• MammaG

Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?

"Jag hatar hundar, det är vidriga djur"

"Jag avskyr katter"

"Marsvin är fula"

Det är bara tre exempel på alla, i mina ögon, imbecilla påståenden som man kan finna på detta forum, och jag kan fan inte begripa hur man kan avsky djur. Det enda avskyvärda djur som finns enligt mig är människan, och också det enda djur som av någon bisarr anledning arbetar för sin egen undergång.

Människor som inte tycker om djur är i mina ögon fullkomligt opålitliga, då man säger sig hata något som till skillnad från människan inte har någon som helst ondska i sig. Att skylla på neuroser, fobier och allt möjligt tjafs är som när alla som inte orkade hänga med i skolan påstår att de är dyslektiker (vilket de naturligtvis inte är, de kan bara inte stava)

Personligen gör jag ingen skillnad på den respekt jag visar människor och den jag visar djur... eller jo förresten...jag har till dags dato aldrig stött på ett stenkorkat djur, och det påverkar ju naturligtvis

• Svar på tråden Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?
  • MammaG

Är det någon mer som har problem med citatfunktionen? Jag skulle citera Mad as snow´s sista stycke, och svara på det, men nu står istället mitt svar som ett citat. Blir inte klok på detta ibland

• puss
    MammaG skrev 2011-02-28 19:10:42 följande:
    Människor är rätt äckliga och onödiga också. Tänker till och med påstå att människor kan vara äckligare. Tänker inte vråla från hustaken att jag hatar oss ändå.
    ja, men det var inte frågan, eller hur?
    up yours
  • MammaG
    realist skrev 2011-03-01 14:23:23 följande:
    Jag är tillräckligt med i matchen för att förstå det. Men fortfarande verkar det som att du på något sätt inbillar dig att det startas eller skrivs i var och varannan tråd hur äckligt, onödigt och idiotiskt det är med alla djur eller vissa. Så är det ju inte. Långt ifrån. Majoriteten här på FL är nog ändå vänligt inställda till de flesta djur.
    Och om de inte är det, vad är problemet? De som älskar alla djur behöver inte börja ogilla något för det.
    Nu väljer du att hitta på, eller så är du faktiskt inte med i matchen. Jag har inte tillnärmelsevis påstått det du påstår att jag påstått
  • puss
    MammaG skrev 2011-03-01 14:31:30 följande:
    Nej, men man kan ju motivera en sådan åsikt på samma sätt.
    ja visst, om det nu är relevant på nåt vis. det vet jag inte. jag svarade bara på frågan, så som den ställldes.
    up yours
  • Bibbidi

Jag älskar djur.

Men jag HATAR (skrev stort bara för att ni ska förstå min enorma avskyFlört) djurägare som har noll respekt för sina medmänniskor! Som låter djuren springa / gå lösa brevid dem bland folk eller som låter dem gå fram till människor "för de är ju så söta" eller "de vill ju bara hälsa".

Avskyr dem av hela mitt hjärta! Lär dig lite respekt och medkänsla för f*n!

• puss
    MammaG skrev 2011-03-01 14:32:07 följande:
    Följdfrågan blir ju "Varför då?
    jaså?
    up yours
  • Abborren
    Bibbidi skrev 2011-03-01 14:33:48 följande:
    Jag älskar djur.

Men jag HATAR (skrev stort bara för att ni ska förstå min enorma avskyFlört) djurägare som har noll respekt för sina medmänniskor! Som låter djuren springa / gå lösa brevid dem bland folk eller som låter dem gå fram till människor "för de är ju så söta" eller "de vill ju bara hälsa".

Avskyr dem av hela mitt hjärta! Lär dig lite respekt och medkänsla för f*n!
    Dessa ansvarslösa djurägare är en minoritet som märks mycket. Tro inget annat.
  • Bibbidi
    Abborren skrev 2011-03-01 14:36:24 följande:
    Dessa ansvarslösa djurägare är en minoritet som märks mycket. Tro inget annat.
    Jag har inte påstått någonting annat heller.

Jag har inte sagt att jag avskyr alla djurägare, bara att jag avskyr dem.
  • Abborren
    Bibbidi skrev 2011-03-01 14:37:11 följande:
    Jag har inte påstått någonting annat heller.

Jag har inte sagt att jag avskyr alla djurägare, bara att jag avskyr dem.
    Absolut, men det blir lätt att det tolkas som en generalisering. Det ska man vara medveten om.

