• MamaJustify

    Marsvin som tappar päls

    Har två marsvin och dvärgkanin i samma bur, dom kommer bra överens. Nu har dock det ena marsvinet (ca 1 år gammal) börjat tappa päls. Beter sig i övrigt som vanligt, äter och är pigg. Det andra marsvinet och kaninen tappar inte päls.
    Någon som varit med om liknande med sina marsvin, vad kan det bero på?


    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • Svar på tråden Marsvin som tappar päls
  • mjau84

    Kan det vara ngt han fattas näringsmässigt? Marsvin är ganska känsliga. Googla och se vad dem behöver.

  • MamaJustify
    mjau84 skrev 2011-02-27 10:05:04 följande:
    Kan det vara ngt han fattas näringsmässigt? Marsvin är ganska känsliga. Googla och se vad dem behöver.
    Ja ska göra det, kanske mer grönsaker tack för svaret
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • firewoman

    Det kan vara marsvinskvalster. Kolla med veterinären. Sedan köper man en medicin som man droppar en droppe på marsvinets skinn bakom öronen, väntar ett par veckor har jag för mig och sen en droppe igen. Jätteenkelt att behandla. Går marsvinen i samma bur gör man likadant med det andra samtidigt.

  • MickisFlisanNellie

    Våran marsvinshona tappade sin päls när hon var sex år gammal. Det var av åldern och hormonerna som gjorde så enligt en vän som är vetrinär. Hon såg inte klok ut sista tiden men var oerhört älskad ändå. Till slut fick vi ta bort henne då hon blev sjuk 7 år gammal.


    Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • molly50

    Som någon redan frågat,hur ser huden ut där marsvinet tappat päls och vart har den tappat? Kliar den sig,hur gammal är den?
    Det kan ju vara kvalster som någon skrev,men även marsvinsskabb i värsta fall. Och det måste behandlas med ohyremedel som man får hos veterinären.
    Skabben drabbar intek kaniner eftersom det är artspecifikt.
    Kanske kan kaninen ha slickat marsvinet så att pälsen har släppt också? Men i så fall borde huden vara lite irriterad på det drabbade ställena.
    Andra orsaker som kan ligga bakom kan vara hormonrubbningar eller bristtillstånd t ex.

    Här fins lite att läsa:
    http://www.djurklinikenroslagstull.se/page702.htm

    Lycka till!

Svar på tråden Marsvin som tappar päls