• Lunsen

Minskande sexlust, ofta trött och sjuk

Hej.
    Jag och min sambo har varit tillsammans i två år och hade från början ett aktivt sexliv. Men allt förändrades efter min första mens efter att vi flyttat ihop. Detta är snart 1 ½ år sedan. Det började med att jag inte längre kunde få en ordentlig orgasm. Efter det har vårt sexliv sakta men säkert minskat. Varken jag eller min sambo kan förstå vad som är orsaken till denna förändring! 

Min sambo är ganska välutrustad och på något sätt så känns det som att jag har byggt upp en skräck för att det kommer att göra ont. Han är dock så försiktig han bara kan och slutar så fort jag säger till.

Jag känner mig ofta trött och jag är ofta sjuk. För två månader sedan slutade jag med p-piller men har inte märkt någon föränding i sexlivet efter det heller. Det fortsätter att gå ner:( Efter att jag slutade med p-pillerna har det även börjat buffa till/ göra ont ungefär där jag tror att min högra äggstock sitter. Detta gör verkligen inte saken bättre, 

Jag börjar bli rädd att det är något som är fel med min kropp eftersom jag även är sjuk så ofta. Jag vet dock inte vart jag ska vända mig eftersom det känns som att det är så mycket som kan vara fel.  

• Svar på tråden Minskande sexlust, ofta trött och sjuk
  • sexologen

Hej!

Du skriver att du ofta är sjuk, på vilket sätt är du sjuk? Äter du någon medicin? Jag förstår att du är orolig och att du undrar vad som kan vara fel. Är du orolig tycker jag att du bör gå till en läkare/gynekolog som kan undersöka dig. Berätta att du är orolig.

Jag är lite nyfiken på vad du själv tror hände då för 1 1/2 år sedan som enligt dig förändrade din förmåga att få orgasm? Hur fick du orgasm förut?  Får du orgasm på egen hand? Många kvinnor behöver smeka sig själv eller bli smekta på klitoris för att få orgasm.

Du skriver också att du byggt upp en skräck för att det ska göra ont då du och din kille är med varandra och det här tror jag är en orsak till ditt problem med bristande lust och orgasm. Ni tillsammans måste hitta ett sätt att öka njutningen för varandra och viktigt är att ni tillsammans bygger upp en lust så att du känner dig redo och vill ha sex istället för att du känner dig rädd och pressad att ha sex och att få orgasm. Utforska din egen kropp och ta reda på vad du njuter av och förmedla sedan det till din kille. Visa honom hur han ska göra det skönt för dig. Sex ska kännas skönt och ge en bra-känsla i kroppen. Sex är också så mycket mer än just samlag, pröva er fram vad ni tycker om och hitta det som känns skönt. Ställ krav och var nyfiken och utforskande, se din kropp som en källa till njutning.

Hälsningar Sara

Svar på tråden Minskande sexlust, ofta trött och sjuk