• Shasti

Skulle ni köpa en barnbok som...

Skulle ni köpa en barnbok för ca 5-11-åringar som handlar om en flicka som har en kompis som visar sig ha levt på 1800-talet, alltså en "ande"? Fint skriven, inget makabert, inga konstiga läror om himlen eller helvetet, inget religiöst. Men boken visar typ att en del kan se "det okända". Motivera gärna svaret!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-22 14:31
    Kompisen är en flicka i huvudpersonens egen ålder (ca 6-8).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni köpa en barnbok som...
  • Boel1

Nej, min flicka är redan mörkrädd, hon vill inte själv läsa sånt.

• Vila

Ja, absolut. Här läser vi Nelly Rapp för glatta livet och min barn som är 5 och 7 blir inte skrämda fastän "de övernaturliga"  ofta inte är goda i de böckerna. Min 5 åring har inte blivit rädd för någon film eller bok vad jag vet (jag låter honom inte se vad som helst förståss), min 7-åring säjer till om hon blir rädd och går ifrån filmen/ber mig att inte läsa boken.

• Psyke
    Shasti skrev 2011-02-22 14:30:10 följande:
    Skulle ni köpa en barnbok för ca 5-11-åringar som handlar om en flicka som har en kompis som visar sig ha levt på 1800-talet, alltså en "ande"? Fint skriven, inget makabert, inga konstiga läror om himlen eller helvetet, inget religiöst. Men boken visar typ att en del kan se "det okända". Motivera gärna svaret!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-22 14:31
    Kompisen är en flicka i huvudpersonens egen ålder (ca 6-8).
    Osäker men om det är bra skrivet och har eventuellt fina bilder så skulle jag överväga det. Nej, jag tror inte på spöken och en ande är väl inte konstigare än en låtsaskompis? Det måste ha fyllt samma funktion väl?..
  • Vila

Finns boken på riktigt, eller håller du/någon du känner på att skriva den?

• Shasti
    Vila skrev 2011-02-22 22:15:22 följande:
    Finns boken på riktigt, eller håller du/någon du känner på att skriva den?
    Den trycks nästa vecka, ges ut av en jag känner. Bilderna är otroligt fina.
  • 3xmamma

Tror att min 8-åring skulle gilla den.

• LuneNoire

Absolut. Jag hade gillat den, skriv gärna vad den heter!

• Shasti
    LuneNoire skrev 2011-02-23 02:18:07 följande:
    Absolut. Jag hade gillat den, skriv gärna vad den heter!
    Får man göra det eller är det reklam då?
  • Oleanna

Ser ingen skillnad på det och köpa en bok om trollkarlar feer tomtar osv.

Med tanke på Amazonas inlägg. Kalle Anka, Tomtar, Bamse osv finns inte heller .

• Shasti
    Oleanna skrev 2011-02-23 08:47:58 följande:
    Ser ingen skillnad på det och köpa en bok om trollkarlar feer tomtar osv.

Med tanke på Amazonas inlägg. Kalle Anka, Tomtar, Bamse osv finns inte heller .
    Jag förstår hur du menar, men jag förstår också dem som skiljer på det. Det här är ju liksom ingen saga utan på allvar, tar upp frågor som döden osv också.
  • augustisten

Absolut. Min fyraåring läser gärna om spöken... hans absoluta favorit just nu är en radioteater som heter "Månen går med långa ben". Om bäckahästen och gastar och annat läskigt.

Har man mörkrädda barn tror jag att det är jättebra att läsa om och prata om spöken (så länge ungarna själva vill).

• Boothwalker

No way. Jag tycker det är läskigt... =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Skoldpaddan

Självklart! Varför inte? Många barn är väldigt öppna och mediala och "ser saker", det är väl superbra att de inser att det inte är något konstigt eller att de behöver vara rädda för det.
    Spännande historier är aldrig fel.
    Och det finns betydligt mer farliga saker i livet än andar och spöken!

• Shasti

Boken är ute nu, vet inte om det här räknas som reklam, hoppas inte det, men den heter Pytte och Magda - en annorlunda vän.

• Liljeblomman

Ja, barn har ju låtsaskompisar och detta är ju lite som en "låtsaskompis"

Svar på tråden Skulle ni köpa en barnbok som...