• J79

Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?

Jag har en etikettsfråga och skulle vilja ha era synpunkter och tankar.

För ett par månader gifte jag mig. Vi bjöd in till dop men överraskade gästerna med att även gifta oss. Efter cermonin bjöd vi på middag med mat, dryck och tårta. Tillställningen var mycket uppskattad och många tyckte att det var trevligt att de även fick vara med om ett bröllop. Några gäster hade även hunnit med att ordna en bröllopspresent mellan cermonin i kyrkan och middagen.

Nu till frågorna. Av de övriga gästerna är det endast ett syskon som har gett oss en bröllopspresent. Ingen av de andra ca 40 gästerna, inklusive syskon, mor-/farföräldrar, kusiner etc., har gratulerat oss med någon slags present (våra föräldrar visste om att vi skulle gifta oss och gav oss present i förväg, dessutom har några kompisar som inte ens var bjudna gett oss en present efteråt). Vi hade inte förväntat oss några stora eller dyra presenter men vi trodde att i vart fall våra närmaste familjemedlemmar skulle vilja ge oss någon slags bröllopspresent. Vi har uppfattat det som att en bröllopspresent ges som en gratulation och lyckönskning, inte som en "betalning" för att man får komma på fest. Våra gäster verkar dock anse att en bröllopspresent bara kan/bör ges om man i förväg vet om att någon ska gifta sig. Jag vet att det kan låta girigt men tänker jag "fel" när jag tycker att det är konstigt att ingen vill, eller tycker att de borde, ge oss någon slags bröllopspresent bara pga att de inte visste i förväg att vi skulle gifta oss?

Nu har vi dessutom fått en inbjudan till mitt syskons bröllop där vi uppmanas att betala kuvertavgift istället för att köpa en bröllopspresent. Vi kommer självklart att betala kuvertavgiften och gå på bröllopet. Jag tycker dock att det är lite fräckt att de förväntar sig att vi ska betala middagen som bröllopspresent när de själva inte ville, eller ansåg att de borde, ge oss någon bröllopspresent. Den enda skillnaden är enligt mig är att de i förväg berättar att de ska gifta sig. Tycker ni att jag överreagerar när jag tycker att situationen är lite konstig?

• Svar på tråden Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?
  • Allimac 2004
    Alessia skrev 2011-02-27 15:33:13 följande:
    Kuvertavgift till bröllop, födelsdagsfester etc är j-a otyg!! Antingen bjuder man eller så firar man i tysthet. Många drömmer om storslagna bröllop och värsta bröllopsstassen med vräkig diamantring för tillsammans sexsiffrigt belopp, men inser att pengarna enast räcker till klänning , bukett , frissa och ring och så tar till kuvertavgift. Usch!
    Bjud då på vin och snittar +tårta efter vigseln men BJUD!
    Jag har själv avböjt att gå på ett bröllop och en födelsedagsmiddag där det var kuvertavgift på 750(bröllopet) och 300(födelsedagen).
    Jag tycker kuvertavgift är super bekvämt men det måste ju vara någon rim och reson bakom summan.
  • Euforia
    Allimac 2004 skrev 2011-02-27 17:58:38 följande:
    Jag tycker kuvertavgift är super bekvämt men det måste ju vara någon rim och reson bakom summan.
    Jag också! I synnerhet när det är istället för present (vilket det ju ofta är). Då behöver man inte få ångest över vad man ska köpa för något!
  • SW78
    Embla skrev 2011-02-27 16:42:04 följande:
    Att uppvakta någon är inte samma sak som att ge en present. Presenter kan ingå i uppvaktningen men behöver inte göra det.

Ingenstans säger TS att hennes släktingar verkligen tycker att formen för bröllopet är avgörande för om de ger present eller inte, det är en slutsats som TS i sina sårade känslor drar utan vad jag kan se någon faktisk grund.

Jag skulle också se det som en självklarhet att jag själv skulle ge en anhörig bröllopsgåva oavsett formen för bröllopet, om jag var bjuden eller ej osv.  Att däremot förvänta/kräva att någon annan måste ha samma inställning som jag är i mitt tycke både ganska fräckt och empatilöst.

