• nirakanna2

Förskolans inställning till toaträning?

Vår son är snart 2 år och vi har börjat sätta honom på toa då och då. Framför allt på morgonen funkar det bra att han kissar när man sätter honom på toa, men han pratar inte många ord och skulle aldrig säga till. Han har blöja, vi berömmer när han kissar och kommer det inget avbryter vi ganska snart så att han inte ska tröttna.

Vi frågade på förskolan om de kunde sätta honom på toa någon gång per dag, t.ex. om blöjan är torr när de ska byta, men fick tvärnej, för de större använder toaletten medan de mindre får hjälp med blöjbyte. Vi tycker det känns taskigt att han inte ska få chans att lära sig, bara för att han inte är verbal och kan säga ifrån.

Hur funkar det på andra förskolor?

• Svar på tråden Förskolans inställning till toaträning?
  • MartinaE

Jag är själv förskollärare och vi har som exempel ett barn som ska fylla 2 om någon månad. Hon potttränas hemma och jag brukar alltid sätta henne på toa en stund när jag byter hennes blöja. Det är väl klart att förskolan ska hjälpa barnet att få bort blöjan!

• KMJ

De kan ju använda pottor som de låter de små sitta på mellan blöjbyten. Så gjorde vi på en förskola jag jobbade på.

Men någon regelrätt pott träning brukar man inte köra med på förskolna, först när det börjar funka ganska bra hemma testar vi på förskolan utan blöja.

• Loppastina

Som förskollärare är jag alltid mycket positiv till att barnet ska får gå på toaletten och bli självständig! Jag brukar säga att bara det finns tillräckligt mycket ombyten på fsk så kan barnet vara utan blöja så mycket det går och absolut gå på toa när man ändå bytet blöja! Vad är det för trams med att fsk inte vill hjälpa till? Tycker du ska prata med de igen! Hur ska barnen kunna bli blöjfria när de är större delen av dagen hos oss och vi inte skulle hjälpa till? Blir upprör å dina vägnar och skäms för mina kollegor!

• nirakanna2

Tack för medhåll att det inte är oskäligt för sonen att få prova att kissa på toa eller potta (vi sätter honom på toaletten för från pottan går han gärna iväg...) Jag ska prova de olika förskollärarnas attityder!
    KMJ: Utan blöja hade vi inte tänkt prova förrän det går ännu bättre att kissa på rätt ställe alt säga till själv.

Svar på tråden Förskolans inställning till toaträning?