• Skehamn2012

Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?

Jag har aldrig gått på soc och jag har haft emot att folk planerar och skaffar barn när dom lever på andras pengar MEN nu har jag hört många säga att det faktiskt går att klara sig bra på socpengarna och att man får tillräckligt mycket för att unna sig själv och sina barn saker. Man har råd även om man går på soc eller en del har det.

Jag har därför ändrat mig. Det är bara att köra på. Barnlängtan har inget med ekonomi att göra. Jag har definitivt blivit mindre fördomsfull med åren.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?
  • LivL
    WhiteAngels skrev 2011-03-06 18:24:10 följande:
    Nej.Man ska stå på egna ben innan man gör ett så vuxet steg.
  • Stumpan84

Ja det måste iaf va något soc satsar på, att fler ska skaffa barn för man får inget bidrag för t ex p-piller eller dyl så skaffa barn!

• WhiteAngels
    Stumpan84 skrev 2011-03-06 18:38:08 följande:
    Ja det måste iaf va något soc satsar på, att fler ska skaffa barn för man får inget bidrag för t ex p-piller eller dyl så skaffa barn!
    Men snälla,p piller är inte speciellt dyrt och måste räknas som övriga kostnader.Mina kostar 100 kr för tre månader.
  • Stumpan84

Nej dom är inte dyra men andra skydd som kanske är det? Alla kan inte ta hormoner eller ha kopparspiral och då kan det bli dyrare... oavsett så tycker jag att man bör få bidrag för det... men det är bara min åsikt...

• Dr Mupp
    feministbrud skrev 2011-03-06 17:50:36 följande:
    Du menar att ingen av er har jobb och ni har råd att resa utomlands?
    Maken har jobb, jag är föräldraledig, vi ligger precis på socialbidragsnormen (diffar nån hundralapp och nej vi har inte socialbidrag) och i somras var vi i Finland tex. Så ja vi har råd att åka utomlands. Visst inte en vecka i Thailand, men en weekend i Helsinfors är inte så tokigt heller. Vi funderar på Danmark till sommaren, det kan vara skoj.
    Stumpan84 skrev 2011-03-06 18:49:01 följande:
    Nej dom är inte dyra men andra skydd som kanske är det? Alla kan inte ta hormoner eller ha kopparspiral och då kan det bli dyrare... oavsett så tycker jag att man bör få bidrag för det... men det är bara min åsikt...
    Går recepter på högkostandsdkyddet så får man extra bidrag för prevetivmedel.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Helene70

Jag svarade annat eftersom jag inte tycker att allt är svart eller vitt.

Det finns många olika anledningar till att man uppbär socialbidrag. Om man t.ex. letar efter jobb med ljus och lykta samtidigt som man får socialbidrag så ser inte jag det som något hinder för att planera barn. En aktiv person som har som mål att en dag bli självförsörjande har även goda utsikter för att lyckas.

Om man däremot har uppburit socialbidrag under låååång tid så bör man i stället aktivera sig i att söka jobb och sikta mot att bli självförsörjande innan man ens tänker på att skaffa barn.  

• feministbrud
    Dr Mupp skrev 2011-03-06 20:44:15 följande:
    Maken har jobb, jag är föräldraledig, vi ligger precis på socialbidragsnormen (diffar nån hundralapp och nej vi har inte socialbidrag) och i somras var vi i Finland tex. Så ja vi har råd att åka utomlands. Visst inte en vecka i Thailand, men en weekend i Helsinfors är inte så tokigt heller. Vi funderar på Danmark till sommaren, det kan vara skoj.
    Ok, jag har inga problem med att folk lever snålt och ger sina barn en fin uppväxt trots lite pengar. Såklart är det fantastiskt att kunna åka på en weekend till Helsingfors om man inte har råd att unna sig så mycket annars. Anledningen till att jag blev skeptisk av det du skrev är att jag inte anser att samhället ska finansiera utlandsresor till föräldrar som inte har egen försörjning (det kan finas undantag här, men genrellt bör man inte ha råd att åka på semester när man lever på försörjningsstöd). Nu gällde detta inte er, vilket gör mig glad.

