• Anonym

Vad for biverkningar har Vaccinationer??!

Jag hor mer och mer pa radio, medier, tv, nyheter, forskning om att vaccinationer kan kopplas till bland annat ADHD, Autism, koncentrations svarigheter, SIDS,  Vad har du for kunskap om detta?

Kan verkligen ingredienserna sasom kvicksilver i vaccinet vara bra eller rattare sagt OK for barnet i framtiden?

Tror du att ett barn som har ett naturligt halsosamt immunsforsvar (alltsa inga vaccinationer) kan klara sig mot alla s.k. kommande sjukdomar som finns bland oss idag?

Orolig, da jag inte vet om jag vill vaccinera mitt barn?

Tacksam for svar!

• Svar på tråden Vad for biverkningar har Vaccinationer??!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det gjordes under nittio-talet en studie som på felaktiga grunder visade att barn som fått Mässling-påssjuka-röda hund vaccinet hade en ökad risk för Autism. Det visade sig dock att den byggde på helt felaktiga resultat.

På smittskyddinstitutest och socialstyrelsen hemsida kan du läsa mer om detta.
    Där kan du även läsa att det inte finns några studier som kunnat finna något samband mellan vaccinationer och vare sig autism plötslig spädbarnsdöd eller andra neurlogiska symtom. Dessa teorier har helt enkelt byggt på slumpmässiga sammaträffanden.

Vad gäller kvicksilver så använde man det tidigare som konserveringsmedel i vaccinationer. Idag används dock (i barnvaccinationerna), Fenoxietanol som är en organisk fenolförening som snabbt bryts ned och försvinner ur kroppen.

Att få vaccination istället för sjukdomen innebär egentligen att man får en kontrollerad mängd "sjukdom" vid en bestämd tidpunkt. Dessutom ger vaccinationerna samma uppbyggnad av immunförsvaret som sjukdomarna ger.

Jag tycker att du genom din BVC-sköterska ber att få prata med en läkare som kan svara på dina frågor och funderingar.

Jag rekommenderar verkligen att du vaccinerar ditt barn.

MVH Christine

Svar på tråden Vad for biverkningar har Vaccinationer??!