• Raggarflickan

Hur delar ni upp sysslorna?

Hur delar ni upp sysslorna där hemma när en av er är föräldraledig?

Jag är hemma nu och tar det mesta förutom att vi fortfarande turas om att diska middagsdisken och så nattar vi varsin unge (vi har två barn) på kvällen. Jag tycker det är helt ok nu när jag är hemma.  

• Svar på tråden Hur delar ni upp sysslorna?
  • emmizenma

Vi kör som vanligt...den som har mest tid/ork gör det man hinner.
    Den som är hemma kanske generellt hinner göra lite mer hemma tex sköta tvätten & disken men det är inget den andre förväntar eller "kräver".
     Vi vill båda ha det städat och iordning hemma så då hjälps båda åt att hålla det så.

• Pickeli

Den som orkar mest gör mest helt enkelt. Bara för att jag är hemma med barnen förväntas jag inte även jobba som städerska. Mitt jobb är att umgås och ta hand om barnen och hans jobb är att jobba. Sen delar vi på resten precis som vanligt..

Blir dock att man hinner mer när man ändå är hemma.. Främst med tvätten och matlagningen..

• Pia och Elna

Vi gör ungefär lika jag försöker hinna så mycket som möjligt under dagen så vi på kvällen bara kan mysa tillsammans eller göra något annat kul. Men vissa dagar funkar det inte och då hjälps vi åt. När maken är hamma hjälps vi åt och vi nattar för det mesta vårt enda barn varannan dag.

• jinxy

Här hemma har vi en liten tjej som är 8 veckor och otroligt mammig. Detta leder till att min stackars sambo för tillfället får sköta i stort sett allt här hemma.

Jag hoppas verkligen att det kommer jämna ut sig för vi är båda två ganska pedantiska och vill ha ett rent hem. Att det blir stökigt och mycket saker framme nu när man har barn är en helt annan sak, där får man försöka hålla så mycket ordning som går, vi har tyvärr inte hur mycket förvaringsutrymme som helst. 

• Pia och Elna
    jinxy skrev 2011-02-23 08:15:22 följande:
    Här hemma har vi en liten tjej som är 8 veckor och otroligt mammig. Detta leder till att min stackars sambo för tillfället får sköta i stort sett allt här hemma.
    Bärsele eller sjal brukar rädda många i den situationen.
  • mupparsmupp

eftersom att jag är hemma så blir det ju så att jag tar den mesta städningen och tvätten. disken tar jag på vardagarna och på helgerna brukar det väl bli mer sambon som tar disken. är det mat som tar tid gör jag den under eftermiddagen, är det ganska snabb mat fixar han den eller om det är helgmat. nattningen tar oftast jag, för det är hans enda chans till lite egentid på vardagarna :P jag har ju runt 3 timmar om dagen när bebis sover :P annars så brukar han gå och lägga sig senare än mig med :P men båda går upp runt 5 eftersom han ska till jobbet och vi har en morgonpigg bebis :P

Bebis 9 maj 2010
  • mapo51

Vi gör ungefär som när vi jobbar båda två. Dvs vi tvättar tillsammans (använder tvättstugan och har ingen egen tvättmaskin), dock försöker jag börja lite tidigare (om tiden innan inte är bokad) så att allting hinner torka.

Sen köper vi städningen så den slipper vi, ibland så dammsuger vi lite mellan och då är det den som orkar som gör det.

Maten lagar oftast jag på vardagarna då jag tycker att det är skönt att få lämna barnen till maken en stund.
    Sen nattar maken storebror medans jag oftast ger lillebror mat vid den tiden (ammar) och sedan lägger honom.

• jinxy
    Pia och Elna skrev 2011-02-23 08:26:26 följande:
    Bärsele eller sjal brukar rädda många i den situationen.
    Ja det kan jag tänka mig. Jag försöker ett par gånger om dagen men det funkar bara korta stunder. Har testat både sjal och sele och hon tröttnar på båda ganska snabbt, då är det bara att plocka ur henne igen och sätta sig och gosa och busa lite igen.
  • bergan

Hade just en diskussion med min smabo om detta idag. Han älskar verkligen sin son och visar det men är inte så delaktig i det vardagliga som att byta blöjor, tvätta, natt osv. Han jobbar jätte-mkt men jag tycker han kan göra mer med sin son. Min smabo kan när han är ledig gå o sätta sig o göra sitt. Han tycker att jag är föräldrarledig och det är mitt ansvar men att han kan hjälpa till då jag vill göra något t ex träffa vänner eller gå och träna. Jag måste alltid fråga honom om han kan natt, byta blöja, ge flaska osv...SUCK!!!
    Men han ska vara föräldrarledig framöver och jag har sagt att han kommer bl sur om jag köra samma linje som han men det tror inte han. Så han ska få se!!!!!!Demon Problemet är att jag vill ju byta blöja och göra annat med sonen så det kommer ju bli svårt att inte göra det och det kommer jag inte heller göra....

Svar på tråden Hur delar ni upp sysslorna?