Jag tolkar frågan som TS ställer som att det handlar om personer som inte har egen försörjning och PLANERAR barn. Det tycker inte jag är ok. Det handlar inte främst om barnens bästa, utan att man inte ska planera att bli försörjd av samhället.
  • Faber
    Spartacus skrev 2011-03-06 17:04:24 följande:
    ja, om det går... om man inte blir oplanerat gravid, eller gravid trots p-medel,
    eller inte kan vänta eftersom klockan tickar osv osv.
    OP anger ju ganska tydligt att det handlar om en planerad graviditet. Den som blir gravid pga. de anledningarna du nämnde skall naturligtvis inte tvingas göra abort om det är vad du antyder. Däremot är det inte ok, anser jag, att med berått mod sätta ett barn till världen som man inte kan försörja just då. Att klockan tickar är inte heller en godtagbar ursäkt. Barn är ingen rättighet.
  • LuneNoire
    Det ingår "lek och fritid" i riksnormen... Tungan ute
  • PennyD

Jag kan inte generalisera i denna fråga.

Det är i mina ögon absolut inte den avgörande faktorn för ett välfungerande föräldraskap. Däremot kan beslutat att medvetet sätta barn till världen i rådande läge vittna om en del annat, som i själva verket är problematiskt. Men så behöver det förstår inte alltid vara.

Därför svarar jag, för första gången i mitt liv, "annat/vet inte".

• JaneDoe10
    WhiteAngels skrev 2011-03-06 18:44:03 följande:
    Men snälla,p piller är inte speciellt dyrt och måste räknas som övriga kostnader.Mina kostar 100 kr för tre månader.
    Många som lever på soc har ju råd att slänga 40kr om dagen på cigg så en hundring per kvartal för P-medel borde ju gå att skaka fram.
    ♥ Vecka 39♥ BF 19 Mars ♥
  • UnderbaraMix

Socialens hjälp är till för de som behöver den. En kort stund, ett tag, under tiden saker löser sig eller innan man får ett jobb. Att planera barn med en "provisorisk lösning" är inte för mig någon vettig sak att göra.

Med det menar jag såklart inte att varenda kotte som får socialt stöd ska avbryta oplanerade graviditeter pga just det sociala stödet men att helt planera att ha det som en inkomst, njaa..

• Stumpan84
    LuneNoire skrev 2011-03-06 23:41:46 följande:
    Det ingår "lek och fritid" i riksnormen... Tungan ute
    haha ja de gör det kanske! Har ingen erfarenhet av de =)
  • Lufsan
    Dr Mupp skrev 2011-03-06 17:48:33 följande:
    Vi har levt på existemsminimum i 8 år varav två kortare perioder med socialbidrag. Vi har inga problem att klara vår ekonomi.
    Barnen går på simskola och kör (fast kören kostar ju inget)
    Barnen har nya kläder
    Barnen har med sig frukt och matsäckar till skolan
    Barnen får vara med på utflykter.
    Barnen har skridskor, skidor, cyklar, sparkcyklar, pulkor osv,
    Barnen får resa utomlands (vi har bla varit i Finland och England)
    Barnen får kortare resor inom landet. Vi var tex i sthlm på naturhistoriska på sportlovet.
    Barnen får nyttig mat dagligen

Det enda som märks på oss att vi har låga inkomster är att vi inte har bil, vi har en tjock-TV med bara basutbudet av kanaler, en 10 år gamal dator, vi bor i en lite för liten hyresrätt  och möblerna vi har är begagnade.

Det handlar om prioritering.
    Förstår inte riktigt, har ni levt på existensminimum utan att gå på soc?
    Nu vet inte jag hur socialbidragen ser ut nu förtiden, men när min mamma gick på det fick hon 10 000 som skulle räcka till räkningar och mat till henne och två barn. Nu är jag bara 22 så det var inte heller så  längesen. 

Jag tror inte att min mamma prioiterade bort vår mat med mera. Tror inte hon tänkte "vad ska jag lägga pengarna på hummm.... mat till barnen... nej det verkar onödigt!"
  • Syrran83

Nej. Sina egna barn ska man kunna försörja själv.

• LivL
    JaneDoe10 skrev 2011-03-07 09:50:57 följande:
    Många som lever på soc har ju råd att slänga 40kr om dagen på cigg så en hundring per kvartal för P-medel borde ju gå att skaka fram.
    Kräks
Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och skaffa barn om man går på soc?