Jämför med "Jag hatar invandrare som....". Den personen menar säkerligen inte heller att den hatar alla invandrare, men nog sjutton finns det många som tolkar det som det.
  • Bibbidi
    Abborren skrev 2011-03-01 14:40:05 följande:
    Absolut, men det blir lätt att det tolkas som en generalisering. Det ska man vara medveten om.

Jämför med "Jag hatar invandrare som....". Den personen menar säkerligen inte heller att den hatar alla invandrare, men nog sjutton finns det många som tolkar det som det.
    Möjligen. Men jag tror inte de flesta generaliserar på det sättet och jag tycker därför att det är lite synd att utgå från det.

Jag antar att de flesta ser att det är skillnad mellan
    Jag hatar katter som bits, och
    Jag hatar katter.

Sidospår men ändå.
  • Abborren
    Bibbidi skrev 2011-03-01 14:42:42 följande:
    Möjligen. Men jag tror inte de flesta generaliserar på det sättet och jag tycker därför att det är lite synd att utgå från det.

Jag antar att de flesta ser att det är skillnad mellan
    Jag hatar katter som bits, och
    Jag hatar katter.

Sidospår men ändå.
    Fast hatar man katter som bits så hatar man nog alla katter, för nog sjutton bits katter. :)
  • Anghammarad
    MammaG skrev 2011-03-01 13:20:09 följande:
    Har du faktiskt sett någon säga att en hamster har samma värde som ett barn, eller är det en slutsats du drar när någon konstaterar att djur också har känslor och rätt till ett bra liv?

Det är den logiska förlängningen. Jag hade kunna säga vandrande pinnar också. Det är nämligen så att de som tänker på detta sätt på fullt allvar menar att det inte finns någon skillnad mellan människor och djur. Det är därför följaktligen också rimligt att anta det inte går att göra skillnad från djurart till djurart. För vad skulle vi ha då? Rasism. Eller är det kanske så att det bara är de gulliga små hundvalparna som räknas? Skäms på er i så fall.
  • Mad as snow
    Anghammarad skrev 2011-03-01 15:44:57 följande:
    Det är den logiska förlängningen. Jag hade kunna säga vandrande pinnar också. Det är nämligen så att de som tänker på detta sätt på fullt allvar menar att det inte finns någon skillnad mellan människor och djur. Det är därför följaktligen också rimligt att anta det inte går att göra skillnad från djurart till djurart. För vad skulle vi ha då? Rasism. Eller är det kanske så att det bara är de gulliga små hundvalparna som räknas? Skäms på er i så fall.
    Alla människor är olika. Alla bär med sig sitt bagage av orsaker till varför de resonerar som de gör. Att värdera ett barn vs ett djur är säkerligen applicerbart på en FL-tråd, men i verkliga livet är det ofta mycket mer komplext än så. Om man skulle ta sig tid och tala med dessa människor du "stör dig på" så kanske du hade haft en större förståelse för varför de resonerar som de gör, i teori eller praktik. Varför så snabb med att döma någonting som knappast påverkar dig och ditt liv i realiteten? Varför bli så provocerad? Det finns säkert en anledning till varför de känner som de gör. 
  • M C
    MammaG skrev 2011-02-28 22:54:17 följande:
    Hur många diagnoser har du egentligen?
    VSB
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Det enda riktigt korkade slutsatsen är och förblir att en total avsaknad av starka känslor kring djur är samma sak som hat.

Om en känsla existerade så finns det anledning att prata om den, men när det inte finns någon? Hundvalpar är söta men jobbiga - det är varken hat eller kärlek. Det är ingenting.
    Och ur meningen "jag tycker hatar inte hundar per se, men hundägare är ibland ena riktiga idioter" så få man fram att det finns hat? Korkad slutsats. Riktigt talanglös.
    Sen är det jag som har diagnosen?
    Vem är det som ägnar alla sina inlägg åt att diskutera personen bakom inlägget? Är det jag eller du TS?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • MammaG
    Mad as snow skrev 2011-03-01 16:51:10 följande:
    Alla människor är olika. Alla bär med sig sitt bagage av orsaker till varför de resonerar som de gör. Att värdera ett barn vs ett djur är säkerligen applicerbart på en FL-tråd, men i verkliga livet är det ofta mycket mer komplext än så. Om man skulle ta sig tid och tala med dessa människor du "stör dig på" så kanske du hade haft en större förståelse för varför de resonerar som de gör, i teori eller praktik. Varför så snabb med att döma någonting som knappast påverkar dig och ditt liv i realiteten? Varför bli så provocerad? Det finns säkert en anledning till varför de känner som de gör. 
Svar på tråden Varför tycker folk på detta forum så illa om djur?