• mamma smurfen

    Oki att ladda ner serier från tex piratebay?

    Ja vad tycker NI?
    Själv anser jag att det är oki att ladda ner serier, eftersom de ändå sänds på tv.
    Sambon däremot säger att det är lika illa som att ladda ner film. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Oki att ladda ner serier från tex piratebay?
  • Bonanza
    Argo skrev 2011-03-03 12:50:33 följande:
    Ja, då är nog risken stor att det är tal om illegal streaming som du utnyttjar.

    En kille från Söderhamn dömdes rätt hårt för det för inte så länge sedan. Han tillhandahöll en illegal stream på elitserien i ishockey. Han länkade ut matcherna på nätet så alla kunde se gratis.
    Ja, det är illegala streamingsidor. Men det är inte olagligt för mig att titta från dem. Att däremot tillhandahålla materialet är fortfarande olagligt.

    Men det är inte olagligt för dig att titta på youtube på en upphovsrättsskyddad fil, däremot har någon begått ett lagbrott som har lagt upp den. Skillnad på att vara konsument och producent.
  • Argo
    Bonanza skrev 2011-03-03 13:18:39 följande:
    Ja, det är illegala streamingsidor. Men det är inte olagligt för mig att titta från dem. Att däremot tillhandahålla materialet är fortfarande olagligt.

    Men det är inte olagligt för dig att titta på youtube på en upphovsrättsskyddad fil, däremot har någon begått ett lagbrott som har lagt upp den. Skillnad på att vara konsument och producent.
    Utan att gå in på teknikaliteter så är det "lagligt" att titta på olaglig stream mest för att det inte har varit uppe till rättslig prövning än - vad jag vet. Det handlar förmodligen i slutänden om hur en cache-fil räknas - som nedladdad eller inte.

    Men det åsido, visst kan man utnyttja kriminella sidor om man vi se gratis filmer. Alternativet är att betala för sig.
  • Bonanza
    Argo skrev 2011-03-03 13:33:09 följande:
    Utan att gå in på teknikaliteter så är det "lagligt" att titta på olaglig stream mest för att det inte har varit uppe till rättslig prövning än - vad jag vet. Det handlar förmodligen i slutänden om hur en cache-fil räknas - som nedladdad eller inte.

    Men det åsido, visst kan man utnyttja kriminella sidor om man vi se gratis filmer. Alternativet är att betala för sig.
    Och jag ser inte poängen eftersom filmbranschen tjänar de enorma summor de gör. Jag ser det inte som mer omoraliskt än att köra fem kilometer för fort på en motorväg.
  • SkåneP
    Bonanza skrev 2011-03-03 13:35:41 följande:
    Och jag ser inte poängen eftersom filmbranschen tjänar de enorma summor de gör. Jag ser det inte som mer omoraliskt än att köra fem kilometer för fort på en motorväg.
    Ok att snatta godis då. ICA gör ju ca 3 miljarder i vinst.
  • Kokomo
    Bonanza skrev 2011-03-03 13:35:41 följande:
    Och jag ser inte poängen eftersom filmbranschen tjänar de enorma summor de gör. Jag ser det inte som mer omoraliskt än att köra fem kilometer för fort på en motorväg.
    Så solidariskt att strunta i att betala med hänvisning till att andra ju redan betalar.
  • Boothwalker

    Men om jag ser en teveserie som jag inte kan se på teve. Och jag gillar den och köper den på dvd. Då har ju min nedladdning av serien faktiskt gynnat bolaget vilket det inte skulle gjort om jag inte tankat eftersom jag då inte kunnat se det alls...

    Och om jag tankar en serie och berättar för en kompis att den är sååå bra och hen ser serien och tankar och sen köper. Då har det faktum att jag tankat gynnat serien...


    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-03-03 14:04:31 följande:
    Men om jag ser en teveserie som jag inte kan se på teve. Och jag gillar den och köper den på dvd. Då har ju min nedladdning av serien faktiskt gynnat bolaget vilket det inte skulle gjort om jag inte tankat eftersom jag då inte kunnat se det alls...

    Och om jag tankar en serie och berättar för en kompis att den är sååå bra och hen ser serien och tankar och sen köper. Då har det faktum att jag tankat gynnat serien...
    Ett argument som gärna används av folk som vill fildela. Faktum är att det inte går att leda i bevis att detta med  "reklam"-tänket inte går att leda i bevis.

    Undersökningarna spretar åt lite olika håll, särskilt beroende på att utvecklingen går fort och undersökningarna fort får några år på nacken, men de som är storkonsumenter av ilegal nedladdning verkar ha en vilja av att köpa - om de tyckte det var bra.

    Å andra sidan visar andra undersökningar att just filmbranchen drabbas hårdast eftersom filderare i allmänhet tenderar att bara se en film EN gång.

    För musik fungerar det lite annorlunda men någon reklam-effekt kan man inte se där heller.

    I bästa fall kan man nog se det som att illegal nedladning gör att fler mäniskor får tag i fler saker, men för skiv- och filmbolagens skull verkar det ändå som att de får ge ut fler gratis-skivor (och -filmer) än de tjänar på nya betalande kunder.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-03-03 14:33:53 följande:
    Ett argument som gärna används av folk som vill fildela. Faktum är att det inte går att leda i bevis att detta med  "reklam"-tänket inte går att leda i bevis.

    Undersökningarna spretar åt lite olika håll, särskilt beroende på att utvecklingen går fort och undersökningarna fort får några år på nacken, men de som är storkonsumenter av ilegal nedladdning verkar ha en vilja av att köpa - om de tyckte det var bra.

    Å andra sidan visar andra undersökningar att just filmbranchen drabbas hårdast eftersom filderare i allmänhet tenderar att bara se en film EN gång.

    För musik fungerar det lite annorlunda men någon reklam-effekt kan man inte se där heller.

    I bästa fall kan man nog se det som att illegal nedladning gör att fler mäniskor får tag i fler saker, men för skiv- och filmbolagens skull verkar det ändå som att de får ge ut fler gratis-skivor (och -filmer) än de tjänar på nya betalande kunder.
    Nej det finns absolut inget riktigt rättvist system. Det enda jag menar är att man KAN gynna bolagen genom att tanka. Men vanligtvis är det väl inte så.

    Jag försöker gynna dem jag tycker förtjänar det genom att köpa dvd.
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • KinkyE

    Ja, okej tycker jag väl det är men jag gör det inte eftersom att det är olagligt. Jag använder mig av av "falskt" IP istället så jag kan streama ifrån Amerikanska tvbolag som ABC, HBO osv  och på ett helt lagligt sätt kan man  då se så gott som alla serier ;)

  • Maisie

    Jag brukade ladda ner brittiska tv-serier. Serier som inte ges ut på dvd och som inte säljs utomlands. På vilket sätt förlorar BBC på att jag tittar på Heir Hunters eller Homes under the hammer? Nu så har jag en vpn med brittiskt ip och tittar direkt på BBC och Skys hemsidor så jag laddar ner mindre. Program som Doctor Who och Torchwood laddar jag hem och tittar på för att kunna diskutera med mina kompisar. När de kommer ut på DVD så köper jag dem så speciellt dåligt samvete har jag ju inte.

  • HeyArnoldpåsvenska

    Jag ser inga problem med det, så länge man laddar ner serier som man kunde helt omöjligt få tag på annat sätt.

    Som jag själv bryr mig inte hur jag kan få tag på hela serien av Hey Arnold! med den svenska dubbningen.

Svar på tråden Oki att ladda ner serier från tex piratebay?