• Alicia 72

39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?

Hej!
    Är precis fyllda 39 år och väntar mitt andra barn.
    Velar något så fruktansvärt gällande fosterdiagnostiken. Var hos BM idag och hade hoppats på att få lite mer kunskap och på något sätt ett stöd, även om beslutet så klart är vårt. Men hon var mindre påläst än jag själv och visste inte ens varken att man kan göra MKP i vecka 11-12 eller att man inte får gå vidare efter KUB om resultatet är en lägre risk än 1:200 (i stockholm är det så). Hon bokade in mig på ett möte med deras doktor om två veckor för att jag skulle kunna få svar på frågor. Men jag går in i vecka 11 i morgon och känner inte att jag har tid att vänta så länge. Om beslutet blir MKP har jag ju tappat flera veckor i väntan på detta möte.

I bästa av världar skulle jag vilja göra KUB och om jag inte fick ett I MINA ÖGON tillräckligt bra resultat, gå vidare med MKP eller FVP.
    Men jag tror inte att det finns en chans att få gå vidare på så låga risker som jag skulle vilja ha för att känna mig trygg.

Jag vill inte ha ett barn med DS. Det vet jag. Men ändå känner jag inte att jag därför måste göra MKP/FVP. Det är som att jag känner på mig att det inte behövs. Och mardrömmen vore ju att göra MKP och det framkallar ett missfall. Och man på provsvaret får reda på att det var en frisk bebis.

AHHHHH, vet inte hur jag ska göra. Känner att jag har ingen att fråga då min BM inte var mycket att hänga i gran (och då ska hon ändå vara chefsbarnsmorska på stockholms största och populäraste MVC-kedja).

Hur har ni andra tänkt, vad har fått för råd av era BM?

Jag vill höra allt!!

Alicia

• Svar på tråden 39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?
  • MamaPapa
    Mimmimini skrev 2011-03-05 21:01:21 följande:
    Fyller snart 39 och väntar vårt andra barn. Förra barnets riskfaktor (hon är 1,5 år nu - jag var alltså 36, snart 37 år då) var 1:20 000. Det NUP/KUB-testet gjordes på Ultragyn Odelpna i Stockholm.

Denna gång var siffran 1:1737. MEN - hon som utför testet på MamaMia Karlavägen, säger att de använder ett annat beräkningssystem där än på Ultragyn!!! Siffrorna är inte jämförbara!!!!!! De på MamaMia använder ett nytt beräkningssystem från England, som ger "sämre" siffror. Hon sa att jag aldrig skulle kunna få den superlåga risken som jag fick på Odenplan med detta system.

Fler som hört talas om detta??

TS - ta reda på detta om du gör NUP/KUB så att du inte väntar dig 1:10 000-20 000 om de räknar enligt Englandsmodellen.

Vår barnmorska visste detta, eftersom hon just bytt arbetsplats fr UltraGyn till MamaMia.
    Fast 1:1737 är väl inte hög risk? Det är ju jättebra värde. Hög risk är allt under 1:200 har jag för mig? Själv hade jag 1:8.
  • sommar 77

Mimmimini,

va , det där har jag aldrig hört talas om, och jag gjorde ju kub på just odenplan.

Nu har det gått 3 dagar sedan fvp och jag väntar med spänning och fasa på ett svar...

• katt
    enbär skrev 2011-03-01 21:18:50 följande:
    Jag är en 39-åring i Gbg!

Jag var på inskrivning idag och jag kommer bara att göra RUL. RUL här innebär numera organscreening vilket innebär att man noggrannt tittar igenom alla organ och har god chans att upptäcka eventuella allvarliga missbildningar. Det känns mycket mer relevant för mig än att leta DS. Jag skulle inte göra abort på grund av DS. Finns så mycket som är värre. Däremot skulle jag avbryta vid trisomi 13 eller 18. Det är ju väldigt ovanliga kromosomskador och ofta kan man se saker på organscreening som gör att man misstänker det, om fostret har trisomi 13 eller 18. Ser man konstigheter på RUL gör jag fvp men inte annars.

