• Bruised

Avstängd? Risk för våld i jobbet.

Jag har ett yrke då jag kommer i kontakt med våldsamma personer. En bekant till mig sa att arbetsgivaren kan stänga av gravida kvinnor om de anser att det är risk för våld. Någon som vet om det stämmer och när kan man i så fall be om det? Och hur fungerar det? 
    Jag är bara i v 8, så arb.givaren vet inget ännu. 

• Svar på tråden Avstängd? Risk för våld i jobbet.
  • Javah

Det beror på vart du jobbar, min kompis som jobbar på ett fängelse gick hem med havandeskapspenning redan i v11 men då fanns ingen omplaceringsmöjlighet, annars är det ett vanligt alternativ.Där jag jobbar blir man omplacerad till avd. med mindre risk för utåtagerande. Prata med chefen om vilken policy de har där du jobbar.

• MrsKnapa

De beror på som sagt om de finns ompl möjligheter på ditt 
    jobb så du inte utsetts för fara.. Jag kommer snart bli avstängd
    från mitt jobb pga säkerheten då jag jobbar me en mycket våldsam
    person!! Och ompl möjlighet för mig finns inte... Men då har man rätt
    till havandeskapapenning fram till 13 dar innan BF tror jag de är!! 

• Diddi87

Kolla försäkringskassans hemsida står en del där =) http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Jag gick hem i v.11 då de inte fanns möjlighet till omplacering. Så har varit hemma sen i augusti  och har 3 veckor kvar till BF.

Du måste berätta för din arbetsgivare en månad innan tror jag det är så han har tid att kolla efter omplacering o.s.v. det är nog ganska vanligt att man blir omplacerad eller avstängd från ca v.12 så prata med arbetgivaren så fort som möjligt.

Lycka till med allt!

Svar på tråden Avstängd? Risk för våld i jobbet.