Långt, hemskt, grått och trist.
Hej på er!
Jag har gått igenom ett rent helvete sen min lilla dotter föddes för 5 månader sedan.
Det började redan när jag var gravid. Kände mig ensam redan då.
Pappan ville inte känna på sparkarna eller ta del utav bm-besöken.
Man skulle nästan kunna tro att vår lilla skatt inte var planerad. Men det var hon.
Det tog oss 5 månader innan vi fick det efterlängtade plusset.
Han missade föräldrarkurs efter föräldrarkurs.
Jag arbetade heltid tills dagen jag skulle föda. Var tvungen att gå hem från jobbet pga värkar.
Han satt hemma och sökte jobb.
När jag kom hem fick jag städa, tvätta, laga mat, diska, fixa matlåda osv. i höggravid tillstånd och efter att ha arbetar 8 timmar.
Sen kom dagen då jag skulle föda.
Han trodde inte att värkarna var igång så han sa åt mig att hålla käften och ligga still.
Jag fick klara mig ensam i 10 timmar utav min 12 timmar långa förlossning. Han ville sova.
På BB var han där max 4 timmar / dag.
Han var tvungen att vara hemma och ta hand om hunden,sa han.
En dag kom han ill BB (jag låg där i 1 vecka, jag födde för tidigt) och han hade då bråkat med sitt x så allt handlade om henne och kretsade kring henne. Att jag nyss hade fött barn, förlorat över 1 liter blod, inte fick igång amningen, var helt utsliten och inte hade sovit alls - det var inget han märkte. Istället kunde han bara prata om sitt x och hur dum i huvudet hon var. Jag bröt ihop. Kände mig ensamast i världen.
Jag minns vad den kvinnan jag delade rum med sa till mig "Om jag hade varit dig så hade jag brytit ihop för länge sedan". Och ja. Jag förstår henne. För detta var INTE lätt!
Sen kom jag och vårt lilla nyfödda barn hem.
Han var full. Hela tiden. Han var ständigt as packad!
Jag bestämde mig då för att åka hem till min pappa och sova på hans soffa.
Jag sov där i 2 nätter sen hade jag ordnat ett rum där jag och lillan kunde sova.
På 2 veckor hade jag ordnat en ny lägenhet. Fick hyra den i andra hand.
Där i mellan fick lillan förstoppning och vi låg på sjukhus i 3 dygn. Utan att pappan kom förbi en enda gång.
Han hade ju hunden att ta hand om, sa han.
Under den här perioden då vi sov på min pappas soffa, hyrde ett rum och hyde lägenheten vad tror ni pappan till min dotter gjorde då?
Jo.
Han går och träffar en ny tjej.
Min dotter får nu kolik.
Jag är ensam med ett nyfött barn som har kolik.
Jag frågar Pappan om hjälp men han vänder mig ryggen.
Jag är åter igen ensam.
En dag får jag en märklig känsla.
Jag får för mig att något inte stämmer med Pappan.
jag åker dit och finner honom med hans nya tjej.
Då fick jag det bekräftat.
Hur jag mådde då vill jag inte ens tänka på.
En dag, ca 1-2 veckor senare jag kom på honom med hans nya, är jag en morgon på väg bort till honom för att hämta mitt bankomatkort som jag så klantigt glömt.
Han släpper in mig och ger mig världens största kram. Han vill ha tillbaka mig, säger han.
Jaha, tänker jag. Får väll se hur detta går.
Vi börjar träffas igen och hon försvinner ut ur bilden.
Vi får nu en fin tid tillsammans.
Han har slutat att dricka.
Allt fungerar underbart bra.
Han är fantastisk med vår dotter och han är underbar mot mig.
Vi trivs med varandra och är lyckliga.
Sen kom det.
Brevet.
Det står att han blivit vräkt från sin lägenhet.
Han bestämmer sig då för att flytta till Spanien.
Han har under detta förlopp även förlorat sitt jobb och ett nytt väntar på honom i Barcelona.
Jag tycker att det är en bra idé att han åker iväg. (Men det tog ett tag innan jag var tillfreds med tanken på att ha honom i Barcelona och inte hemma med oss).
Han är där nere i 6 dagar.
Han längtar hem och fodervärden till hunden kunde inte ha den.
Han tar även stora mängder droger och dricker alkohol där nere.
Jag blir förbannad.
Han kommer hem och fortsätter med drogerna.
Der slutar med att jag ringer polisen.
Vi har nu gått igenom en utredning samt förhör och han har fått en dom.
Jag blev även anmäld till soc. Det lades ner. De kom fram till att det var pappan som var problemet och att jag gjort allt jag kunnat för att säkra mitt och min dotters framtid.
Jag har under den här perioden också gått igenom en abort.
Jag sitter ju med facit i hand och vet att Pappan inte skulle finnas där mer för mig om vi hade 2 barn ihop.
Och jag skulle inte klara två små barn ensam.
Det skulle vara 11 månader emellan dom.
Min dotter skulle alltså inte ens fyllt 1 år innan jag blev mamma igen.
Ensamstående till 2 små barn? Ja, det hade fungerat om Pappan skulle funnits där!
Nu lever den här Pappan i min lägenhet som jag hyr i andra hand. Jag själv har skaffat mig ett nytt boende tillsammans med min dotter. Han har 2 veckor på sig att hitta ett nytt hem annars blir han utkastad på gatan. Man skulle kunna tro att han i det här läget fått eld i baken, men nej. Han ligger på soffan och rör inte ett finger.
Han mår fruktansvärt dåligt.
Men jag kan inte heller rädda honom från allt.
Jag kan inte ta ansvaret över honom också.
Han är en vuxen man. En vuxen människa.
Och jag har nog med mig själv och vår dotter.
Jag har ordnat så att jag och min dotter har ett stadigt boende minst 1 år framöver.
Jag önskar så in i norden att den här människan skulle skärpa till sig, bli en Pappa och ta sitt ansvar!
Men som det är nu så är jag alltså ensamstående mamma.
En ensamstående Mamma med mycket bagage, så att säga.
Vad pappan gjorde för att få en dom var inte bara droger, utan det är en del annat skit som spelar in.
Jag ville mest göra mig hörd, få ut min historia och säga att Här finns också en ensamstående Mamma!
Hur jag skall gå vidare nu vet jag inte.
Jag har alla kontakter i världen;
kvinnoskydd och kan få besöksförbud, hemlig identitet och jag kan när som helst få skyddat boende. Jag känner mig säker.
Men hur gör man med relationen mellan Far och Dotter?
Just nu ser jag ingen anledning att dom skall träffas. Jag har försökt sååå många gånger, och om han skulle höra av sig för att han vill träffa vår lilla tjej så skulle jag åka till honom på en gång! Men det är ju det spm är grejen. Han hör aldrig av sig angående henne. han säger inte att han vill träffa henne. Det är bara mig han klagar på jämt.
När han väl är med henne när vi har det bra då är han jätte fin med henne.
Säger att hon är hans lilla Pluttis och att han älskar henne med i hela världen.
Jag vet att han saknar henne när han inte är med henne.
Men jag vet ärligt talat inte hur jag skall gå vidare..
Bara att komma ut bland folk har varit svårt. Att inte tänka så mkt på allt som hänt och att vara en "normal människa".. Det är svårt.
Jag kanske bara får se hur det blir och inte rota för mycket i det hela.
Har ni några förslag?