• Här och nu

Orsak/ursäkt gällande sociala/psykiska åkommor

Hallå, det är en bit in på 2011! Men i diverse trådar hojtas ff att man inte kan gömma sig bakom diagnoser eller skylla på dem. Folk tar inte till sig om man så förklarar på småbarnsnivå, pedagog som jag är. När man får en diagnos ser man en ORSAK till att man är som man är. Att utföra handlingar som skadar andra och säga: Ja, gjorde så, men det vill/kan jag inte göra något åt, pga. jag har t ex ADHD. Att istället säga: Okej, du blev sårad. Jag är ledsen för det, men har svårt att förhindra sånt pga. min diagnos, men ska tänka på det. Hur vill du att jag bemöter dig? Ev. diskuterar man ny medicinering/träning med sin läkare om samma problem ofta uppstår. Någon som ännu inte fattar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 09:04
    Givetvis jobbar de med diagnoser på sitt sätt att agera hela tiden, så gott de bara förmår. Men varken medicin eller träning gör en total förvandling, även om många får ett nytt o bättre liv av diagnosen. Om nån nu trodde annat.

• Svar på tråden Orsak/ursäkt gällande sociala/psykiska åkommor
  • Nightmare
    Här och nu skrev 2011-03-01 17:12:17 följande:
    Suck.
    Tack! du idiotförklarar gärna andra men vägrar att svara på ett vettigt sätt utan tar istället till "suck" det visar ju vilken empati och förståelse du har för andra. Verkligen. Du kräver att alla ska ha förståelse och empati för människor som är annorlunda, men det är en kaka du själv har bakat men inte smakat på, Var är din förståelse för att andra inte tänker och agerar som dig. Att man inte tänker och agerar precis som dig betyder faktiskt inte att man har gjort fel eller är empati och förståelse lös.
  • Nightmare
    Här och nu skrev 2011-03-01 17:14:08 följande:
    Ett tydligt exempel på okunskap. Med diagnos kan man mer sällan åtgärda o det går långsammare.
    Man kan visst åtgärda, även om det tar längre tid och är jobbigare så går det att åtgärda. Bara för att man har adhd och är gapig betyder inte det att man kan ändra på det gapiga beteendet, det går visst jätte bra, men krävs mer av personen.
  • Lady Sylvanas
    Här och nu skrev 2011-03-01 16:50:34 följande:
    Du får nog läsa ts några hundra ggr, för inget tycks ha gått fram. Och din människosyn o låga förklaring skrämmer mig.
    Låga förklaring? Vad betyder det nu då?
  • Lady Sylvanas
    Här och nu skrev 2011-03-01 16:50:34 följande:
    Du får nog läsa ts några hundra ggr, för inget tycks ha gått fram. Och din människosyn o låga förklaring skrämmer mig.
    Sen tycker jag att dina personangrepp är ganska otrevliga.
  • Lavish
    strulmaja skrev 2011-03-01 10:33:43 följande:
    Ts: Jag tror inte att man kan kräva förståelse och acceptans av alla man möter. En del kan inte förstå. Andra vill inte förstå. Förutfattade meningar och fördomar kommer alltid att finnas. Det är långt ifrån alla människor som vill eller klarar av att leva med eller umgås med någon som mår/har mått psykiskt dåligt eller har något funktionshinder av något slag. Och lika lite som vi vill blir dömda vill de. Men ingen vinner på påhopp, anklagelser etc. Det är ju öka förståelsen vi vill, inte minska och det är bättre (tror jag) att försöka diskutera sig fram till hur vi kan göra detta utan att någon känner sig trampad på tårna. Jag tror att det många i den här tråden försöker få fram (de utan diagnos) är att