• copycat83

    Äkta päls, hur ligger det egentligen till?

    Ja som rubriken lyder, hur är det egentligen med äkta päls, hur har djuren det?

    Jag har hängt upp mig på detta och undrar nu. När våra husdjur som vi harhemma inte mår bra, så sätter det sig i pälsen direkt, den blir matt, tufsig och de kanske tom får stressmjäll. Min katt hade feber för ett tag sedan och det första som hände var att han slutade tvätta sig, varpå hans långa fina päls givetvis blev matt och tråkig på direkten.

    Så, vad tjänar de här pälsfarmarna egentligen på att behandla djuren illa? Kan de ändå sälja denna päls från djur som har fått ben bortgnagna och lever i små små burar? Blir den fin sedan ändå?

    Jag äger själv inte någon äkta päls, tycker att det känns onödigt. Men tycker samtidigt att debatten kring pälsindustrin är välidigt partisk. Det kanske har helt rätt i att mer eller mindre alla djuren far illa, men hur blir det då en fin päls av det hela? Någon som vet?

    OBS! Detta är alltså ingen diskussionstråd för om päls är rätt eller fel..

  • Svar på tråden Äkta päls, hur ligger det egentligen till?
  • principessan

    De får kanske nått i maten som gör en extra tät och glansig!?

  • lennartsdotter

    Pälsdjuren lever inte särskilt länge och de får självklart foder som är anpassade för att ge bra pälsar. Minkarna får fiskbaserade foder och fisk är rikt på bla. de fettsyror som minkens päls kräver för att hållas i bra skick. Tveksamt är väl dock om burminkarnas pälsar är av samma kvalité som vilda minkars.

    Att fin päls avspeglar god hälsa används ju som ursäkt av minkfarmare och även av multinationella foderföretag som säljer skitmat till våra sällskapsdjur, men det är ju inte så enkelt som att en fin päls avspeglar ett välmående djur.

    De stressbeteenden både minkar och rävar på pälsfarmer uppvisar motsäger även att deras fina pälsar bevisar välmående. Dessa djur är framavlade för att få fina pälsar även under taskiga förhållanden, de ges foder som ska göda dem snabbt och ge dem bra pälsar och så lever de korta liv.

  • copycat83
    lennartsdotter skrev 2011-02-28 23:32:46 följande:
    Pälsdjuren lever inte särskilt länge och de får självklart foder som är anpassade för att ge bra pälsar. Minkarna får fiskbaserade foder och fisk är rikt på bla. de fettsyror som minkens päls kräver för att hållas i bra skick. Tveksamt är väl dock om burminkarnas pälsar är av samma kvalité som vilda minkars.

    Att fin päls avspeglar god hälsa används ju som ursäkt av minkfarmare och även av multinationella foderföretag som säljer skitmat till våra sällskapsdjur, men det är ju inte så enkelt som att en fin päls avspeglar ett välmående djur.

    De stressbeteenden både minkar och rävar på pälsfarmer uppvisar motsäger även att deras fina pälsar bevisar välmående. Dessa djur är framavlade för att få fina pälsar även under taskiga förhållanden, de ges foder som ska göda dem snabbt och ge dem bra pälsar och så lever de korta liv.
    Ah... tack för svar!
Svar på tråden Äkta päls, hur ligger det egentligen till?