• Anonym (Svårt)

Jag har ingen lust..

Jag vet verkligen inte vart jag ska vända mig och hur jag ska ta mig an problemet vi har. Jag har helt tappat sexlusten men har varken fött barn, varit/är gravid, äter/ätit medicin. Min man och jag har det bra och älskar varandra, vi har ingen svacka men just nu är det mycket som händer och vi är båda upptagna. Detta problem uppstod dock redan innan när jag var sysslolös och hade massor med energi.

Vad kan jag göra, hur ska jag tänka? Jag blir nästan äcklad nu när jag tänker på sex och känner bara att jag orkar inte när jag tänker på det. Nu har min stackars man börjat drömma lite otäcka drömmar om hur jag lämnar honom eller är otrogen. Han har innan sagt att han vet och förstår att min (o)sexlust inte har med honom alls men det köper jag inte längre, uppenbarligen så är det jobbigt för honom.

Är man stressad som jag har varit länge så förstår jag att sexlusten kan bli lidande.. det är bara ett sånt typiskt mönster. Jag har en koncentrations störning så sex har alltid tagit mycket energi. Det finns heller inget speciellt vi kan göra (vad gäller leksaker och annat) då vi prövat allt som jag är OK med.. dejter går vi redan på en hel del och vi är kärleksfulla annars. Men kramar och pussar i överlag har dt blivit mindre av.

Jag vill inte ha det såhär, jag vill bara vilja ha sex så som det verkar andra ha det. 

• Svar på tråden Jag har ingen lust..
  • sexologen

Hej!

Stress kan precis som du beskriver det försämra lusten. Bra att ni pratar med varandra om det här och bra att ni försöker komma på en lösning. Men försök att inte pressa dig själv och lägga skuld på dig att du inte vill eller känner lust, för det i sig kan försämra lusten ännu mer. Jämför med om någon ber dig att skratta och du inte alls är glad, hur lätt är det att skratta då? Värre blir det också om man tror att alla andra alltid skrattar. Du ska inte tro att alla andra har det så lätt kring sin sexualitet och lust, för så är det inte. Lusten förändras över tid och är otroligt känslig för yttre omständigheter såsom tex stress och press. Du behöver varva ner och ta hand om dig och din kropp. Jag skulle rekommendera att ni tar en paus i ert sexliv ett tag för att du på egen hand ska hitta tillbaka till din lust igen. Fundera över vad du tänder på? Vad du mår bra av? Först när du känner lust igen kan sex bli aktuellt.

Ta hand om dig!

Hälsningar Sara

Svar på tråden Jag har ingen lust..