• Pssst

Dottern har bara ökat med 20g på 3 månader

Hej!

Vår yngsta flicka är 18 månader och idag var vi på bvc-kontroll. Hon hade bara ökat 20g sen 15-månaderskontrollen men växt 3 cm och följer sin kurva där. Nu är hon på väg ned till sin ursprungskurva på -2.  Vi ska tillbaka om 3 månader för att se så hon inte dippar mera. Hon väger 9,8kg nu.

Bvc-sköterskan verkar inte direkt orolig men borde vi vara det egentligen..? Hon är ju helt klart en liten tjej, men inte extremt väl?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Dottern har bara ökat med 20g på 3 månader
  • Pssst

Ingen som har en tanke..?

• anlito77

Jag tror inte du behöver vara orolig, kanske är hon bara naturligt smal? Min äldsta tjej har alltid legat under normalkurvan men ökat väldigt långsamt i perioder, nu är hon 4 1/2 år och är fortfarande smalare än kompisarna i samma ålder men hon mår alldeles förträffligt!
     Det enda med henne är att hon haft mjölkprotein allergi som nu har växt bort(vid 2 års ålder ung.)Det kan visst göra att de går upp långsamt men fast allergin nu är borta sen länge så är hon ändå smal, tror mkt på det genetiska. Min dotter vägde väl 10.6 vid 18 månader och var 81,5 lång så 9,8 tycker inte jag låter så alarmerande lågt men det beror ju på längden och andra faktorer.

• Pssst
    anlito77 skrev 2011-02-23 12:06:11 följande:
    Jag tror inte du behöver vara orolig, kanske är hon bara naturligt smal? Min äldsta tjej har alltid legat under normalkurvan men ökat väldigt långsamt i perioder, nu är hon 4 1/2 år och är fortfarande smalare än kompisarna i samma ålder men hon mår alldeles förträffligt!
     Det enda med henne är att hon haft mjölkprotein allergi som nu har växt bort(vid 2 års ålder ung.)Det kan visst göra att de går upp långsamt men fast allergin nu är borta sen länge så är hon ändå smal, tror mkt på det genetiska. Min dotter vägde väl 10.6 vid 18 månader och var 81,5 lång så 9,8 tycker inte jag låter så alarmerande lågt men det beror ju på längden och andra faktorer.

Tack för ditt svar! Lilltjejen är 80 cm lång nu. Mjölkproteinallergi....är det laktosintolerans? Hur märkte ni det?
Svar på tråden Dottern har bara ökat med 20g på 3 månader