• Tess26

Växelvisboende för en 8månaders...

Vad tror ni e bäst? Bara hos mamma eller varannan vecka?

• Svar på tråden Växelvisboende för en 8månaders...
  • Tess26

detta gäller min syster som har 3 barn med en pappa som har 5 åringen,2åringen varannan vecka..han vill även ha bebisen...men ja..vi får väl se...

• Sheldon
    Pumpkin skrev 2011-02-25 21:11:28 följande:
    Umgänge kan man ju ha ändå, men det är inte schysst mot en bebis att ha växelvis boende.
    Växelvis boende är inte sjysst mot några barn. Jag önskar att det vore olagligt- oavsett ålder. För en 8-månaders är det vansinne.
  • Dimitra
    ElinJ83 skrev 2011-02-25 21:31:26 följande:
    Jag såg på Nyhetsmorgon i tisdags när damen från BUP var där, en tjej ringde och ställde samma fråga och gick följande svar:
    En liten mår inte bra av olika intryck, såsom dofter mm, så vill man ha delad vårdnad så rekommenderade hon att föräldrarna skulle växla med att bo i samma lägenhet...
    Går inte det kan, pappan o detta fallet, komma och ta promenader med barnet några gånger i veckan..dessutom kan man prata över Skype så barnet ser och hör den andra föräldern..
    Lycka till och hoppas ni hittar ett sätt som fungerar för er!!
    Här svarar samma person på samma fråga fast angående en 11-månaders. Ifall man vill ha svaret i textform
    www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=714
    The Dimitra universe.
  • mia maria

Jag vet att det rekommenderas från 3 år (växelvist boende) men det får man väl ändå ta med en nypa salt om det nu gäller en mamma o en pappa som har tagit lika mkt ansvar för barnet o där pappan har varit pappaledig o verkligen tagit ansvaret för sitt barn fram tills separationen.
    Visst kan jag tycka att varanna vecka är lite att ta i, eftersom det blir långa stunder ifrån både mamma o pappa, men det finns ju adra alternativ såsom att ha barnet tex två dagar i stöten, o sen byta.
    Eller kan pappan ha barnet kanske tre dagar i veckan, eller liknande, så att de ändå träffas ofta o regelbundet?

Svårt det där, speciellt när man inte är överrens..

Men jag tycker inte att pappan är någon mindre värd förälder o ska ha barnet nå't mindre om han nu har tagit sitt ansvar fram tills nu o varit en närvarande pappa så att abrnet är tryggt med honom.
    Det gäller bara att komma fram till en lösning som passar ett så pass litet barn.
    Varannan helg låter ju lite vanskligt, för då går det ju jättemånga dagar emellan umgängestillfällena o det brukar inte heller anses bra.

• Mamma till två mirakel

Kolla på familjerättens hemsida men växelvis boende vet jag rekommenderas först från 3års ålder,före dess rekommenderas väl att barnet bor hos mamman största delen av tiden...

När barnen somnar vaknar moderkänslorna,Adam 090108 & Ennio 101226
  • mia maria
    Mamma till två mirakel skrev 2011-02-27 08:57:22 följande:
    Kolla på familjerättens hemsida men växelvis boende vet jag rekommenderas först från 3års ålder,före dess rekommenderas väl att barnet bor hos mamman största delen av tiden...
    Var har du fått det ifrån, att det rekommenderas att barnet bor hos mamman?
    Om pappan har tagit lika stort ansvar för barnet så kan inte jag se varför han inte skulle vara lika bra lämpad som förälder som mamman?
    Jag är visserligen inget fan av växelvis boende/varannan vecka öht, men å andra sidan så blir jag less av folk som tycker att mamman är bättre osv, om nu pappan har varit delaktig förälder han också!

Det går att lösa så att barnet får regelbunden tillgång till sin pappa också, bara man är beredd att sätta sina egna önskemål åt sidan o göra det som är lämpligast för barnet beroende på ålder.
  • Alex1985

beror ju lite på hur situationen mellan föräldrarna ser ut, jag och mina barns pappa har stora killen varannan vecka (3 år) och lillan bor hos mig, men är hos pappan varannan helg och när han är ledig däremellan.
    Lillan är 8 månader nu och vi separarerade när hon var ca 3 månader och har haft det så sen dess.
    Men då har jag och barnens pappa en väldigt bra relation och han kommer hit och träffar barenen när han vill.
    Jag tycker det är vansinne att en liten bebis ska vara varannan vecka, men jag tycker det är ännu värre med alla mammor som tror sig vara mer värda än pappan, i mina ögon är vi lika mycket värda och enda anledningen till att lillan bor mer hos mig är att det funkar bättre för mig att vara hemma nu.
    Sen måste man ju se lite till barnet, alla barn är olika och har olika behov.
    Hoppas allt löser sig!

