• Nanniii

2 ½ månaders har dalat lite på kurvan.

Det var 2 veckor sedan vi var på BVC sist ,och då hade han gått upp som han skulle.
    Idag var vi på läkarkontroll och då hade han dalat på kurvan (Inte mkt ) ,så vi fick tid för tillväxtkontroll nästa vecka.

Jag tycker han äter bra.  Men sen slog det mig idag att jag för en vecka sedan bytade ut nappen på flaskan från 1månaders till 2månaders. Och sen dess har han ju ätit mkt bättre.

Kan det vara så att han dalat lite för att han helt enkelt inte fått i sig tillräckligt , och har blivit trött o somnat ?

Man blir ju lite orolig .

• Svar på tråden 2 ½ månaders har dalat lite på kurvan.
  • mithrandil

Tror inte du behöver oroa dig just ännu. att dala lite på kurvan kan alla barn göra till och från. de växer ju inte lika mycket jämt.
    Det krävs några mätningar för att man ska börja oroa sig, dvs att den går ur en kurva eller om barnet börjar gå ner i vikt. Om du dessutom bara flaskmatar så vet du ju hur mycket barnet får i sig också och det är ju skönt att kunna ha koll på hur mycket mat barnet äter. Jag vet att min dotter brukade stanna av litegrann när det var dags att höja mängden mat. Hur mycket äter han åt gången?

Du kanske ska testa ha lite extra olja i maten?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Nanniii
    mithrandil skrev 2011-03-01 11:54:10 följande:
    Tror inte du behöver oroa dig just ännu. att dala lite på kurvan kan alla barn göra till och från. de växer ju inte lika mycket jämt.
    Det krävs några mätningar för att man ska börja oroa sig, dvs att den går ur en kurva eller om barnet börjar gå ner i vikt. Om du dessutom bara flaskmatar så vet du ju hur mycket barnet får i sig också och det är ju skönt att kunna ha koll på hur mycket mat barnet äter. Jag vet att min dotter brukade stanna av litegrann när det var dags att höja mängden mat. Hur mycket äter han åt gången?

Du kanske ska testa ha lite extra olja i maten?
    Det är givetvis olika , men för det mesta nu när jag bytade nappen så har han börjat äta 150-160.
    Ibland mer eller mindre. Han visar ju när han inte vill ha mer , och då verkar han nöjd :)

Det här med olja har jag aldrig hört något om . Är det bra?
  • mithrandil
    Nanniii skrev 2011-03-01 11:57:07 följande:
    Det är givetvis olika , men för det mesta nu när jag bytade nappen så har han börjat äta 150-160.
    Ibland mer eller mindre. Han visar ju när han inte vill ha mer , och då verkar han nöjd :)

min dotter har gått ur sin kurva sen några mån tillbaka och nu går hon ner i vikt så vår läkare sa till oss att tillsätta olja i allt hon äter. Just för att det ger lite mer näring. Fast du kanske ska prata med bvc innan du ger olja nu när jag tänker efter för min dotter var lite äldre än din son när vi fick rådet.

Men jag vet att bvc sa att vi skulle tillsätta olja i ungefär samma ålder för att hon hade lite hård avföring. tydligen smörjer oljan tarmarna så för mycket olja kan också göra så att de blir lite lösa i magen.

Vi tillsätter 1tsk olja i varje mål mat.
    Oljan som rekomenderas är rapsolja.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • knäppisen
    Nanniii skrev 2011-03-01 11:57:07 följande:

Tycker du ska lugna dig med att tillsätta olja i maten. Mata på som vanligt och se vad som hänt till nästa vägtillfälle. Har han inte gått upp nånting då heller så kan ni ju diskutera det då.
Svar på tråden 2 ½ månaders har dalat lite på kurvan.