• Amy27

Kan jag söka mina FP-dagar ändå?

Jag har tänkt gå hem den 21 mars och börja söka föräldrarpenning från den dagen. Jag är beräknad den 18 april.
    Men när jag går in på mina sidor på FSK så står det bara barn med beräknat födelsedatum 2011-04-18 men på antalet dagar så står det att det inte kan visas.
    Kan jag söka över nätet ändå eller blir jag tvungen att ringa FSK? De har ju 30 dagars behandlingstid och jag är ju lite ute i sista stund.
    Sitter med FSK sidan uppe och vet ej vad jag ska göra nu......

Tack fö hjälpen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 12:08

Sen undrar jag också hur det funkar med utbetalningen. Jag får min lön en månad senare, alltså januari lönen får jag 25:e feb osv....
    Om jag söker 21 mars-20 april så får jag väl utbetalningen (förhoppningsvis) 25:e april?
    Men jag borde ju få min marslön (fram till 18 mars blir det då) också 25:e april....
    Man kan väl inte få dubbelt, eller?
    Snälla hjälp en förstgångsmorsa med noll koll.... =(

• Svar på tråden Kan jag söka mina FP-dagar ändå?
  • skånegås

Tycker du borde kunna anmäla uttag av fp via hemsidan. Det är bara att försöka!! Först måste man göra en anmälan ATT man vill ta ut fp och sedan en begäran om vilka dagar man vill ta. När du får utbetalningen är svårt att säga, men då de har en månads handläggning och du anmäler nu borde den ju komma i april. Att ansöka om fp hos fk kan man göra senast samma dag som man stannar hemma första dagen, men då kommer ju utbetalningen senare.
    Och jo, du kan få lön och fp samtidigt, men tänk på att när du börjar jobba igen kan det bli ett glapp på en månad när du varken får fp eller lön, så tipset är att spara lite!!!

Undrar du mer är det bästa att ringa fk!! De kan svara på allt även om det är lång väntetid...

• sara1981

Du kommer få dubbelt betalt eftersom att du vanligtvis får din lön i efterskott. Sen när du börjar jobba igen kommer du ev bli utan pengar den första månaden, så det kan ju vara värt att tänka på.

Angående FP så är det väl bara att prova göra en begäran? Går det igenom så gör det, annars får du ringa! :)

• eileme84

Hej..
    jag tycker att du ska ringa till dom och prata med dom för man kan ju börja ta ut föräldradagar innan barnet är fött, det vet jag iallafall, vet dock inte riktigt hur det funkar..

sedan detta med din lön och fp på samma gång, så blir det nog för dom flesta.
    Jag kommer förhoppningsvis gå på hp 25e maj och då får jag ju mina hp pengar juni och eftersom jag även har en innestående lön från jobbet så får jag ju lön i juni också men min chef sa att det inte spelar någon roll, det är ju pengar jag har arbetat till för månaden innan.
    Hade ju varit en annan sak om du inte hade innestående lön och ansökte om hp trots att du jobbade..

-ÄLskar min Son Theo-
  • Amy27

Jag håller på med ansökningen och det verkar funka. Jag tänkte direkt söka för perioden 21 apr-20 maj också.
    Jag har kommit fram till näst sista sidan och där står preliminärt utb. datum 26 maj. Jag antar att det då är för perioden 21 mars-20 apr?
    Då blir det ju rätt med lönen också.

Men jag undrar vad detta betyder: Kommer du att begära ytterligare föräldrapenning i direkt anslutning till den period du nu begär ersättning för?

Ska jag svara ja på det? Med tanke på att jag ju ska fortsätta vara hemma?

Tack, tack, tack för all hjälp!

• skånegås

Svarar du ja på denna fråga behöver du inte göra en ny ANMÄLAN utan bara en ny BEGÄRAN om vilka dagar du ska ta ut. Jag kryssar ALLTID i ja-rutan!!!
    Har man en aktuell anmälan kan man även begära fp i efterskott!

• Marelb

Ja du ska svara JA. Du kommer ju vara ledig x antal månader antar jag!? FSK har en månads handläggningstid så du "ska" få pengarna du begär mellan 21 mars och 20 april utb den 25 april. Som de andra har sagt så får du ju dubbel lön första månaden men tänk på att det blir ett glapp när du börjar jobba igen! Så det är klokt att spara pengar tills dess. Dagarna visas inte förrän FSK fått besked från förlossningen att barnet har fötts. Även om det står barn med beräknat datum... så kan du ju begära fp en månad innan som du har rätt till.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Marelb

Vad undrar du mer? Hjälper gärna... Trebarnsmor och har hyfsad koll på det där

• Marelb
    Amy27 skrev 2011-02-28 12:41:33 följande:
    Jag håller på med ansökningen och det verkar funka. Jag tänkte direkt söka för perioden 21 apr-20 maj också.
    Jag har kommit fram till näst sista sidan och där står preliminärt utb. datum 26 maj. Jag antar att det då är för perioden 21 mars-20 apr?
    Då blir det ju rätt med lönen också.

Men jag undrar vad detta betyder: Kommer du att begära ytterligare föräldrapenning i direkt anslutning till den period du nu begär ersättning för?

Ska jag svara ja på det? Med tanke på att jag ju ska fortsätta vara hemma?

Tack, tack, tack för all hjälp!
    Där det stog utb den 26 så är det ju för den andra perioden du begärde... Exakt utb dag beror på när i månaden du fyller år tror jag. Jag får den 25:e iaf.

Att du får dubbel utb i april beror ju på att den ena lönen är från din arb givare och den andra från FK. Alternativet här är ju helt enkelt att SPARA DAGAR. Eftersom du får lön den 25 april kanske du helt enkelt inte behöver ta ut full FP. Ta en dag i veckan eller nåt sånt. Eller ännu mindre. Man kan ju ta halva dagar tex. Detta kan ju vara något att fundera över?!
  • Amy27

Åh vad snällt!
    Jag undrar lite över sambons dagar. Han ska skriva över sina på mig ( förutom de 60 som han måste ta it) och jag undrar när vi kan göra det? Finns blanketten att skriva ut från hemsidan?
    Sen ska ju hans SGI också fastställas. Vad ska vi då skicka in för papper?
    Och sen undrar jag när jag kan börja använda dagarna med lägsta nivå??

Hoppas det inte blev för mkt frågor. Tack än en gång.

• Amy27

Marelb: det var ju jättebra förslag! Du ser hur lite jag kan, har ju inte ens tänkt på det!!
    Tack!!

• IsabelleLi

Blanketten finns att skriva ut på hemsidan, hittas enklast om du skriver "avstå föräldrapenning" i sökrutan under "Hanna". Då får du en länk till rätt blankett. Ni kan skriva avståendet så fort barnet har fått ett fullständigt personnummer.

• Marelb
    Amy27 skrev 2011-02-28 18:40:58 följande:
    Åh vad snällt!
    Jag undrar lite över sambons dagar. Han ska skriva över sina på mig ( förutom de 60 som han måste ta it) och jag undrar när vi kan göra det? Finns blanketten att skriva ut från hemsidan?
    Sen ska ju hans SGI också fastställas. Vad ska vi då skicka in för papper?
    Och sen undrar jag när jag kan börja använda dagarna med lägsta nivå??

Hoppas det inte blev för mkt frågor. Tack än en gång.
    I annat fall så skickas dem hem per post då du begärt mer än hälften. Så kan ni fylla i då och skicka in. Inga problem... Du måste inte göra det nu...
Svar på tråden Kan jag söka mina FP-dagar ändå?