• Lotusblomma

Hur o när?? Hjälp, hur gjorde ni?

Jag fick ett plus den 18/2 så det är fortfarande väldigt nytt. Gånget runt 4-5 veckor bara MEN jag har ett jobb där närvaron är viktig o blir vi en man kort märks det på en gång. Har inskrivningssamtal till veckan o måste alltså komma lite senare till jobbet då. Saken är den att jag var på MVC idag o tog ett gravtest för att vara bombsäker på att det var positivt. Vill inte komma med massa ursäkter för varför jag måste vara ledig en stund då o då.
    Ursäkterna tar ju slut o jag tycker inte om att undanhålla, det känns som jag ljuger.
    Hur har ni lagt fram det? Hur TÄNKER ni lägga fram er graviditet?

• Svar på tråden Hur o när?? Hjälp, hur gjorde ni?
  • Lena

kan du inte ta det efter arbetstid eller på lunchen?

• Lotusblomma
    Lena skrev 2011-02-22 21:36:33 följande:
    kan du inte ta det efter arbetstid eller på lunchen?
    Nja här stänger MVC 16 o jag slutar aldrig före 17. Mina luncher är som längst en timme o då har jag nästan 2 mil ToR till MVC så hinner inte.
    Måste alltså ta ledigt o komma med en ursäkt...
    Jobbar som längst 7-17.30 o kortast 8.30-17 så det är svårt o pussla ihop
  • Lena
    Lotusblomma skrev 2011-02-23 06:29:58 följande:
    Ingen mer som är gravid o har jobb? Obestämd
    Det var bara inskrivningen som var innan jag berättade på jobbet. Den la jag innan arbetstid. Men sen så hade jag växlande arbetstid och bara 15min till mvc
  • Lotusblomma
    Lena skrev 2011-02-23 06:44:58 följande:
    Det var bara inskrivningen som var innan jag berättade på jobbet. Den la jag innan arbetstid. Men sen så hade jag växlande arbetstid och bara 15min till mvc
    Ja jag har ju lite problem med det där Jag kommer väl på något, en sista gång. Efter detta samtal på torsdag dröjer det väl innan nästa o inför nästa efter detta får jag nog lov o kläcka det.
    Har ganska tungt o fysiskt jobb men tänker köra på så länge jag bara kan o orkar.
  • Mela78

I början innan rutinUL i ca v 18 är det få besök på MVC så det klarar du av att mörka om du vill. Det är först efter vecka 20-24 som man börjar gå mer regelbundet, och då syns det på de flesta, eller så har man blivit avslöjad av illamående, ändrade matvanor eller annat. Lycka till!
    Jag berättade omkring v 12 på jobbet för chefen, sen spred det sig som en löpeld och alla visste inom bara någon dag. 

• Lotusblomma

Mela78: Vilken chef! Om ingen annan än denne visste om det måste ju denne vara den skyldiga att ha spridit vidare, vad arg jag skulle bli!
    Okay, ja jag har så svårt att hålla klaffen om sånt här hihi o jag har ju en bra chef men ändå. Jag vet att de är jättenöjda med min insats på jobbet o tror inte jag skulle bli utbytt inför sommaren men risken finns. Har bara säsongsanställning....

• Mela78
    Lotusblomma skrev 2011-02-23 07:01:30 följande:
    Mela78: Vilken chef! Om ingen annan än denne visste om det måste ju denne vara den skyldiga att ha spridit vidare, vad arg jag skulle bli!
    Okay, ja jag har så svårt att hålla klaffen om sånt här hihi o jag har ju en bra chef men ändå. Jag vet att de är jättenöjda med min insats på jobbet o tror inte jag skulle bli utbytt inför sommaren men risken finns. Har bara säsongsanställning....
    Om du känner osäkerhet inför din anställning bör du kolla upp vilka regler som gäller för dig med den anställningsform du har. Så du vet vad som gäller om det skulle dyka upp något som inte är till din fördel.
    Ang. min chef så gjorde det inte så mycket. Hade fått frågor av många innan som jag skämtat bort så det anades ju redan hur det låg till. Det var lite knivigt situation och chefen behövde sätta igång process att hitta ersättare och då frågar ju alla varför det ska anställas vikarie när alla tjänster precis blivit tillsatta. 
  • Snäckan05

Jag sa att jag skulle till tandläkaren med återbesök då när det gällde första barnet och med andra sa jag att jag skulle till BM och ta cellprov första gången jag var på MVC sen till nästa besök hade jag redan berättat.

• Lotusblomma

Hur reagerade era arbetsgivare?? Är fasen skitnervös för att behöva säga detta...tänker ju dock vänsta såklart men känns som jag måste tagga mig själv.

• Lotusblomma

Vågar påstå att jag måste ha den bästa chefen man kan tänka sig. Talade om detta idag o det var inget jag behövde oroa mig för med jobbet. Jag får jobba när jag fått barn så fort jag kan o vill. Sååååå förbannat skönt att ha sagt det! Något lättad o nu kan ja koncentrera mig på det jag ska utan magont

• Flisan1

Skönt att det löste sig :)
    Tycker också att det kommer bli läskigt att berätta. Är i vecka 9 nu (8+3) och tänker vänta till efter vecka 12 någon gång. Någon som vet ett bra sätt att lägga upp det på? :p

• Lotusblomma

Flisan1: Jag frågade min chef om han hade tid en stund o det hade han. Sen satte jag mig på en stol o sa ungefär såhär:

Jo, som du vet var ju jag hos läkaren idag o för att vara ärlig var det hos BM för att ta reda på om jag var gravid vilket jag misstänkt ett tag nu. Det visade sig att jag hade rätt o såklart blir jag både glad o rädd. Glad för vår skull men rädd för att inte få vara ett förstahandsval att få komma tillbaka o jobba i sommar.

Chefen tittade på mig, sken upp som en sol o sa GRATTIS vad roligt! Jag blev lite förvånad när han sedan fortsatte o sa att jag absolut inte skulle oroa mig för jobbet o det var helt upp till mig o jobba så länge jag orkar osv. Han tyckte jag skulle slå av på takten varteftersom o tänka mig för med lyften jag gör varje dag (lyfter i snitt 1.5 ton om dagen),

Han var med andra ord väldigt förstående. Jag påtalade också att jag tänker fortsätta som vanligt så länge jag kan o att jag vill vara kvar inom företaget om det finns jobb åt mig.
    Nu är han en outstanding boss alltså, jag talade om för honom hur kort gånget jag är o att jag ville tala om det för honom då jag tror det kan vara bra att han vet. Har inte världens mest riskfria arbete o speciellt inte för en gravid.
    Han tyckte dte var starkt av mig att berätta så tidigt o han var glad att jag gjorde det så han kan ha mitt tillständ i åtanke om det skulle hända något.

Välj ett tillfälle när DU är taggad o på bra humör så ska du se att dte kommer gå galant!

Svar på tråden Hur o när?? Hjälp, hur gjorde ni?