• dna rna

Ska jag berätta för handläggaren på arbetsförmedlingen att jag är gravid?

Har precis anmält mig på AF och ska nu träffa en handläggare. Bör jag berätta att jag är gravid? Tar dom hänsyn till att man kanske inte söker dom där 6 månaders eller 1 års vikariaten då?

Erfarenheter?

• Svar på tråden Ska jag berätta för handläggaren på arbetsförmedlingen att jag är gravid?
  • Lincon

Ja, berätta du att du är gravid för handläggaren men gör det inte när du söker jobb!

Att du är gravid (om det inte är ca 1 månad kvar innan BF) påverkar inte din förmåga att söka arbete. Om du inte har svår foglossning eller liknande såklart, men då får du sjukskriva dig.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • SilverEmma

Du måste inte berätta, dock gjorde jag det. Jag hade en sympatisk handläggare som förstod att jag inte sökte jobb med alltför tunga lyft och anställningar som började strax innan jag var beräknad att föda.

• Majken

Ja du kan berätta att du är gravid.
    Nej, de tar inte hänsyn till att du inte söker de jobb du kan söka utifrån dina erfarenheter.
    Att sen en arbetsgivare kanske inte vill anställa dig är en helt annan sak?

Men visst...det kan ju hända att du får ett kortare vikariat trots att du är gravid och gör su ett bra jobb då så har du kanske goda chanser att få komma tillbaka efter din f-ledighet?

Lycka till

Love my M-girls
  • Cornette

Jag var i v 15 när jag skrev in mig och när jag väl fick träffa min handläggare så gick det inte att dölja magen. De har hela tiden varit bra, jag har bara behövt gå på några få möten och de har inte krävt att jag ska söka nåt jobb eller så. Jag får Alfa-kassa.

• MJ70

03när jag var gravid med nummer två Berättade jag att jag var gravid vid inskrivingen. Tanten där var helt galen och sa att det spelade ingen roll ville jag ha min A-kassa var jag tvungen att söka jobb över hela Sverige minsann.
    Men när jag sen fick en handledare sa han bara: vad gör du här? Gå hem och vila dig. Sen behövde jag bara gå på några info-möten det var allt.

Men om du verkligen hitta ett tempjobb fram till BF så är det ju nåt annat. Tyvärr brukar ju arbetsgivare inte vara allt för positiva till gravid arbetskraft.

Lycka till med allt.

• Phlippan87

jag berättade att jag var gravid, jag hade inte rätt till a-kassa så iom min graviditet begärde inte af att jag skulle söka utanför närområdet eller tyngre arbeten och fick ändå vara med på deras ungdomsgaranti och få ut ersättning efter ett par månader

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Ska jag berätta för handläggaren på arbetsförmedlingen att jag är gravid?