• Lykka

Jag arbetar med dömda pedofiler. Vad anser du om mig?

Jag arbetar inom sjukvården, inte kriminalvården. Vill så klart inte gå in på var eller i vilken form jag jobbar men mitt yrke går ut på brottsbearbetning, social träning, vård och behandling av pedofiler. Det är alltså pedofiler som har gett uttryck för sin läggning/störning och begått ett övergrepp i någon form. Alltså inte bara de som har det i "tankarna".

Jag vill inte att tråden ska handla om tex. varför man blir pedofil, om det går att bota eller om det är en läggning, störning eller sjukdom utan helt enkelt...

Hur ser ni mig som tvåbarnsmor som träffar de här patienterna dagligen?

Tacksam för svar. Kram på er!

• Svar på tråden Jag arbetar med dömda pedofiler. Vad anser du om mig?
  • Mad as snow
    Myzan skrev 2011-03-08 18:05:54 följande:
    För att jag är intresserad av svaret.
    Okej. Det känns inte alls lite vrickat att beskriva hur hennes barn blir fasthållet och våldtaget "om och om igen"? 
  • Myzan
    Mad as snow skrev 2011-03-08 18:12:09 följande:
    Okej. Det känns inte alls lite vrickat att beskriva hur hennes barn blir fasthållet och våldtaget "om och om igen"? 
    Om du tycker det så varsågod.
  • Lykka

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera om jag hade personliga erfarenheter av pedofili genom att jag varit utsatt för övergrepp eller om mina barn skulle vara det, det har ju som tur är aldrig hänt. Men om jag personligen inte skulle klara av att rehabilitera dem så hoppas jag att andra människor som inte är färgade av personliga erfarenheter skulle kunna arbeta med dom istället.

En vän till mig, som jag nämnt innan i tråden, har dock varit utsatt för grova övergrepp under hela barndomen av en familjemedlem och hon använder det i en styrka i hennes arbete med pedofiler- hennes mål är att i den mån det går förhindra att andra barn får genomlida det hon fick.

• Dorian Ertymexx
    Juppi skrev 2011-03-08 14:59:52 följande:
    Dorian: Så om man en dag genom gentest kan ta reda på vilka som är pedofiler, och ditt lilla barn visar sig vara pedofil, så skulle du inte rädda det om det höll på att drunkna? Är det vad du säger? Det var nog det löjligaste frågan jag fått, för det första kan man inte se genom ett test om man e pedofil och skulle det finnas det och man såg att mitt barn var det så skulle jag se till att mitt barn inte utförde nå förgripande på nå barn och det skulle ju vara bra om det fanns ett sådant test.
    Jahaaa. Så du skulle inte rädda en drunknande pedofil, utom om det var ditt barn, då skulle du glatt ta risken att han eller hon förgrep sig på barn. Så fantastiskt hycklande av dig, måste jag säga!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Myzan skrev 2011-03-08 18:04:42 följande:
    Varför svär du? Jag har väl lika stor rätt som vem som helst att ställa en fråga?????
    Ja, det har du. Men frågan var märklig, aggressiv och dessutom, om du ursäktar att jag säger det, rätt infantil. Du kan lika gärna fråga en korvgubbe om han borde servera folk korv, då korven kanske ger köparen den energikick han behöver för att våldta hans dotter.
  • Dorian Ertymexx
    Lykka skrev 2011-03-08 19:40:50 följande:

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera om jag hade personliga erfarenheter av pedofili genom att jag varit utsatt för övergrepp eller om mina barn skulle vara det, det har ju som tur är aldrig hänt. Men om jag personligen inte skulle klara av att rehabilitera dem så hoppas jag att andra människor som inte är färgade av personliga erfarenheter skulle kunna arbeta med dom istället.

En vän till mig, som jag nämnt innan i tråden, har dock varit utsatt för grova övergrepp under hela barndomen av en familjemedlem och hon använder det i en styrka i hennes arbete med pedofiler- hennes mål är att i den mån det går förhindra att andra barn får genomlida det hon fick.

