• Alissa79

Dåligt resultat vid KUB-test!! Varför?

Det är ju många som får ökad risk på sina KUB-test, men i de flesta fall så är ju barnet friskt... Ju bredare nackspalten är desto större risk är det att barnet kan ha kromosomavvikelser och så långt förstår jag...
       Men vad är det i blodprovet som ger det dåliga resultatet? Om kvinna 1 får en risk på 1:3 pga sitt blodprov och kvinna 2 får en risk på 1:5000 pga sitt blodprov, sedan får båda friska barn... Vad är det då som skiljer deras provsvar åt och kan det vara nåt annat som är fel på kvinna 1 som fick en ökad risk?
    Jag fick en risk på 1:51 och ska göra fvp...

• Svar på tråden Dåligt resultat vid KUB-test!! Varför?
  • HannaS83

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter men jag tror det är en hormon dom mäter där låga halter kan tyda på Downs. Tycker att jag nyligen läst om det på nått forum... Ska titta om jag hittar det...

• emilial

Dom mäter 2 värden i blodet.
    Det ena är nå ting med mammans å bebisen nånting
    Det andra är ett prov som har med moderkakan att göra.
    Jag fick oxå dåliga siffror pga blodprovet å ska göra fvp 7mars

• Frida g

tror att om båda värdena är låga ökar risken för trisomi 13 och 18. Om ett av värdena är lågt och det andra högt ökar risken för DS. Tror det är något sådant!

• Alissa79

Ok. Tack... Mycket med det där =)... Har hört att om ett utav hormonerna är högt eller lågt så kan det bero på att man väntar en tjej. Nån som vet om det stämmer? Är så fundersam på om det nu visar sig att mitt barn är friskt, vad är det då som gjorde provsvaren så dåliga... Hmmm

• Tovaliten

Blodproven mäter PAPP-A och beta-HCG och dåliga värden KAN tyda på att barnet har en kromosomavvikelse.

Dessvärre är forskningen kring detta ganska ny och nya rön kommer hela tiden. Dåliga värden kan också tyda på att du (liksom jag) kan få problem längre fram i graviditeten. Lågt PAPP-A kan tydligen tyda på att bebis inte kommer växa som den ska. Andra avvikelser kan tyda på att man kan få högt blodtryck eller andra förändringar.

Dessutom har olika landsting olika instrument för att mäta dessa värden. Stockholm har ett system som avviker från resten av Europa, och om jag har föstått det rätt är mindre ackurat i sina resultat.

Jag gjorde en KUB förra veckan på SÖS, fick 1/54 risk. Gjorde en till privat med bättre utrustning och fick 1/600 del men en rekommendation att kolla tillväxten hos fostret.

Vill helst undvika MKP/FVP pga missfallsrisken.

• Kattflickan

Om man har gjort ivf kan också PAPP-A och b-hcg påverkas. Min syster som gjort ivf fick förhöjd risk pga detta. Hon var rädd för att nåt skulle hända i slutet av graviditeten eller dålig tillväxt. Men hennes lille son var lagom stor och frisk! Så värdena blev nog påverkade av ivf en och var inte tillförlitliga.

Millan 

• Eleator

Det är inget som "gjorde att värdena blev dåliga", utan helt enkelt så att alla barn med de värdena har inte Downs, utan vid t.ex. 1:50 (som ses som ett rätt dåligt värde) så kommer ju 49 barn av 50 vara friska. 

Många friska barn har bredare nackspalt och konstiga blodvärden, OCH de flesta barn med faktiska kromosomstörningar har det. De här testerna baseras på statistik, tanken är att om man tar in de 5% med sämst provsvar så ska man hitta 90% av de kromosomskadade barnen. De flesta barnen i 5%-intervallet kommer dock vara friska.

• Kattflickan

Tovaliten: Det finns trådar om det här inne, tror att de rätt nyligen kommit på att det kan vara så och att det är svårt med att "korrigera" värdena. 

Min syster är 41 år, genomgick ivf, fick risken 1:35 på kubtestet. Hennes barn hade dock inget kromosomfel! Föddes nyligen och är lagom stor och frisk! Det var blodvärdet som drog upp risken.

Jag är 35 och vart gravid samtidigt som min syster. Mitt resultat på kub blev 1:2, barnet hade DS. Det komiska är att vi pratade mycket om kubtestet innan hon gjorde det, för att hon var så orolig pga sin ålder, men på nåt sätt så utgick vi ifrån att jag skulle få bra resultat! Livet är oförutsägbart.

Millan 

• LiJo10
    Kattflickan skrev 2011-03-09 21:04:01 följande:
    Tovaliten: Det finns trådar om det här inne, tror att de rätt nyligen kommit på att det kan vara så och att det är svårt med att "korrigera" värdena. 

Min syster är 41 år, genomgick ivf, fick risken 1:35 på kubtestet. Hennes barn hade dock inget kromosomfel! Föddes nyligen och är lagom stor och frisk! Det var blodvärdet som drog upp risken.

Jag är 35 och vart gravid samtidigt som min syster. Mitt resultat på kub blev 1:2, barnet hade DS. Det komiska är att vi pratade mycket om kubtestet innan hon gjorde det, för att hon var så orolig pga sin ålder, men på nåt sätt så utgick vi ifrån att jag skulle få bra resultat! Livet är oförutsägbart.

Millan 
    Väldigt bra uttryckt!! Livet går inte att detaljplanera.
  • Tovaliten

Millan,

tack för dina tankar - du skriver fint. Jag hoppas att det oförutsägbara livet snart ger dig en ny gåva.

Svar på tråden Dåligt resultat vid KUB-test!! Varför?