Eftersom jag bestämt mig för att inte göra abort vid DS känns det helfel att göra KUB. Jag vill inte veta något om min risk, det får bli som det blir. Jag ser heller ingen anledning till att ta reda på om barnet har DS för att "förbereda mig". Jag tycker jag vet det jag behöver veta och har barnet DS får jag väl lära mig mer då. Det vore konstigt att veta. Hur hanterar man det? Ska man säga det till alla i sin omgivning? Verkar konstigt. Säger man det inte blir det också konstigt. Folk kan ju snacka så mycket om det där barnet man har i magen och så vet man själv att barnet typ aldrig kommer att gå i föräldrarnas fotspår och bli forskare för det har DS oavsett vad personen man pratar med säger om ens mage.
    Hej då är vi två gbgare;) kul! Vi har inte hela tagit reda på kön sedan tänkte vi som ni att vi gör kub och rul som tru var det misnt sannolikhet. men man kkan aldrig vara säker.
    Vi sket i forstervattenprov, för samma orsak som du säger, Vad händer om man för reda på att det är fel på barnet ,ja vi ta det som det kommer vi har kämpat mycket för att för ett barn. Nu ska vi inte börjar vara kräsen bara vi få ett barn så vi är nöjda!
  • Alicia 72

Hej alla!

KUB-testet avklarat med resultatet 1:1628.
    Känns sådär, hade hoppats på värden på i alla fall 1:5000 och uppåt för att det skulle kännas bra.
    Men allt såg bra, den sprattlade för fullt och storleken stämde.

Jag kan inte förstå hur riskuträkningen funkar. Enligt BM som utförde testet så visade varken blodprov eller nackuppklaringen på höjd risk utan jättefina värden. Att det är min ålder som drar ned resultatet.
    Men ändå är det ju uppenbarligen många 39-åringar som får lååååångt bättre riskresultat!? Hur går det ihop?

Alicia

• Nu är jag hel
    Alicia 72 skrev 2011-03-11 10:53:41 följande:
    Hej alla!

Känns sådär, hade hoppats på värden på i alla fall 1:5000 och uppåt för att det skulle kännas bra.

Jag kan inte förstå hur riskuträkningen funkar. Enligt BM som utförde testet så visade varken blodprov eller nackuppklaringen på höjd risk utan jättefina värden. Att det är min ålder som drar ned resultatet.
    Men ändå är det ju uppenbarligen många 39-åringar som får lååååångt bättre riskresultat!? Hur går det ihop?

Alicia
    Jättebra resultat.
    Jag fick 1.1391 med vår dotter och hon är fullt frisk.
    Och nu denna gång fick jag 1.2348 med vår son, och jag tror att han är frisk, han har inte kommit ut ännu.

Tycker att du kan slappna av nu :)
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Alicia 72
    Nu är jag hel skrev 2011-03-11 11:13:19 följande:
    Jättebra resultat.
    Jag fick 1.1391 med vår dotter och hon är fullt frisk.
    Och nu denna gång fick jag 1.2348 med vår son, och jag tror att han är frisk, han har inte kommit ut ännu.

Tycker att du kan slappna av nu :)
    Vad glad jag blir! Tack för pepp!
    Hade någonstans ställt in mig på suberbra värden så det var en lite besvikelse idag.
    Skönt att höra om dina erfarenheter!

Kram/A
  • Nu är jag hel
    Alicia 72 skrev 2011-03-11 11:36:48 följande:
    Vad glad jag blir! Tack för pepp!
    Hade någonstans ställt in mig på suberbra värden så det var en lite besvikelse idag.
    Skönt att höra om dina erfarenheter!

Kram/A
    Jag blev så glad själv när jag fick mina resultat, så jag vet när man läser att folk får 1.20 000 så blir man ju konfunderad.
    Men jag vet att resultatet är bra. Jag har slappnat av nu och är så glad att jag inte gjorde FVP.
    Kram
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Alicia 72
    Nu är jag hel skrev 2011-03-11 12:11:18 följande:
    Jag blev så glad själv när jag fick mina resultat, så jag vet när man läser att folk får 1.20 000 så blir man ju konfunderad.
    Men jag vet att resultatet är bra. Jag har slappnat av nu och är så glad att jag inte gjorde FVP.
    Kram
    Ja man undrar ju hur det kan diffa så mycket, för två stycken lika gamla, när ens egna prover sägs vara tip-top?
    Men men, nog med funderingar! Riktar in mig på organscreeningen i vecka 18 och tar det från det.