en diagnos inte ger personen rätt att beter sig hursomhelst. Detta håller jag med om. Ingen har väl egentligen RÄTT att bete sig illa? Däremot kan ju diagnosen vara en förklaring till VARFÖR personen bär sig illa åt och jag vet, jag vet att det är frusterande och jobbigt när man för femtioelfte gången försöker förklara detta för sin omgivning och åter igen måste berätta hur ens diagnos tar sig uttryck. Ibland känns det som om man inte gör annat än "ursäktar" sig och sina brister, dvs det som diagnosen ställer till med. Men att detta sedan tas för och uppfattas av andra som en ursäkt till att skylla ifrån sig är bara att beklaga. Vi är alla människor dock, med eller utan diagnos. Precis som en person med ADHD, Asperger, Borderline eller vad det nu må vara kan ha bättre och sämre dagar, kan en person utan diagnoser känna likadant. Det är inte bara vi med olika diagnoser som mår dåligt, som kan bli sårade och känna oss ifrågasatta, som har behov av bekräftelse och förståelse. Men detta tror jag att vi med diagnoser glömmer ibland. Jag tänker inte dra alla över en utan utgår nu ifrån mig själv och hur jag med eventuell ADHD är och jag vet med mig att jag är en ganska egocentrerad människa. Det är inte så att jag inte förstår att andra människor har känslor och behov dom också och det är inte så att jag inte bryr mig. Men mina behov betyder oftast mest och jag prioriterar dom framför te.x min sambos. Detta sker motvilligt. Om jag visste hur skulle jag försöka förändra detta men i och med min ev ADHD är jag väldigt impulsstyrd och hela jag tycks domineras av den s.k lustprincipen utan att jag har något att säga till om. Visst låter det som en dåligt ursäkt? Visst kan man förstå att andra uppfattar det så? Jag kan det men har inte kommit på något annat sätt att förklara på. Vad jag ville säga med allt detta var att vi med diagnoser inte har någon ensamrätt på känslor som ilska, sorg, frustration etc. Precis som vi behöver forum för att kunna ventilera våra känslor och tankar och spy galla över omgivningens oförståelse, tror jag att våra anhöriga behöver att forum till precis samma sak fast där dom kan spy galla över oss och hur egocentriska vi är. Som det ser ut idag får "båda sidor" alldeles för lite hjälp och stöd. Nu läste jag dock nånstans att det skulle bli ändring på detta och att man ska börja utbilda människor till första hjälpen etc i psykisk ohälsa. Så kanske, kanske blir det inom en snar framtid bättre. Tills dess får vi hålla till godo med det som finns.
    Jag håller med helt, fin och nyanserad förklaring. Både personer med diagnos och utan diagnos har behov och ibland svårigheter med vissa saker. Både de med och utan diagnos har ett visst ansvar för sitt eget agerande. Självklart måste man väga in diagnosen och ta hänsyn till den, men man kan inte dela upp människor i dem med diagnos som har behov och som enbart ska tas hänsyn till, och dem utan diagnos som ska stå ut med vad som helst och aldrig själva har rätt att kräva någon hänsyn.
  • Joppelina
    Här och nu skrev 2011-03-01 17:14:08 följande:
    Ett tydligt exempel på okunskap. Med diagnos kan man mer sällan åtgärda o det går långsammare.
    Skämtar du eller? Du förolämpar mej som har ett antal diagnoser med att dra precis alla över en kam. Att uppträda dåligt eller så att man förolämpar andra är väl ingenting som automatiskt följer med "diagnos"

