• VåratLiv

    Spolning av äggledare - sedan gravid?!

    Jag vänder mig till er som gjort spolning av äggledare och sedan blivit gravid efter det, även ni som har erfarenhet av detta.
    Hur vanligt är det att man blir gravid efter en spolning?

    Hur lång tid hade ni försökt bli gravida innan?
    Tog det sig direkt efter?
    Hade ni stopp eller va det fri passage?

    Vore jätte tacksam om ni ville svara!

  • Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!
  • mimmie01

    Hej!! fick utomkvedshavandeskap 2004, akutopererades & dom opererade bort min ena äggledare, nu i våras så fick jag utomkvedshavandeskap igen & behandlades denna gången med cellgifter, jag vet inte vilket var värst, men nu har vi börjat kolla på provrörsbefruktning.

    Jag fick min min kvarvarande äggledare spolad (konstraströntgen) & det fanns viss passage sas det så läkaren tyckte vi kunde prova ett par ggr innan IVF som vi har remiss till. Så jag hade ÄL för 3 dagar sen & vi har nu försökt igen. Lite rädd för resultatet, hoppas på ett + & hoppas att det inte är ett utomkved till. Om så tar dom bort min andra äggledare med & remissen till IV kvarstår. Väntetid fr. idag ca 3 månader. Är det någon som haft utomkvedshavandeskap 2 ggr & sen blivit gravid? Är det nån som haft utomkved 3ggr? Hoppas på svar fr. era erfarenheter, det hjälper!

    Tack!..nervös..

  • cme86

    Jag fick utomkvedshavandeskap för en månad sedan och opererade bort min högra äggledare. Nu ska jag spola min vänstra i januari, drygt o vänta så länge. Men samtidigt så är jag väldigt rädd för beskedet. Livrädd. Fri passage eller igenbommat. IVF eller vänta ett år till och försöka på egenhand.. hur långtid de kommer ta tills vi får ett plus, eller komma igång med ivf eller ja... all denna ovishet gör mig galen.

    Varför vänta hela tre månader på spolning, behövde ni det? De känns redan som det läkt där inne. Nu väntar jag ihärdigt på min mens.

  • Moonlight83

    Jag spolades i början på oktober plusade swdan i slutet på oktober men blev tidigt mf.Inget i nov men nu i december plussade vi igen och är nu i v6.Så plussade 2 av 3 gånger direkt efter spolningen.Hade trånga äggledare och den ena var helt igentäppt.Så tror faktiskt att spolningen hjälpte oss.

  • Moonlight83

    Innan spolningen hade vi försökt i 2 år.Vi lyckades en gång under de två åren men fick ett ma i v18 pga trisomi 18 edwards syndrom.

  • Lilja86

    Vi har försökt intensivt i 2 år och månaden efter spolning blev jag gravid. Trodde inte det var sant!

  • stellanocte

    Jag gjorde en spolning för några veckor sedan. Har haft två ägglossningar efter det men ingen graviditet tyvärr. 

    (Jag gjorde spolningen som en del av vår barnlöshetsutredning. Inga fel hittades på någon av oss under utredningen). 

  • Niinoo

    Vi har försökt sen -14, jag spolade för tre månader sen och hade fri passage. Har även gått på kinesisk akupunktur efter spolningen och idag har jag plussat.

  • Hejjk
    VåratLiv skrev 2011-02-25 16:20:11 följande:

    Jag vänder mig till er som gjort spolning av äggledare och sedan blivit gravid efter det, även ni som har erfarenhet av detta.

    Hur vanligt är det att man blir gravid efter en spolning?

    Hur lång tid hade ni försökt bli gravida innan?

    Tog det sig direkt efter?

    Hade ni stopp eller va det fri passage?

    Vore jätte tacksam om ni ville svara!


    Jag blev gravid direkt efter men jag tror mest att det berodde på att jag slutade oroa mig för att aldrig kunna få barn. Stress och psykiskt mående påverkar fertiliteten så mycket mer än vad man kan tro..
  • Therese4

    Hej hoppas någon kommer vilja svara även att tråden är flera år gammal. Ni som blev gravida efter spolning kunde ni bli gravida på naturtillgångar väg eller har ni gjort fler spolningar som lett till graviditet eller hur har ni gjort för att få syskon.

  • Nettisplettis

    Försökt med syskon ca 3 år. Två missfall varav det senaste för ca 2 år sedan. Besökte offentliga vården och fick göra en mindre utredning igen och även en till spolning men de tyckte inte att det behövdes en till spolning. Vände mig till slut till privat klinik som gjorde en spolning. Visade på stopp i ena äggledaren och ok i andra. Månaden efter fick jag ett mycket efterlängtat plus på stickan.

  • EmelieE1996
    Therese4 skrev 2021-04-02 10:46:43 följande:

    Hej hoppas någon kommer vilja svara även att tråden är flera år gammal. Ni som blev gravida efter spolning kunde ni bli gravida på naturtillgångar väg eller har ni gjort fler spolningar som lett till graviditet eller hur har ni gjort för att få syskon.


    Hej! Vi hade försökt med syskon i 7 mån när jag gjorde en spolning och jag blev gravid direkt efter :) Sedan vet man ju inte om det berodde på spolningen eller inte.
Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!