• BrunoBus

vilken cykelvagn?

Vi är inne på att köpa en cykelvagn till våra småttingar. Nu när våren kommer vill man gärna kunna cykla men eftersom vi har två små måste vi ha vagn istället för cykelstol. Mend et finns ju så många att välja mellan,,

Vilken rekommenderar du och varför??

♥ Maxx 20090409 ♥ Amalia 20100515 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-05 15:34
    Vill förtydliga mig lite :)
    Jag vill ha en som bara är till för att kopplas på bakom cykeln, den behöver alltså itne kunna göras om till en vanlig vagn! :)
  • Svar på tråden vilken cykelvagn?
  • Kea

Vi har en baby jogger. Det absolut bästa m den är att den lätt görs om till vanlig vagn, stora däck så den rullar lätt, inbyggt regn- o myggskydd, billigt att köpa extra fäste så man kan ha den på båda cyklarna. Sedan skadar det inte att jag tycker barnen sitter bra i den!

• BrunoBus

Var köper man den? Är den enkel att sätta fast?

• Kea

Vi köpte vår på babyland. Man har ett fäste på cykeln som man klickar i! Rel enkelt.

• lövet

Om man har råd så rekommenderar jag absolut Chariot cougar 2 - en supervagn med mycket tillbehör. Jag har citysetet, cykelsetet och skidsetet och vagnen har använts mycket. Det är jättesmidigt att ha en cykelvagn som går att köra som barnvagn och att man kan ha snabbfästen på flera olika cyklar. 
    Gillar oxå att lastutrymmer i charioten är separat och inte bara precis bakom ryggen på barnen - lätt att ta upp något utan att väcka ev. sovande barn. 

Andra vagnar att titta på är:
    * Babyjogger switchback hybrid - super smidig ihopfällning. En nackdel kan vara att den blir lite lång ibland eftersom man bara kan ha den med jogginghjul. Beror dock på hur man ska använda - jag har använt mycket på det sätt att jag t.ex. cyklar till pendeltåget och sedan åker vidar med pendel  och bussar och då är det bra om vagnen är så smidig som möjligt. 

* Nordic cab - lite billigare än Chariot & lite smalare men sämre för promenader (om man inte har jogginghjulet). Ryggstödet kan fällas helt vilket kanske kan vara bra ibland  när man promenerar, men nackdelen är att man inte kan ha last då. 

*Croozer: billigare än chariot, väldigt bred - man kommer inte in genom många dörrar. 

• mapo51

Med risk för att jag kapar tråden (ber om ursäkt TS). Jag är ute efter en ren cykelvagn, alltså inte nödvändigt att det går att använda som annat än efter en cykel. Är det någon som har tips på en sådan som ska passa barn som är 3 och 1 år.

• BrunoBus

INgen fara mapo51, Jag villl också bara ha den bakom cykeln, inte som vanlig vagn.
    SÅ kom med tips på cykelvagn, som man bara har bakom cykeln!! :)

• BrunoBus

Blir det skillnad på hur stadigt det blir om man har ett extra hjul fram??

• Proletariatet
    BrunoBus skrev 2011-03-05 15:42:09 följande:
    Blir det skillnad på hur stadigt det blir om man har ett extra hjul fram??
    Jag vet inte, men skulle tro att man kopplar bort det hjulet när man har den som cykelkärra, viker upp det eller något. Tänkte åka till biltema någon dag och kika lite
  • BrunoBus
    Futurum nobis est skrev 2011-03-05 15:40:11 följande:
    Jag har en från biltema och tycker att den är bra, www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cyk.../
    MEN, jag är sugen på den nya de har, som man kan göra om, eftersom det skiljer så lite i pris och jag känner (efter mer än ett år med cykelkärran) att det skulle underlätta. www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cyk.../
    Såg nu att den nyare klarar mindre kilo... dum fråga kanske, men har mendet hjulet fram på när man har den bakom cykeln eller kopplar man på det om man bara vill ha den som vagn? :)
  • BrunoBus

Haha... nu fick ja ju svar samtidigt som jag skrev mitt.. ;)

• Proletariatet
    BrunoBus skrev 2011-03-05 15:44:50 följande:
    Såg nu att den nyare klarar mindre kilo... dum fråga kanske, men har mendet hjulet fram på när man har den bakom cykeln eller kopplar man på det om man bara vill ha den som vagn? :)
    Ja, det känns som en nackdel för mig. Mina väger 30 tillsammans nu så det är nog bara att glömma
    Men den ser bra ut, så jag ska kika på den ändå, de där viktrekommendationerna brukar i regel vara i överkant.
  • BrunoBus

Ja min ena väger 16 och den andra 10 så... hmm... dumt om den brakar ihop.. haha.. nej fy vad hemskt. Om du kollar och klämmer och känner på den får du gärna skriva lite här Skrattande

• SilverS

Vi köpte en mycket billig vagn på biltema som www.cyklar.eu skrev om och vi är efter en vinter nöjda så länge. Den kostade någonting på tolvhundra och man kan göra om den till en vanlig vagn, dock inte världens bästa vagn men kan vara praktiskt när man cyklat iväg och behöver en vagn. 

Svar på tråden vilken cykelvagn?