Personligen skulle jag tolka ett överraskningsbröllop som att brudparet önskar slippa ståhej, tal och presenter.
    Självklart är presenter inte nödvändigt vid en uppvaktning (även om det känns ganska etablerat vid bröllop). Nu framgår det ju av TS inlägg att syskonet ser bröllopspresenter som någonting så självklart vid ett bröllop att det går att nämna i inbjudan. Samtidigt har syskonet valt att inte köpa någon present till TS. Förutsatt att syskonet inte har någonting emot TS verkar det därför som att formen för TS bröllop har varit avgörande för om syskonet ger en present eller inte.

Som jag nämnde ser även jag det som en självklarhet att ge de som står mig nära en bröllopspresent oavsett formen för bröllopet. Jag ger presenter för att jag vill det och utgår från att andra gör det samma. Min vilja att ge en present är dock inte beroende av hur någon gifter sig. För många verkar dock formen för bröllopet vara avgörande vilket får det att framstå som att man bara ger presenter när man måste. Jag har nämligen svårt att tänka mig att någon som vill ge en present avstår pga att de är rädda för att mottagaren, pga hur de gifte sig, ska bli förolämpad.
  • Greta Mullberg
    SW78 skrev 2011-02-27 18:59:42 följande:
    Självklart är presenter inte nödvändigt vid en uppvaktning (även om det känns ganska etablerat vid bröllop). Nu framgår det ju av TS inlägg att syskonet ser bröllopspresenter som någonting så självklart vid ett bröllop att det går att nämna i inbjudan. Samtidigt har syskonet valt att inte köpa någon present till TS. Förutsatt att syskonet inte har någonting emot TS verkar det därför som att formen för TS bröllop har varit avgörande för om syskonet ger en present eller inte.

Som jag nämnde ser även jag det som en självklarhet att ge de som står mig nära en bröllopspresent oavsett formen för bröllopet. Jag ger presenter för att jag vill det och utgår från att andra gör det samma. Min vilja att ge en present är dock inte beroende av hur någon gifter sig. För många verkar dock formen för bröllopet vara avgörande vilket får det att framstå som att man bara ger presenter när man måste. Jag har nämligen svårt att tänka mig att någon som vill ge en present avstår pga att de är rädda för att mottagaren, pga hur de gifte sig, ska bli förolämpad.
    Jag ser också det som en självklarhet att ge en present när någon nära har gift sig, fyllt år eller liknande men om vi säger så här då, skulle du själv förvänta dig att få en gåva/present om du själv t.ex. gift dig i hemlighet? Själv skulle jag aldrig göra det och när jag och min man gifte oss i smyg i rådhuset för att slippa själva kalaset så var det fler som inte gav något utan bara lyckönskade oss och jag reflekterade inte ens över saken. Vi fick ett par presenter av min farmor och min mans mamma vilket kom som en total överraskning och det var väl jättegulligt men verkligen inte nödvändigt.
    -Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • CCA

Om ngn av mina bröder eller min sambos bröder skulle gift sig i hemlighet hade vi troligtvis köpt en pressent i efterhand.

Jag  & sambon har själva pratat om att gifta oss i hemlighet alt bjuda in till en vanliga fest som avslutas med bröllop. Anledningen till detta är att vi vill inte att det blir en storsak men vill ändå ha de vi tycker om med. Jag vet att om vi gör så kommer vi troligtvis få pressent av våra närmsta famililjer, men jag skulle helt ärligt inte vilja ha pressenter från vänner och liknande.

• SW78
    Greta Mullberg skrev 2011-02-27 19:59:21 följande:
    Jag ser också det som en självklarhet att ge en present när någon nära har gift sig, fyllt år eller liknande men om vi säger så här då, skulle du själv förvänta dig att få en gåva/present om du själv t.ex. gift dig i hemlighet? Själv skulle jag aldrig göra det och när jag och min man gifte oss i smyg i rådhuset för att slippa själva kalaset så var det fler som inte gav något utan bara lyckönskade oss och jag reflekterade inte ens över saken. Vi fick ett par presenter av min farmor och min mans mamma vilket kom som en total överraskning och det var väl jättegulligt men verkligen inte nödvändigt.
    Jag ger som sagt presenter för att jag vill och jag förväntar mig att mina närmaste också ger presenter för att de vill. För mig är det självklart att ge en present när någon som står mig nära har gift sig, inte för att jag måste utan för att jag vill. I och med att det är självklart för mig tycker jag inte att det är särskilt uppseendeväckande att förvänta sig att mina närmaste känner likadant. Jag tycker inte att jag är mer godhjärtat än min omgivning och jag skulle inte ha särskilt höga tankar om mina närmaste om jag utgår från att det bara är jag som vill ge en present när någon i närmsta kretsen gifter sig. Därför blir svaret ja, jag hade nog förväntat mig det, i vart fall från mina närmaste.
  • Shorona

Jag instämmer med Koo. Överraskningsbröllop känns som att brudparet avsäger sig presenter, hippa och svensexa.

