• Anonym (inte lycklig)

stanna eller lämna?

hej! jag är 35år och är tillsammans med en kille sen ca4 år tillbaka.vi har en son på snart 3år .jag blev gravid 3mån efter vi träffats.  problemet är att jag inte har så mycket känslor kvar för honom.Han sitter hemma arbetslös och hjälper inte till mycket i hemmet ,utan sitter mest framför datorn hela dagarna,säger att han ska försöka hitta ett jobb men nu har det snart gått ett år.han lämnar och hämtar på dagis.han brukar oftast fixa middagen.sen blir det soffan och sitter där resten av kvällen.jag jobbar heltid och när jag kommer hem får jag plocka undan efter deras stök efter morgonen.sen fixar jag allt som rör våran son,badar,pyjamas,borstar tänderna,välling saga etc.. sen plockar jag  undan efter kvällen,leksaker,tvätt disk etc. sen får jag en liten  egentid innan jag måste sova.på helgerna är det oftast jag som går upp tidigt med sonen.han ligger kvar och sover,på helgerna får jag tvätta och städa.fast då har jag egentligen bara lust att umgås med min son!jag får väl en sovmorgon nån gång nånenstaka helg då och då. detta stör mig otroligt mycket! jag tycker han är väldigt lat.han går ju hemma hela dagrna och gör inget! funderar på att lämna honom ,men det är ju inte det enklaste,han kommer att bli jätte galen och hota med saker.har försökt att prata med honom lugnt om detta men det går inte han skriker och blir arg.vad ska jag göra?

• Svar på tråden stanna eller lämna?
  • Gerd parterapeuten

Hej! Det är orimligt att du gör så mycket och han så lite i ert gemensamma hushåll. Naturligtvis tar det död på känslorna, så är det. Det borde finnas mer engagemang och omtanke från hans håll om er situation. Att kunna prata med varandra lugnt är också grunden för en bra relation. Du kanske inte kan förändra honom, han måste göra det jobbet själv. Vad du kan göra är att tala om för honom hur du vill ha det för att må bra och för att er relation skall överleva. Då får du se om era åsikter går att förena eller om ni står alldeles för långt ifrån varandra. Möjligen kan det vara så att han mår dåligt av att vara arbetslös men då borde han tala om det och göra något åt det. Att vara passiv löser inga problem. Hälsningar Gerd

Svar på tråden stanna eller lämna?