**Lucas070804**Emilia100803**
  • elitepearl
    Tess26 skrev 2011-02-25 21:10:22 följande:
    men när ska pappan få lära känna sitt barn då? umgås o knyta band? 3års ålder e ju som så långt borta?
    Men ärligt talat, vem är viktigast i frågan, barnet eller pappan?
    Det finns ju miljoner andra sätt för pappan att knyta an, vara nära, träffa sitt barn.
  • hymafr

Pappor behöver faktiskt inte vara dåliga föräldrar bara för att mammorna är bättre (rent generellt).
    Men vi kommer inte från det faktum att för alla barn, förutom adoptivbarn, så är det mamman som burit dem i nio månader samt sedan ammat dem (i de flesta fall).
    Sen undrar jag hur många pappor som egentligen är föräldralediga på samma villkor som mammorna, dvs hemmet får inte se ut som ett sjöslag när mamman kommer hem på kvällen. (Ärligt - ska mamman behöva både jobba och sen ta hand om allt hushållsarbete när hon kommer hem?)

Vad gäller ts fråga: Barnet mår bäst av att träffa båda sina föräldrar ofta under sina första år. Ska man ha delat boende så ska det bytas ofta och absolut inte varannan vecka.
    I ts fall kanske det är bra med varannan helg samt ett eller två besök per vecka, inte bara för kontakten med pappan utan även för kontakten med de äldre syskonen.

• SusanneG

Tycker det låter helt vansinnigt med varannan vecka för en sådan liten.

Men sedan låter det helt vansinnigt också att bebisen bara får träffa sina syskon varannan vecka.... Hade det varit jag hade jag låtit de stora barnen bo hos den ena föräldern till största delen (i det här fallet då mamman) och sedan när bebisen blivit större kanske då gått över till varannan vecka (om det nu är det ni önskar).

• bamse10

Min son är fem månader. Sedan två månader tillbaka är han hos sin pappa varannan helg, sedan kommer pappan hem till oss och träffar grabben i några timmar, två dagar i veckan. Ibland kommer han förbi hos oss kortare stunder också. Många är emot att jag låter vår son vara hos pappan varannan helg, men det märks att grabben känner igen pappan väldigt väl, och grabben verkar inte må dåligt av att vara hos honom varannan helg. Jag mådde väldigt dåligt för cirka två månader sedan och då var grabben hos sin pappa i nästan två veckor, förvisso träffade jag honom nästan dagligen. Jag och pappan separerade redan innan grabben föddes, men pappan träffade pojken dagligen ändå under de första månaderna, sedan blev det inte varje dag men några gånger i veckan, för att sedan se ut som det gör nu.
    Vi skulle självklart se till att finna en annan lösning om vi märkte att grabben inte mådde bra av att ha det som det är nu.
    Jag anser att pappan har lika stor rätt att träffa och ha umgänge med sitt barn, som mamman har, förutsatt att ingen av föräldrarna är dålig för barnet.

• FIame

Växelvist umgänge fungerar ypperligt för 8månaders barn. Vi började redan vid 5månaders ålder (2-2-3). Fungerade utmärkt. Vår flicka har vuxit upp och blivit en väldigt fin, omtänksam, älskvärd liten rackare, trygg i sig själv, trygg hos oss bägge.

• FIame

Förresten, ser inget alternativ "Bara pappa i ditt inlägg" ska inte dagens inlägg vara genuscertifierade?

• Jempa10
    FIame skrev 2011-04-12 01:13:40 följande:
    Växelvist umgänge fungerar ypperligt för 8månaders barn. Vi började redan vid 5månaders ålder (2-2-3). Fungerade utmärkt. Vår flicka har vuxit upp och blivit en väldigt fin, omtänksam, älskvärd liten rackare, trygg i sig själv, trygg hos oss bägge.
    Då hade hon ammat klart antar jag. Sen förstod jag inte riktigt 2-2-3.... var det nätter per vecka eller?

Sitter i lite samma sits och vår son är nu 4 månader och vi ska så småning om också få till växelvis boende. Nu bor sonen hos mig heltid men träffar pappa 3-6 dagar per vecka några timmar åt gången.
  • FIame
    Jempa10 skrev 2011-09-08 11:13:57 följande:
    Då hade hon ammat klart antar jag. Sen förstod jag inte riktigt 2-2-3.... var det nätter per vecka eller?

Sitter i lite samma sits och vår son är nu 4 månader och vi ska så småning om också få till växelvis boende. Nu bor sonen hos mig heltid men träffar pappa 3-6 dagar per vecka några timmar åt gången.
    2 dygn 2 dygn 3 dygn

Såhär.

2 dygn hos mamma, 2 dygn hos pappa 3 dygn hos mamma.

2 dygn hos pappa, 2 dygn hos mamma 3 dygn hos pappa. 

2+2+3=7, det var två veckor i barnets liv. 
  • Jempa10
    FIame skrev 2011-09-13 00:41:04 följande:
    2 dygn 2 dygn 3 dygn

Såhär.

2 dygn hos mamma, 2 dygn hos pappa 3 dygn hos mamma.

2 dygn hos pappa, 2 dygn hos mamma 3 dygn hos pappa. 

2+2+3=7, det var två veckor i barnets liv. 
    Då förstår jag, tack för svaret!
  • mamman64
    Sheldon skrev 2011-02-25 21:47:38 följande:
    Växelvis boende är inte sjysst mot några barn. Jag önskar att det vore olagligt- oavsett ålder. För en 8-månaders är det vansinne.
Svar på tråden Växelvisboende för en 8månaders...