ThildasMamma skrev 2011-03-03 12:31:01 följande:
Det jag blir förbannad över att jag tycker det låter som lathet! De tar bort problemet vilket drabbar honom ännu mer istället för att tala om för barnen som retas att de ska ursäkta uttrycket enbart vara tysta! Och ta det med deras föräldrar, för de har tidiga mobbare vilket för mig låter som det största problemet! Och de är inte särskilt stöttande mot din som när dr gör så här. Fy fan rent utsagt! Gå genast till rektorn och ta upp det här! Skulle min dotter retas skulle jag vara med på dagis tills det slutade, vad hände med ert dagis kamratskap och läran om att respektera att alla är lika olika!
Och precis så bra som du beskriver kan det faktiskt vara också!
Vår dotter gick på en fantastisk förskola. Inskolningen gick som en dans. Vår dotters inskoningsfröken hade ägnat sommaren åt att läsa om adopterade barn, eftersom hon inte varit "ansvarsfröken" åt något adoptivbarn tidigare. Hon hade full förståelse för att vår dotter ibland behövde lite andra lösningar än genomsnittsbarnet. Samtidigt med vår dotter skolades en väldigt känslig pojke in. Han hade inte några yttre skäl till att vara annorlunda, han var "bara" blyg och hade svårt för förändringar. Även han fick de speciallösningar han behövde. Jag vet faktiskt ingen förälder som varit annat är supernöjd med denna förskola. Den har sjukt lång kö, men vi lyckades få förtur med en kombination av kontakter och hänsvisning till vår dotters behov av en trygg miljö med stabil personalgrupp.
Trots förskolans förträfflighet gick det ändå inte bättre än att vår dotter efter två år började reta ett par av de andra barnen. Vi fick genast full information av förskolan. Dotterns ansvarsfröken kunde ringa när som helst på dagen för att vi skulle få veta vad som hände direkt. Vi och personalen pratade mycket och kom överens om vad vi skulle göra, hur vi skulle prata med dottern, så att hon skulle se att alla vuxna var överens. Min man och jag tog även kontakt med en barnpsykolog som kunde ge oss lite mer verktyg och även förklaringar till dotterns beteende. Personalen på förskolan tog gärna till sig av de råd vi fick av psykologen och ansvarsfröken följde med oss dit en gång. Det tog ett par månader, men så småningom upphörde problemet helt. Vår dotter har fortfarande ett hetsigt humör och kan hamna i konflikter, men några fler tendenser till mobbning har vi inte sett.
Efter detta VET jag att det går att komma tillrätta med mobbning i förskolan. Vår son råkade ut för att bli retad (personalen kallade det själva till slut för mobbning) för något år sedan. Förskolan ansåg att de gjorde vad de kunde genom att sitta på samlingarna och prata om hur man är en god kamrat. Jag ansåg att de knappt börjat arbetet. Vi kom ihop oss lite grann, jag och pedagogerna, men det blev bättre när den avdelningsansvariga slutade. De som jobbar där nu känns mer samspelta och mer benägna att ta tag i problem. Att lösa mobbingsituationer är inte enkelt (jag jobbar själv med det, men på mellan- och högstadiet), men det går om man bara är beredd att jobba hårt och ta de obehagliga samtal som krävs med både barn och föräldrar. Och det är en del av pedagogernas jobb.