• Anonym

När följa med ut på dans?

Jag älskar att dansa och innan jag blev gravid var jag ute på socialdans minst en gång i veckan. Nu har jag inte dansat på ca 4 månader för att jag har fått barn.

Det jag undrar är, när tycker du att jag kan ta med min son ut på dans? Alltså med tanke på smittorisk och så. Finns det något annat jag ska tänka på?

• Svar på tråden När följa med ut på dans?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man kan komma igång igen, med fysiska aktiviteter, efter att man varit hos barnmorskan på återkontroll efter graviditeten. Normalt brukar det inte vara några hinder att sätta igång då om man tränar "lagom" och kroppen återhämtat sig efter graviditeten/förlossningen.

Jag vet inte under vilka kriterier du dansar. Men jag gissar att det är organiserat på dagtid, tillsammans med andra vuxna och att du kan ta med dig barnvagnen in. I så fall förstår de övriga deltagarna säkert, att det är viktigt med handhygien och att är de bör hålla sig undan om de inte känner sig helt friska.
    Ligger han i sin vagn och får ligga där ostört, så kan jag inte se något hinder för att du skall komma igång med dansen när han är runt tre månader. Beroende på hur vädret är och hur lokalen ligger, så kanske han till och med kan sova utomhus i vagnen.

Om jag missuppfattat dig och du menar att du "går ut" och dansar på kvällarna, så skulle jag dock rekommendera att han inte följer med alls. Även om man inte får röka inomhus på "lokal", så är det fortfarande en hel del som går ut och går in igen och det innebär trots allt en viss risk för "passiv rökning". Dessutom kan det vara mer eller mindre alkoholpåverkade människor omkring, vilket också kan innebära en ökad risk för olyckor. Förutom detta så är den miljön inget för ett barn med tanke på att de lätt blir överstimulerade och får svårt att varva ned.

MVH Christine

• Anonym

Hej igen!

Tack för ditt svar!

Jag tänkte inte på att jag skulle förklara vad för sorts dans det är jag går på.

Med socialdans menar jag att jag går ut och dansar, bugg och foxtrot, på kvällar. Både vardagar och helger.
    Dansen börjar någon gång mellan kl. 18.00 och 21.00 och håller oftast på fyra timmar.
    Alla som kommer på dansen är där för att dansa så alla är nyktra (annars hade jag inte ens funderat på att ta med min son). Under de åren som jag dansat så har jag kanske känt max två personer som luktar rök på dom ställena jag är och dansar, så rökning behöver jag inte heller oroa mig för.

Det jag funderar på är det där med sjukdomar, men eftersom du sa att det inte var nån fara om det var på dagtid och han låg i sin vagn så antar jag att detsamma gäller för dessa danser som är på kvällen?

Jag undrar också om det gör något om sonen är uppe så här sent nån kväll i månaden om han följer med på dans?

Jag har sett andra som har med sina barn som då sitter i bärsele med barn-hörselskydd på sig och de verkar inte lida. Tvärtom så verkar de trivas bra med dansen och musiken. Ibland verkar de även sova väldigt gott. Jag har alltid tänkt när jag har sett dom att "när jag får barn ska de också få följa med ut", men man oroar sig ju mer när det handlar om ens egna barn så nu är jag så osäker:(

Vad tror du nu när jag har förklarat lite mer vad det handlar om för dans?:)

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Tack för informationen. Misstänkte att det rörde sig om en mer "organiserad" form, men man vet aldrig Glad

Det låter helt klart som att du kan ta med din son på dessa danstillfällen. Var bara observant på hans signaler och beredd på att kanske avbryta lite tidigare någon gång.

Att ha honom i babybjörn med hörselskydd går säkert jättebra, men jag skulle inte dansa med honom där. Pga risken för olyckor, din rygg och det faktum att det kan bli väldigt skakigt för honom.

Lycka till!

/C

• Anonym

Åh, vad bra det kändes att höra det:) Nu fick jag danslusten tillbakaGlad

Jag har känt förut att jag så gärna vill, men när alla här på FL och min bvc-sköterska varnat mig för alla sjukdomar och sånt så kände jag nästan att jag lika gärna kan strunta i det för jag kommer ändå bara ha dåligt samvete för sonen om jag tar med mig honom. Men nu känns det som sagt mycket bättre!

Var ju som jag sa lite rädd att det inte skulle vara bra för honom att ta med honom så sent på kvällen, när han vanligtvis sover som bäst. Innerst inne tror jag ju inte att det gör något om det bara händer ibland men man vill ju sitt barn det bästa så man funderar nog alldeles för mycket ibland...

Dansa med honom på dansgolvet vågar inte jag heller! Det är så lätt att man dansar in i varandra eller att man får en armbåge i huvudet så näe... blir det dans med honom så blir det lite lugnt bredvid dansgolvet:)

Tack för svar!

• BVC Sköterskan

Jag är övertygad om att en sen kväll hit eller dit inte gör något.
    Dessutom verkar det som att du har bra koll på din sons signaler och skulle gå hem om han protesterade!

Solig

/Christine

Svar på tråden När följa med ut på dans?