• cassis23

När vågar jag ge mig ut?

Fick vår son i v 34+4 och vet att han är extra känslig mot sjukor.
    Vi har ju vart o handlat o så men nu undrar jag när jag vågar ge mig ut till öppna förskolan?
    Har nämligen en äldre dotter som behöver aktiveras.
    Sonen är 1 månad o 1 vecka. (BF idag egentligen Glad)

• Svar på tråden När vågar jag ge mig ut?
  • Lilla pyret

Om ni inte har haft några större problem med den lilla och om du iallafall känner dig osäker, prata med dem på neo och se vad de tycker! Även om jag inte hade en prematur skulle jag nog iallafall vara lite försiktig med en nyfödd just nu när det är så många som är sjuka...
    Vi kom hem i somras med våran lilla plutt och då kunde vi vara ute och träffa alla istället vilket var väldigt skönt!

• Katarina76

Jag vill tillägga att så länge det är säsong för RS-viruset, bör man vara extra försiktig om man inte vill hamna på neo igen. Känner till flera som varit tillbaka inom ett par veckor och hamnat i CPAP eller respirator p g a RS-viruset!

De har fortfarande vid BF så smala luftrör att de lätt svullnar igen vid sjukdom. Så det är risken man tar när man har syskon på dagis, vistas bland mycket folk mm.

Mitt tips för att minimera risken är att i början bara umgås med de man känner som man vet är friska, inte ta med barnet på affärer, låta alla som kommer på besök tvätta händerna. Man kan tycka att det är omständigt, men det handlar bara om en kort tid.

• ollie

Det är svårt att råda andra då allas situationer ser olika ut. har själv tre prematurer i v29+1, 26+0 och nu Gabriel i v 24+1, Gabriel är nu 8 mån och har fortfarande mycket syrgas enl vår läk är han inte infektionskänslig utan om han blir sjuk så blir han sjukare än vanliga barn. våra råd från läk är att undvika folksamlingar, syskonen går på dagis och vi går på babymassaage och i en babygrupp för barn under 6 mån. Vi är inte i affärer och har inte kompisar hemma. vår läk sa till oss att vi måste leva och inte bara överleva. tror att du med lite suntförnuft kommer på en bra lösning för din baby och storasyskon.
    lycka till

mina älskade sjuka barn
  • liji77

Ja, det finns alltid risk att plocka upp sjukdomar. Självfallet så kan man undvika stora riskfaktorer som ansamling av människor, speciellt barn. Men det är inte helt lätt att vistas ute med all denna snö.

Min son föddes i början av sommaren, så RS-virus risken var inte överhängande. På hösten började vi gå i mammagrupp och lite senare började vi gå till öppnaförskolans träff för barn under 1 år.

Sonen föddes i v 28. Behövde syrags fram tills vi skrevs ut. Spirometri undersökning visar god lungfunktion. Sonen började på dagis när han var lite över 1 år gammal (korr). Han har inte nämnvärt varit speciellt förkyld. Jag höll honom borta från stora folksamlingar i början, men sedan sakta började jag utsätta honom för omvärlden. Det är genom att vi möter bakterier som vi bygger upp vårt imunförsvar.

Jag vet att vi föräldrar har olika uppfattningar kring våra barn, vi vill ju deras bästa, eller hur?

Våra livssittuationer är inte varandra lika. Det får vi komma ihåg!!

cassis23. Mitt råd till dig är att du fortsätter ett tag med utomhus aktiviteter. Ditt dotter kanske kan träffa kompisar utomhus?

• Cocco

Av vad jag har läst så kommer de flesta prematurer vara mer infektionskänsliga de första 2 år med stora variationer såklart.

Men måste ju också leva. Vi är försiktiga men inte överdrivet.

• cassis23

Katarina76: Till mig på Neo berätta dom att du kommer aldrig tillbaka till Neo när du väl blivit utskriven (om du inte fortfarande är inskriven men vistas i hemmet vill säga) utan du hamnar då på barnavd. men förstår va du menar.

Ollie: Låter bra, leva inter bara överleva =)
    Har skaffat en "playdajt" med min gamla mammagrupp, dotterns jämnåriga kompisar. Har sagt att dom får komma hit o att dom måste va friska, sen kan man ju aldrig garantera vad morgondagen ger, t ex sjukdom som man inte visste om men så mycket får man inte oroa sig tycker jag!

Öppna blir de först när förkylningarna lägger sig, får bli playdejt med dom närmsta som jag vet är friska.

• Niiskuneiti

Jag har också en prematurbebis, hon är drygt 2 månader nu och vi är fortfarande försiktiga. Öppna förskolan kommer absolut inte på tal på ett par månader till - minst! Det är onödigt att utsätta dem för smittorisken. Sen har ju inte bebisen nåt utbyte av det och jag som förälder klarar mig bra utan det tills hon blivit större. Så ta det lugnt och utsätt inte bebisen för några risker. Stanna hemma och mys istället :)

• cassis23
    Niiskuneiti skrev 2011-03-04 20:20:14 följande:
    Jag har också en prematurbebis, hon är drygt 2 månader nu och vi är fortfarande försiktiga. Öppna förskolan kommer absolut inte på tal på ett par månader till - minst! Det är onödigt att utsätta dem för smittorisken. Sen har ju inte bebisen nåt utbyte av det och jag som förälder klarar mig bra utan det tills hon blivit större. Så ta det lugnt och utsätt inte bebisen för några risker. Stanna hemma och mys istället :)
    Jag ska inte utsätta honom för några risker o de är inte för honom jag skulle åka dit, de e för hans äldre syster!
  • liji77
    Cassis. Jag förstår din frustration. Min lilla prematur bebis blev storebror för drygt en månad sedan. Den lilla prematur bebisen är en 2,5 årig vilding. Jag vill så gärna leva i samma bubbla med den nya bebisen, som jag gjorde med storebror, men så blir det inte. Storebror pockar på uppmärksamhet med bakomliggande svartsjuka (så klart) och lillebror vill ammas och ligga i en trygg famn. Kunde jag så skulle jag klona mig Flört.  Det har inte varit helt lätt att aktivera storebror. Han vill då inte sitta och mysa med mig hela tiden, han har myror i brallan - kom och lek mamma!!!

Finns det ingen anhörig som kan hitta på roligheter med din dotter? Jag har turen att både morfar och farmor är pensionärer.
  • LillAnno

Har nyligen pratat med våran läkare då våran dotter föddes i v 26 + 5....
    Vi kommer inte kunna gå ut med henne och umgås med andra förens till sommaren.

Han varnade för att det i år är ett riktigt RS-virus år!
    Det är fler fall nu än tidigare.

• Niiskuneiti
    cassis23 skrev 2011-03-04 21:24:33 följande:
    Jag ska inte utsätta honom för några risker o de är inte för honom jag skulle åka dit, de e för hans äldre syster!
    Jag missade att han hade syskon, förstår att hon behöver stimuli men det är ändå klokast att sätta bebisens hälsa i första rummet. Undvik just saker som öppna förskolan är ändå mitt råd. Konsekvenserna kan bli allt för allvarliga!
Svar på tråden När vågar jag ge mig ut?