• diddisen80

tips att få henne att vilja kissa på potten/toaletten

Har en tjej som är 2 år i april.. vet inte hur jag ska få henne att vilja kissa på pottan/toaletten.
    När vi är hemma går hon oftast utan blöja och kissar sällan på sej. Vi  frågar om hon behöver kissa men får alltid nej till svar. Men sätter henne på toan iaf men där vill hon absolut inte sitta. Samma sak med pottan. Det har aldrig kommit något i toan.
    Det är bara det att så fort vi sätter på henne blöja så kissar hon och med tanke på mängden så har hon hållt sej ett tag.
    däremot när hon ska bajsa och hon går utan blöja så brukar hon säga till, och vill då ha en blöja.
    Så är hon bara inte mogen än eller finns det nån som har nåt tips på hur jag ska göra..

• Svar på tråden tips att få henne att vilja kissa på potten/toaletten
  • Flickan och kråkan

Hon verkar ju ha kolla på det hela eftersom hon väntar med kiss och bajs tills hon får en blöja att göra det i. Låter som hon tycker pottan och toaletten är lite skrämmande eller läskig. Kanske kan ni prova att ha pottan någon annastans än i badrummet......i hennes rum, lekrum eller vardagsrum eller ja, där hon gillar att vara och leka. När hon har hållt sig bra länge så plocka fram något hon gillar som ni kan leka med samtsigt så kanske hon tycker att det är ok med pottan. Vi gjorde så med vår äldsta när han inte ville bajsa på pottan. satt och byggde med duplo för brinnande livet för att avleda från pottan och bajset . eller så lägger ni en blöja i pottan så att det känns hemvant och inte stänker/plaskar .

• deede

Vår dotter gick på pottan ett tag, men börja sen kissa på sig av ren lathet.
    Vi provade då att ge henne en stjärna, kklistermärke, varje gång hon gickk på pottan.
    Gjorde stor sak av att gå och handla stjärnorna ihop och förklara vad dom skulle vara till.
    Funkade jättebra på henne, vet även att det funka på en kompis barn som inte alls ville gå
    på pottan.

• Trivelina

Mina tyckte det var så hemskt läskigt att kissa i pottan.
    Men sen köpte jag en docka som kissar (lyfte på armen o då rann all vatten ur som man hade gett med nappflasta). Det var tydligen väldigt roligt. Så då ville de oxå kissa i pottan.

• diddisen80

Vi har verkligen försökt att läsa när hon sitter på pottan osv. Men hon vägrar att sitta där ändå..
    Det där med kissande docka lät ju som en bra ide... Då skulle hon nog oxå vilja kissa på pottan

• lisadragon

Hon är 2 år, då kan man vara listig o säga, "du får INTE kissa i pottan", OM hon är med på noterna kommer hon säga, "jo, kissa pottan", "Nej", säger du då och hon kommer förtvivlat vilja kissa där för att hon inte får ;).

En annan sak, godis ;). Godis är bra mutor, eller nåt annat hon gillar, pengar har funkar klockrent på min son!! Och han ÄLSKAR paket, så han har fått paket nu i 3 dagar för att han bajsat i pottan!!!! Nu ska jag trappa ner på paket och han ska få lite mynt igen.

Mina tips: Pengar, godis, klistermärken..

Just de ja, om hon är så medveten om att hon kan kissa så kan ni sätta henne där och säga "jag tror inte du KAN kissa i pottan"! Sen blir det kanske en konversatione mellan er och så försöker hon o vips så kommer det, mkt viktigt med berömm då!!

Jag har själv kissat i pottan för att visa och de älskade dom, "mamma kissade pottan" o så blev det applåder!! HAHAHAHA

Svar på tråden tips att få henne att vilja kissa på potten/toaletten