Plus
  • Mad as snow
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-08 21:10:38 följande:
    Ja, det har du. Men frågan var märklig, aggressiv och dessutom, om du ursäktar att jag säger det, rätt infantil. Du kan lika gärna fråga en korvgubbe om han borde servera folk korv, då korven kanske ger köparen den energikick han behöver för att våldta hans dotter.
    Skrattande
  • trollkarl
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-08 21:09:20 följande:
    Jahaaa. Så du skulle inte rädda en drunknande pedofil, utom om det var ditt barn, då skulle du glatt ta risken att han eller hon förgrep sig på barn. Så fantastiskt hycklande av dig, måste jag säga!
    as usual, dorian goes bananas med sin visdom =)
  • Myzan
    Den frågan jag ställde har med TS tråd att göra. Det du så fint lägger fram har inget som helst med saken att göra. Så kanske skulle du ta och backa ett steg och låta TS svara istället.
  • Dorian Ertymexx
    Myzan skrev 2011-03-09 15:39:35 följande:
    Den frågan jag ställde har med TS tråd att göra. Det du så fint lägger fram har inget som helst med saken att göra. Så kanske skulle du ta och backa ett steg och låta TS svara istället.
    Varför har folk så svårt med liknelser, metaforer och paralleller i Sverige? Seriöst, det känns som att många är direkt analfabeter på det planet!

Jo, det har DIREKT med saken att göra. Att fråga vad hon skulle tycka om sina patienter om de hade förgripit sig på hennes barn är precis lika relevant som att fråga vad en kassörska skulle tyckt om att hennes kund hade förgripit sig på hennes barn. Det är faktiskt exakt samma sak. Eller menar du att det finns något specieltl med just TS jobb som gör att hon borde vara extra, ja, vad? mot pedofiler?
  • Lykka

Myzan: TS har svarat på din fråga och jag anser också att den är helt orelevant. Skulle jag reagera annorlunda än andra mödrar om mina barn föll offer för en pedofil?

• Dorian Ertymexx

Jag förstår verkligen inte syftet med frågan. Den känns bara som ett lösryckt påhopp, vars syfte jag inte ens kan föreställa mig. Och jag brukar vara duktig på att lista ut sådant.

• FragileAngel
    Myzan skrev 2011-03-08 18:07:13 följande:
    Jag har inte sagt något annat. Varför tror ni min fråga är ställd med avsky eller liknande? Jag är intresserad av att höra svaret på en sån fråga.
    Du förstår inte alls att man tycker att det är..... oroväckande att du ställe en sådan fråga?
  • DaCiss

Jag har inte läst hela tråden (kan knappast krävas heller med tanke på hur många inlägg den har). Jag ville bara svara på TS fråga.

Jag förstår hur du kan uppleva att folk får tankar och idéet om dig då du väljer att hjälpa pedofiler. Själv har jag inget svar alls på din fråga. Jag ser dig inte på något sätt alls, det enda jag vet om dig och det enda jag då ser hos dig är en person som arbetar med pedofiler. Mer än så vet jag inte om dig. Sedan tycker jag att det är bra att det finns människor som du, som hjälper eller försöker hjälpa brottslingar. Det är enligt mig det enda humana man kan göra och det är också det mest förebyggande. Låser vi in alla som begår brott, dödar vi dem eller liknande så kommer vi aldrig få den information som behövs för att verkligen "bota" dessa problem, så att inga mer barn skall behöva utsättas för sådant här. Forskning kan inte ske om vi bara kastar bort allt forskningsmaterial och utan forskning, inga svar. Utan svar kommer problemen aldrig försvinna och det kommer alltid finnas barn som utsätts.

Sedan vill jag påpeka också att jag inte ser mänskor enbart som forskningsmaterial. Jag kan fortfarande se på pedofiler och se människor i dem, även de dömda pedofilerna.  

Svar på tråden Jag arbetar med dömda pedofiler. Vad anser du om mig?