Jag tycker det är bra att jag blir tillsagd om jag skulle bete mej illa under en manisk period, kanske inte just då. Men jag behöver det. Jag får be mina anhöriga och vänner att be mej vara tyst när jag sätter i gång och pratar 4-5 timmar utan att lyssna på andra..

Jisses också, hur kunnig är du själv egentligen kan man ju undra?
  • Joppelina
    Soffpotaten skrev 2011-03-01 17:08:09 följande:
    Även med diagnos så har man ett ansvar för sitt beteende. Det kan finnas en förklaring till varför man gör si eller så men allt är inte acceptabelt bara därför att.
  • Joppelina

Jag var så arg att jag missade skriva klart första stycket, damn att man inte kan redigera, Så skulle det vara

Skämtar du eller? Du förolämpar mej som har ett antal diagnoser med att dra precis alla över en kam. Att uppträda dåligt eller så att man förolämpar andra är väl ingenting som automatiskt följer med "diagnos"
    Sånt beteende ligger för det mesta i personligheten. Men även de mest oförargliga människor kan under olika press och stress bete sej för jäkligt.  Men ansvar får man ta. Förr eller senare.

• strulmaja
    Lavish skrev 2011-03-01 18:05:54 följande:
    Jag håller med helt, fin och nyanserad förklaring. Både personer med diagnos och utan diagnos har behov och ibland svårigheter med vissa saker. Både de med och utan diagnos har ett visst ansvar för sitt eget agerande. Självklart måste man väga in diagnosen och ta hänsyn till den, men man kan inte dela upp människor i dem med diagnos som har behov och som enbart ska tas hänsyn till, och dem utan diagnos som ska stå ut med vad som helst och aldrig själva har rätt att kräva någon hänsyn.
    Exakt.

Inskränkthet och fördomar hittar man överallt, både hos de med och utan diagnos, och det ska bekämpas. Men jag tror inte "attacker" av det här slaget (typ pajkastning) bidrar till att öka förståelsen ett dugg.
  • Här och nu
    Joppelina skrev 2011-03-01 18:52:30 följande:

Jag tycker det är bra att jag blir tillsagd om jag skulle bete mej illa under en manisk period, kanske inte just då. Men jag behöver det. Jag får be mina anhöriga och vänner att be mej vara tyst när jag sätter i gång och pratar 4-5 timmar utan att lyssna på andra..

Jisses också, hur kunnig är du själv egentligen kan man ju undra?
    Läs vad jag skriver o jag har själv ADD. Förståelse o respekt från båda håll, men en funkitonsnedsättning är en extra tyngd att tampas med.
  • Här och nu

Hur man än förklarar, läser folk in vad de vill att det ska stå. Ger upp!

• Joppelina

Men ens beteende behöver nödvändigtvis inte vara sämre mot andra människor för att man har tex ADD. Och att man sällan kan åtgärda många av svårigheterna är ingen hel sanning. Långt ifrån. Jag har bipolär 1 , kronisk PTSD och ADD som huvuddiagnoser, sen lite annat smått å gott, så kom INTE och säg att jag inte vet vad jag pratar om.

Man kan inte och man ska inte dra alla över en kam utifrån att man har psykiska sjukdomar eller diagnoser.
    Att svära sej fri från ansvar pga att man tillhör denna grupp är en sak som absolut kommer att minska chansen till att information och kunskap blir mer allmän. Och då kommer också fördomarna att finnas kvar längre.

• Joppelina
    Här och nu skrev 2011-03-01 20:59:23 följande:
    Hur man än förklarar, läser folk in vad de vill att det ska stå. Ger upp!
    Jag läser men jag håller inte med på många punkter.  Men jag har kommit till den insikten att man kan inte ändra på andra. Men man kan ändra på sej själv. Jag möter mer respekt och förståelse när jag kan stå för mina mindre trevliga handlingar mot min omgivning. Jag har lärt mej att jag får ta ansvar för mitt handlande. 
  • Ginevra
    Lady Sylvanas skrev 2011-03-01 09:31:13 följande:
    Jo, det finns folk som är idioter. Personer som beter sig idiotiskt åt. Anser du att om någon har en diagnos, ska andra människor stå ut med vad som helst från dessa människor?
    Jag skulle också gärna vilja ha svar på denna fråga. Anser TS att det inte alls finns några gränser för vad man ska finna sig i för att personen i fråga råkar ha en diagnos?
  • Soffpotaten
    Här och nu skrev 2011-02-27 08:38:40 följande:
    Vem har egentligen störst funktionsnedsättning? Den som inte KAN göra vissa saker fullt ut, eller den som inte VILL FÖRSTÅ olikheter?
    Båda exemplen är handikappande om det är så att någon inte ser eller förstår att alla är olika och att en del kan ha svårare eller lättare för vissa saker men samtidigt så behöver det inte betyda att man måste eller ens bör acceptera allt utan att ifrågasätta.
  • Modgun
    Ginevra skrev 2011-03-01 22:21:24 följande:
    Jag skulle också gärna vilja ha svar på denna fråga. Anser TS att det inte alls finns några gränser för vad man ska finna sig i för att personen i fråga råkar ha en diagnos?
    Det kan du glömma.
    ALLTID när ts känner att det är slut på argument elle rblivit inmålad i ett hörn så drar hon. Det brukar bli så med denne.
Svar på tråden Orsak/ursäkt gällande sociala/psykiska åkommor