• Skehamn2012

För eller emot att införa duschvakter på allmänna badhus? Deras uppgift är att hålla koll så att vi tvättar oss ordentligt före och efter bad

http://svt.se/2.126066/1.2336573/duschkampanj_for_fraschare_vatten&queryArt1850846=tv%E5lkampanj&sortOrder1850846=0&doneSearch=true&sd=82111&from=siteSearch&pageArt1850846=0

Det har dom gjort på Rosenlundsbadet i Jönköping. Vakternas uppgift är att hålla koll på folk så att dom verkligen duschar och tvättar sig ordentligt före och efter bad. Det kommer garanterat sprida sig till andra badhus som kommer ta efter.

Hoppas länken fungerar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot att införa duschvakter på allmänna badhus? Deras uppgift är att hålla koll så att vi tvättar oss ordentligt före och efter bad
  • lennartsdotter
    tilving skrev 2011-03-01 22:18:17 följande:
    ja o är folk så jäkla fisförnäma att de inte pallar bakterier eller annat så kan DE hålla sig hemma? DE MESTA DUSCHAR AV SIG ORDENTLIGT SÅ... ska vi börja kontrollera ALLT? Ja och har man problem med bakterier, virus, patogena eller inte så kan man hålla sig hemma.....
    Patogena bakteriers skadlighet och kemikaliers skadlighet har ingenting med fisförnämhet att göra.
  • FruMähler
    tilving skrev 2011-03-01 22:18:17 följande:
    ja o är folk så jäkla fisförnäma att de inte pallar bakterier eller annat så kan DE hålla sig hemma? DE MESTA DUSCHAR AV SIG ORDENTLIGT SÅ... ska vi börja kontrollera ALLT? Ja och har man problem med bakterier, virus, patogena eller inte så kan man hålla sig hemma.....
    fast nu är det inte så, beviset är de skyhöga halterna klor som måste användas i badhusen idag...
  • FruMähler
    Krokimodell skrev 2011-03-02 01:32:13 följande:
    Kan man inte göra så att enda vägen från omklädningsrummet till bassängerna går genom en passage där det "regnar" hela tiden, så kan man int undgå att gå genom vattnet?
    fast sådanna " katt tvätter" hjälper föga..

Man ska tvätta sig med tvål och schampo innan man tar på sig badkläderna om det ska va nån vits med det...

Jag vill inte simma i andras skit, jag vill inte att mina barn gör det heller och jag vill inte att mina barn eller andra i huvudtaget ska behöva simma i gift för att kunna få bada i huvudtaget, sanslöst vad folk har lite förståelse över basala ting...

Luktar man klor när man kommer ifrån badhguset så är det helt nkelt för att man var skitig när man tog på sig badkläderna och klev ner i vattnet...enkelt..
    Ella blir Storasyster i augusti!
  • Krokimodell
    FruMähler skrev 2011-03-02 11:07:28 följande:
    Man ska tvätta sig med tvål och schampo innan man tar på sig badkläderna om det ska va nån vits med det...
    Det sitter skyltar om att man ska duscha utan badkläder, men inget om att man måste använda tvål. Jag har heller aldrig hört någon badvakt eller privatperson säga att man måste det heller. Inte skickade våra föräldrar med oss tvål när jag hade simning i skolan på lågstadiet, och simhallen tillhandahöll inte det heller. Sedan hade jag specialsimning pga motoriska svårigheter, och inte sade mina lärare något om att ta med tvål då heller. Varifrån har du fått att man måste göra det?
    FruMähler skrev 2011-03-02 11:07:28 följande:
    Luktar man klor när man kommer ifrån badhguset så är det helt nkelt för att man var skitig när man tog på sig badkläderna och klev ner i vattnet...enkelt..
    Menar du att kloret drar sig till bakterierna för att döda dem eller hur menar du? Har du källa på det?
  • Hedvig73

Hej,
    kollar runt lite på familjeliv och såg denna tråd. Jag bor i england och här tvättar sig typ ingen före bad, folk blöter ner sig några sekunder under duschen med badkläder på.... Sen finns separata omklädningsrum för var och en så att ingen ska behöva visa sig naken inför andra.
    Lite äckligt kan jag tycka men jag hoppar in i badet ändå..

• hedersknyffel
    Ferrari72 skrev 2011-03-02 07:06:02 följande:
    Nej det är inte ok. Dom ska skita i HUR jag duschar av mej före och efter mitt badhus-besök. Usch, än igen detta storebror ser dej-syndrom.
    beråtta vilket badhus du går på så slippr jag se dig, och om du ser mig så bjud INTE hem mig på ´dina hemlagade köttbullar, tack.
  • MammaG

Vet inte vad ni vistas vi för badhus, men jag har aldrig varit med om att folk inte duschar före och efter bassängen. Tycker det känns lite för mycket att det ska stå någon kontrollant och glo när man duschar. Att jag inte vill bli inspekterad betyder inte att jag är skitaktig

• Krokimodell
    MammaG skrev 2011-03-07 08:09:13 följande:
    Vet inte vad ni vistas vi för badhus, men jag har aldrig varit med om att folk inte duschar före och efter bassängen. Tycker det känns lite för mycket att det ska stå någon kontrollant och glo när man duschar. Att jag inte vill bli inspekterad betyder inte att jag är skitaktig
    Har du koll på det. När jag är i badhuset, håller inte jag reda på om andra duschar eller inte. Bevisligen har badhus i almänhet kunnat mäta så mycket bakterier i vattnet att de kan utgå från att det finns folk som inte duschar. Eller har just ditt bahus mindre mängd klor i vattnet än andra badhus?
  • MammaG
    Krokimodell skrev 2011-03-07 08:15:08 följande:
    Har du koll på det. När jag är i badhuset, håller inte jag reda på om andra duschar eller inte. Bevisligen har badhus i almänhet kunnat mäta så mycket bakterier i vattnet att de kan utgå från att det finns folk som inte duschar. Eller har just ditt bahus mindre mängd klor i vattnet än andra badhus?
    Vad jag vet är att duschrummet alltid är fullt med folk som tvättar sig. Vet inte hur hög klorhalt man har, men det är iallafall inte någon klorstinkanda inrättning
  • NiXxI

Annat, nämligen skrämmande.
    2011?
    Usch. 

jahapp
  • Krokimodell
    MammaG skrev 2011-03-07 08:19:35 följande:
    Vad jag vet är att duschrummet alltid är fullt med folk som tvättar sig.
    Det bevisar inte att inte var 20e person går förbi utan att duscha.
Svar på tråden För eller emot att införa duschvakter på allmänna badhus? Deras uppgift är att hålla koll så att vi tvättar oss ordentligt före och efter bad