• Anonym

Inget sex, normalt?

Mina tidigare killar har alltid varit pigga på sex och det har aldrig varit något problem där.
    Därför blev jag förvånad när jag träffade min nuvarande sambo och han inte var särskilt intresserad. Första månaden ville han ha sex ofta, men sedan blev det mer och mer sällan. När vi väl fick till det så var det samma ställning och han var ganska passiv.
    För ett halvår sen fick vi barn och efter det har det vi inte haft sex en enda gång.  Min sexlust har inte påverkats alls, men det är så förnedrande att han inte vill när jag tar initiativet.
    Han ville inte ha sex under graviditeten, men jag trodde att det skulle bli bättre när barnet väl kommit. Tyvärr blev det inte så.  Han är trött, har huvudvärk eller så är det inte "rätt tillfälle".
    Det känns som att vi är kompisar mest, om jag försöker kyssa honom, så låter han det stanna vid en puss och klappar mig lugnande på huvudet typ.
    På senaste tiden har jag börjat tänka att han kanske är otrogen, han kanske har en älskarinna som han har sex med, och därför inte vill ha det med mig. 
    Mina kompisar har det tvärtom, att killarna vill ha sex, men att de inte orkar eller har lust eller är trötta pga bebisen.
    Är det normalt att det kan bli så här, och går det att få honom attraherad av mig igen?  Som det är nu bryr han sig inte om mig på det sättet.

• Svar på tråden Inget sex, normalt?
  • sexologen

Hej!

Hur ofta vi vill ha sex och hur vi vill ha sex är högst individuellt. Du verkar ha mer lust än vad din sambo har och anledningen till det är att ni är olika. Det är en myt att män ska och vill ha sex oftare än kvinnor. Många män söker hjälp för bristande lust och det kan bero på många olika saker, du nämnde att din sambo sagt huvudvärk, trötthet och även stress hör till vanliga orsaker till att lusten uteblir. Det ni behöver göra tillsammans när ert lustmönster ser så olika ut är att prata om hur ni båda vill ha ert sexliv för att känna er nöjda. Du låter inte nöjd med hur ni har det just nu och behöver därför prata med din sambo om hur ni kan mötas för att tillgodose bådas sexualitet och lust?

Vad tänder din sambo på och hur vill han att ni ska ha sex, är han nöjd som det är nu? Vad tänder du på och hur vill du att ni ska ha sex, vad är rimliga antal tillfällen för dig?

Var öppen och rak med vad du känner och visa att närhet är viktigt för dig. Din sambos bristande lust behöver alltså inte vara ett tecken på otrohet, men är du orolig och vill veta så fråga honom och säg att du är orolig över hans bristande intresse för dig och ert gemensamma sexliv.

Prata med varandra när ni har lugn och ro omkring er och var ärlig med hur du känner.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara

• Anonym

Tack för bra svar!
    Han har varit arbetslös ett tag och det var stressigt för honom, men nu har han jobb igen.
    Han är dessvärre nöjd som det är och det är därför det är så svårt att få till en förändring. 

Svar på tråden Inget sex, normalt?