• maggan75

Vi  vigdes oxå när vi hade dop för vår dotter  ingen visste ngt. Bröllopspresent var inget jag räknade  med att få men vi fick  av mina föräldrar och av  min mans moster i efterskott vilket var jätteroligt.

Däremot tycker jag det är kul att ge presenter och har gett till vänner som gift sig i hemlighet.

det är ju stor skillnad på att bli bjuden på bröllop  och gå på ett hemligt  bröllop  blir man  bjuden köper man ju givetvis en present med sig vilket man inte kan göra  när man inte vet att man ska på bröllop men sen kan man ju ge ngt i efterskott om man vill men som sagt inget som jag förväntade mig att folk skulle göra vi gifte oss  inte för presenternas skull

• J79

Tack för alla svar och er syn på det hela!

Som jag skrev i ts så hade vi inte förväntat oss stora eller dyra presenter och vi gifte oss naturligtvis inte för att få presenter. Det tror jag inte att någon gör. Det viktiga för oss var att få dela dagen med våra nära och kära. För mig har det dock alltid varit naturligt och självklart att ge en present om någon som står mig nära gifter sig. Det har aldrig spelat någon roll hur själva bröllopet gick till. Som SW78 skrev så ger man ju en present för att man vill och inte för att man måste eller för att det är ett krav. I och med att det var så naturligt för mig utgick jag från att andra kände likadant. Som flera av er har skrivit skulle även ni vilja ge tex ett syskon en present om de har gift sig. Jag blev därför ärligt talat lite förvånad när exempelvis våra syskon och mor-/farföräldrar inte verkade tänka likadant, särskilt när mitt syskon tycker att det är så självklart med en bröllopspresent att de nämner det i sin inbjudan. Som jag skrev vill jag självklart gå på deras bröllop och har inga problem med att betala en kuvertavgift. Även om de inte hade haft en kuvertavgift hade jag velat ge en present.

• Embla
    J79 skrev 2011-02-28 21:44:53 följande:
    Tack för alla svar och er syn på det hela!

Som jag skrev i ts så hade vi inte förväntat oss stora eller dyra presenter och vi gifte oss naturligtvis inte för att få presenter. Det tror jag inte att någon gör. Det viktiga för oss var att få dela dagen med våra nära och kära. För mig har det dock alltid varit naturligt och självklart att ge en present om någon som står mig nära gifter sig. Det har aldrig spelat någon roll hur själva bröllopet gick till. Som SW78 skrev så ger man ju en present för att man vill och inte för att man måste eller för att det är ett krav. I och med att det var så naturligt för mig utgick jag från att andra kände likadant. Som flera av er har skrivit skulle även ni vilja ge tex ett syskon en present om de har gift sig. Jag blev därför ärligt talat lite förvånad när exempelvis våra syskon och mor-/farföräldrar inte verkade tänka likadant, särskilt när mitt syskon tycker att det är så självklart med en bröllopspresent att de nämner det i sin inbjudan. Som jag skrev vill jag självklart gå på deras bröllop och har inga problem med att betala en kuvertavgift. Även om de inte hade haft en kuvertavgift hade jag velat ge en present.
    Fast jag tycker ändå att din TS är lite bitter. Att bli förvånad och lite sårad över att någon inte reagerat som man trott är en sak, det är en helt annan att känna sig bitter över det.

Sedan visst, det här är ett forum där man kan skriva av sig och det är ju inte alls säkert att man i verkliga livet visar de känslor man ger utlopp för i skrift. Men, det är ju det som skrivs som man måste utgå ifrån när man svarar i forumet.
  • Mariohn
    Shorona skrev 2011-02-28 10:51:04 följande:
    Jag instämmer med Koo. Överraskningsbröllop känns som att brudparet avsäger sig presenter, hippa och svensexa.

Svar på tråden Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?