Alicia
  • enbär
    Alicia 72 skrev 2011-03-11 10:53:41 följande:
    Hej alla!

Alicia
    Men det där resultatet betyder ju att om du föder 1628 barn kommer ETT av dem att ha DS. Och du är inte nöjd? Trots att du är 39 och åldern gör att du per automatik får en högre risk än du fått med samma nackspalt och samma blodprov om du varit tio år yngre.

Förresten, av de där 1628 barnen så kommer 33 barn att ha en missbildning. För 2 procent (eller 4 % beroende på om man räknar in även banala saker som ett extra finger) av alla barn föds med någon form av missbildning eller kromosomskada, sammanlagt. Risken för det är 1:50 alltså.
  • enbär

Ovanstående bara ämnat för att sätta risksiffrorna på KUB i lite perspektiv.

• Alicia 72
    enbär skrev 2011-03-11 21:08:35 följande:
    Men det där resultatet betyder ju att om du föder 1628 barn kommer ETT av dem att ha DS. Och du är inte nöjd? Trots att du är 39 och åldern gör att du per automatik får en högre risk än du fått med samma nackspalt och samma blodprov om du varit tio år yngre.

Förresten, av de där 1628 barnen så kommer 33 barn att ha en missbildning. För 2 procent (eller 4 % beroende på om man räknar in även banala saker som ett extra finger) av alla barn föds med någon form av missbildning eller kromosomskada, sammanlagt. Risken för det är 1:50 alltså.
    LÅter otacksamt att säga att jag inte är nöjd. Det jag menar är att jag gärna hade fått ett ännu mer övertygande resultat. Så där bra som det knappt går att få.... Då hade man inte behövt tänka mer på detta känns det som.
    Det är ju några 39-åringar här i tråden som fått 1:20000 och 1:15000. Då hade jag så klart hoppat jämfota hela vägen hem.

Jag vet också att man inte går säker från någonting vad gäller missbildningar och andra skador.

Tack för att du peppar mig att inse att resultatet var bra!

Alicia
  • Silvera

Ska göra mitt kubtest på fredag, och min man är bortrest, så min svärmor följer med... Det känns sådär, men är i alla fall tacksam att hon följer med. Jag funderade på att gå dit själv, men i fall att jag får ett dåligt resultat, så vill jag ju ha lite sällskap. 

• Vickan72

Jag fyller 39 den här månaden och gjorde mitt KUB i höstas, är nu gravid i v 34. Jag fick resultater 1:1832 och det blev jag jätteglad för. Så nu väntar jag bara på att veckorna ska gå snabbt tills den lill* kommer ut=)

• Silvera

Har gjort mitt KUB idag och fick ett jättebra resultat, trots min ålder och övervikt! 
    1:13809 blev mitt resultat, och barnmorskan sade att allt ser jättebra ut!
    Dock blev jag framflyttad till BF 7 oktober, så inte förrän i morgon är jag i vecka 12. Skrattande

• 31okt

Jag gjorde KUB med mina tvillingar i förra graviditeten. Fick 1:13 med min son och gick vidare med fvp. Hade hel**tiska veckor från KUB, till FV-proven togs, tills vi fick svar. Ingen DS men en kromosomavvikelse som ingen forskare världen över visste vad det var... Så han kunde vara jättesjuk till att det inte märktes alls. Till slut bestämde vi oss för att föda och han mår hur bra som helst!

Nu i denna graviditet blir det fvp direkt för att jag inte vill gå igenom samma vånda igen. Har barnet någon avvikelse orkar jag inte med våndan och att ta hand om ett sjukt barn (tvillingarna är inte ens 2 än och denna graviditet var inte planerad). Men jag hoppas verkligen att jag kan få njuta av det som är kvar av graviditeten!

Svar på tråden 39-åringar - vad har ni gjort för fosterdiagnostik?