• Smultron ett

Skulle du betala mer pengar för kläder?

Skulle du betala mer pengar för kläder om de som tillverkade kläderna kunde leva på sin lön och ha ett trägligt liv?

Eller skiter du i hur andra har det så länge du kan köpa billiga skitprylar?

Don't you dare criticize what you can-not understand!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 09:33
    Motivera
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du betala mer pengar för kläder?
  • Pickeli

Gud vilken svår fråga.

Jag tänker inte på det och jag tar heller inte reda på vad som är okej kläder eller inte.

Jag förutsätter att de affärer som säljer mina klöder inte håller på med "slaveri" även fast man inte kan veta.

hade någon informerat mig om det när jag skulle köpa kläderna så skulle jag inte köpa dem, hoppas jag.

Google it!
  • Smultron ett
    Pickeli skrev 2011-03-01 09:38:35 följande:
    Gud vilken svår fråga.

Jag tänker inte på det och jag tar heller inte reda på vad som är okej kläder eller inte.

Jag förutsätter att de affärer som säljer mina klöder inte håller på med "slaveri" även fast man inte kan veta.

hade någon informerat mig om det när jag skulle köpa kläderna så skulle jag inte köpa dem, hoppas jag.
    I stort sett alla kläder du köper på hm / kubus/ gina osv är tillverkade av personer som får skitlöner de inte kan leva på.

Men visst väljer man att blunda för det.
    Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Embla

Jag betalar personligen gärna lite extra om jag vet att varan jag köper är tillverkad på ett bra sätt, men alla de som verkligen inte har råd med dyrare kläder än HM/Cubus osv, hur ska de göra? Jag menar om man bara kan välja mellan en tröja på HM för 129kr, eller ett dyrare märke för det tredubbla, så är det många som måste ta det billigare alternativet för att budgeten inte tillåter något annat. Sedan handlar det ju om tillgång också. I staden jag växte upp i finns det bara den typen av billigare affärer, så de som bor där kan faktiskt inte köpa några andra märken. Kanske att man ska införa någon typ av subventionering för de varor som uppfyller vissa rättvise-/miljökrav?

• Jungblom

Min fråga är egentligen vart pengarna hamnar som man faktiskt betalar för sina kläder. Hur ska jag kunna veta att om jag betalar säg 100 kr mer för ett plagg att det går till arbetaren? Det vet varken du eller jag och ingen kan garantera mig att pengarna går dit jag vill. Förmodligen får arbetaren inte del av dessa pengar. Tanken är god men genomförandet har mycket att önska.

• Anova

Absolut.. Dilemmat är ju att rättvisemärkt inte är optimalt. Det slår ut mindre företag som inte har råd med märkningen och så blir folk arbetslösa utan någon som helst inkomst. Har skrivit min D-uppsats (i företagsekonomi) om något som heter CSR (corporate social responsibility). Kort så står CSR för företagens samhällsansvar. Alla svenska större klädkedjor har en upprättad CSR-policy. Sen om det följs är en annan fråga.

Svar på tråden Skulle du betala mer pengar för kläder?