• Anonym

Snart 1-år

Hej.

Jag har en flicka på 10 månader som har sovit hela nätter sedan 2 månaders ålder,
    Men senaste 3 veckorna så har hon börjat vakna 1-2 ggr och vill ha välling.
    Först provade vi att ge vatten men hon fortsatte gråta, hon är verkligen hungrig för hon äter ca 250ml.

Hur ska jag göra för att få henne att sova hela natten igen, funderade på om det va kvällvällingen som är för klen (dricker 8 månaders välling) men finns ju ingen från 10 månader.

Hoppas du har något bra råd.
    Mvh Anna

• Svar på tråden Snart 1-år
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om du upplever att hon är hungrig, så skulle jag rekommendera att du ser över hur mycket hon äter under dagen.

Fundera på om hon äter fem-sex mål om dagen och vilka mängder. I hennes ålder är det inte ovanligt att barn inte äter "klart", då de är så mycket annat som pockar på uppmärksamheten kring måltiderna. Hon behöver mycket energi för att orka vara aktiv hela dagen och kunna sova gott om natten!
    Se helt enkelt till att hon får mat regelbundet och att ni har lugn och ro kring matsituationen.

Jag har svårt att tro att välling-sorten skulle ha någon avgörande betydelse. En del föräldrar upplever dock att god-nattvällingarna ger barnen mer/längre mättnadskänsla. Så det skulle inte skada att prova med andra ord ;)

MVH Christine

• Anonym

Hej igen

hon äter endast 4 mål per dag, ger jag henne mellanmål så äter hon inte huvudmålen.

Men god natt vällingen finns väl bara från 6 månader känns som att den är för klen eftersom hon började vakna på natten redan då iv gav henne den. Och vi använde den ett bra tag

Vet inte hur jag ska få henne att äta mer under dagen.

Så här ser hennes dag ut: hur mycket hon vill äta

kl.8 frukost 150 ml välling
    kl.10-11 sover
    kl. 12 lunch, gröt hel portion plus fruktpure
    kl.14 fruktpure och kex (bara ibland äter då sämre middag)
    kl.15-16 sover
    16.30 middag, halv bukrmat + fruktpure
    kl 19. kvällsmål 250 ml välling

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Onekligen verkar det som att hon sover mellan sju-åtta på kvällen till åtta på morgonen, så jag tycker inte att det är så konstigt om hon vaknar någonstans runt fem för att vilja ha mer mat. Men det kanske ser helt annorlunda ut. Förmodligen vaknar hon redan vid midnatt första gången Obestämd

Hur som helst låter det som att du behöver mer råd och tips, utifrån er situation, för att få rätsida på detta. Jag rekommenderar därför att du pratar med er BVC-sköterska som känner er och har tillgång till din dotters alla uppgifter.

Lycka till!

/Christine

• Anonym

Hej igen.

Ja det stämmer bra,

Ska vi låta henne somna senare på kvällen och stiga upp tidigare.?
    är mängde mat per dag lagom eller behöver hon mera?

Vi har en tid till veckan hos bvc får diskutera det med henne då.

Mvh

• Anonym

Hon vaknar mellan 00.00-02.00 och vill äta

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle inte lägga henne senare på kvällen.
    De flesta barn somnar runt sju-åtta i hennes ålder. Men som sagt att de vaknar igen vid fem och vill äta är också vanligt. Då brukar dock de flesta vara vakna en stund och sedan ta en tidig fm-vila.

Generellt skulle jag rekommendera att du byter ut lunchen mot mat och flyttar gröten till kvällen. Kankse blir hon mättare av den, än vällingen Obestämd

Perfekt att ni har tid på BVC om en vecka!

/Christine

• Anonym

Att hon vaknar vid 5 och vill äta kan jag förstå men att hon vill äta så tidigt som 00.00-02.00 är det som är jobbigt plus att hon vaknar flera ggr per natt och gråter, man måste stiga upp och ge tutte eller trösta.

Får knappt sova på natten därför jag skulle vilja hitta en lösning på problemet.

Har prövat ge henne riktig mat till lunch men det äter hon inte alls då och gröt till kvällen har vi prövat men hon verkar bli mättare av vällingen då hon annars vaknar två ggr.

Är ett enda stort dilemma det här
    oh har en sambo som jobbar natt så har ingen som avlastar mig.

förstår inte varför det blivit såhär nu då hon sovit så bra förut

Mvh

Svar på tråden Snart 1-år