• Anonym

Amning kombinerad viktnedgång

Hej!

Jag helammar min 2månader bebis men skulle behöva gå ner ett x antal kg (typ 30kg) i vikt.
    Har hört/läst mig till att det är ok att gå ner de kg som man gått upp under graviditeten (vilket jag har gjort nu) men inte mer.

Men skulle jag ändra mina kostvanor till det bättre så skulle jag garanterat gå ner i vikt. Har som sagt en hel del att ta av..
    Om jag har förstått det så frigörs det gifter i kroppen som går vidare ut i mjölken.Detta skrämmer mig, vill inte att min bebis ska bli utsatt för något.
    När är risken som störst att det ska påverka min mjölk eller barn?
    Hur mycket är ok att gå ner i vikt per vecka, vad är inte ok?
    Hur tycker du att jag ska göra? Sluta amma eller ska jag fortsätta med min osunda livsstil?

Vill försöka gå ner i vikt nu när jag ändå är hemma, där inte jag blir suktad eller distraherad av annat gott som fikabröd etc som arbetskamraterna dukar fram...

Mvh
    Big Mama

• Svar på tråden Amning kombinerad viktnedgång
  • BVC Sköterskan

Hej!

Normalt går man ned mest under de första månaderna, därefter kan det vara aktuellt att gå ned ett halvt kilo i veckan så länge du ammar. Utöver detta kan det, som du påpekar, vara ohälsosamt för barnet att gå ned mer. Naturligtvis innebär det inte att du måste vänta med en sundare livsstil. Speciellt inte då du är så motiverad nu!

Mitt råd är att du via BVC eller VC får kontakt med en dietist, som kan hjälpa dig att (utifrån din situation) lägga upp en bra kosthållning som inte påverkar ditt barn.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Amning kombinerad viktnedgång