• AngelWithoutWings

respektlöst eller vad?!

Visste inte vart ja skulle ha tråden, så det fick bli här.

Jag är en 14 årig tjej som är j*kligt förbannad på mina föräldrar!

Så respektlösa!
    Jag satt och kollade på ett tv-programm och så kommer mamma o pappa upp precis när de är reklam. Pappa ber mig byta lite till en sport kanal så länge o så får han titta lite.
    Byter sen tillbaka till kanalen ja tittade på när reklamen är över.
    Har gått typ 5 sek när mamma kommer fram o säger "låt honom ha den här" o tar ifrån mig fjärrkontrollen så pappa ska få byta till sin jävla sport, som han kollar på flera gr om dagen!

Mitt när ja sitter o tittar i ett programm så kommer de bara o byter för att han ska få sin jävla sport. Är 3de gr det händer med ! (fast dem andra gr har bara pappa tatt den o bytt)

Så jävla respektlösa är dem ! Eller vad tycker ni!?

Annars är dem jätte gosiga o underbara, men vafan, dem kunde väl iallafall frågat!

Kommentera gärna vad ni tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden respektlöst eller vad?!
  • Loriyana

Det är deras TV så de bestämmer över den, och så länge du bor hemma så bestämmer de också över dig. Men visst, de kunde ha frågat eller gjort det hela på ett snyggare sätt.

• Sephrenia

Klart att föräldrarna bestämmer men de ska fortfarande respektera att det bor andra individer under sitt tak som dom tagit till världen..

Dom kunde åtminstone ha frågat. 

• h34

Ring BRIS.

Men annars så bestämmer ju föräldrarna fortfarande över åtminstone sin egen tvapparat och tvlicens med mera.
    Hoppas jag?

• vittra
    Loriyana skrev 2011-03-03 23:14:13 följande:
    Det är deras TV så de bestämmer över den, och så länge du bor hemma så bestämmer de också över dig. Men visst, de kunde ha frågat eller gjort det hela på ett snyggare sätt.
    Bullshit!!! Ingen bestämmer över någon annan människa!
    Oavsett vart man bor!

Fy fan för en sådan människosyn!!! Stackars dina barn...
    Du kanske ska ta och läsa barnkonventionen...
  • Esmiso

tja..de kunde ju frågat tycker jag absolut. Men till syvende och sist är det ju de som betalar både tv och tv avgifter...så föräldrarna bestämmer.

• vittra
    Esmiso skrev 2011-03-04 09:01:40 följande:
    tja..de kunde ju frågat tycker jag absolut. Men till syvende och sist är det ju de som betalar både tv och tv avgifter...så föräldrarna bestämmer.
    Så barn har inga som helst rättigheter bara för att de just då inte tjänar några pengar och inte kan betala något? Hört talas om generationskontraktet? Nej trodde inte det...
  • Tusentand

Dina föräldrar gjorde fel tycker jag.
    Dom ska lära dig att visa respekt och då borde dom börja visa respekt mot dig.
    Gör mig förbannad att läsa din TS, man gör inte så i en familj!!

• Mammatilltvåprinsar

Hade inte gjort så mot mina barn, visar man respekt får man det tillbaka. Mina föräldrar hade nog gjort så med motiveringen att de betalar osv men det tycker inte jag man kan säga till sina minderåriga barn. Hade du varit 20 och bott gratis hemma kanske...

• Tow2Mater
    vittra skrev 2011-03-04 08:59:49 följande:
    Bullshit!!! Ingen bestämmer över någon annan människa!
    Oavsett vart man bor!

Fy fan för en sådan människosyn!!! Stackars dina barn...
    Du kanske ska ta och läsa barnkonventionen...
    Vuxna föräldrar bestämmer över sina minderåriga barn, punkt. Det är for att de har ett ansvar for dem, och har inget med barnkonventionen att göra. Man kan inte utkräva ansvar av någon som inte har befogenheter till att börja med. Men det betyder inte att man som vuxen måste bete sig respektlöst och inte alls ta hänsyn till sina barns önskemål.
  • vittra
    Tow2Mater skrev 2011-03-04 12:31:06 följande:
    Vuxna föräldrar bestämmer över sina minderåriga barn, punkt. Det är for att de har ett ansvar for dem, och har inget med barnkonventionen att göra. Man kan inte utkräva ansvar av någon som inte har befogenheter till att börja med. Men det betyder inte att man som vuxen måste bete sig respektlöst och inte alls ta hänsyn till sina barns önskemål.
    Nej de bestämmer inte över andra människor, vare sig det är barn eller vuxna. Däremot är de ansvariga för sina barn så länge de är minderåriga. Gigantisk skillnad, och jo det har i allra högsta grad med barnkonventionen att göra. Du borde som sagt läsa den.
  • Insatt

När man beter sig mot sina barn som dessa föräldrar betett sig mot TS lägger man ribban för hur man sen vill bli behandlad när barnet vuxit upp och flugit ur hemmet. Hade mina föräldrar behandlat mig respektlöst och som att jag inte var värd en åsikt bara för att jag inte lade fram stålarna (någon som har hört talas om försörjningsplikt och plikt att låta ens barn ha samma levnadsstandard som en själv?) hade jag inte respekterat dem nu. Skit får skit tillbaka!

• Esmiso
    vittra skrev 2011-03-04 09:32:05 följande:
    Så barn har inga som helst rättigheter bara för att de just då inte tjänar några pengar och inte kan betala något? Hört talas om generationskontraktet? Nej trodde inte det...
    jo visst har barn rättigheter oxå, det är inte svart eller vitt vet du. Men så länge man blir försörjd av sina föräldrar är detr de som bestämmer. gilla läget eller tjäna egna pengar...
  • Insatt
    Esmiso skrev 2011-03-04 18:24:02 följande:
    jo visst har barn rättigheter oxå, det är inte svart eller vitt vet du. Men så länge man blir försörjd av sina föräldrar är detr de som bestämmer. gilla läget eller tjäna egna pengar...
    När man är 14 bast har man ändå inte rätt att bestämma själv över pengar man tjänar in, så varför göra det? De kanske föräldrar med denna känsla för att respektera andra tar för att betala nått helt annat med. Nått som inte kommer ts till godo. 
  • Majsan70

Tv i vardagsrummet är vår att bestämma över. TV i barnens rum bestämmer de över. Enkelt o smärtfritt.

• Dimes

Jag hade blivit förbannad, ja.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • Tow2Mater
    vittra skrev 2011-03-04 17:41:27 följande:
    Nej de bestämmer inte över andra människor, vare sig det är barn eller vuxna. Däremot är de ansvariga för sina barn så länge de är minderåriga. Gigantisk skillnad, och jo det har i allra högsta grad med barnkonventionen att göra. Du borde som sagt läsa den.
    Kan du då förklara hur du anser att en person kan utkrävas ansvar över en annan person (barn), utan att ha några befogenheter att faktist bestämma något över dem?
  • sextiotalist

Svårt att säga, nu har vi sällan de problemen.
    Men jag har ett barn i nästan din ålder och vid konflikter där han påpekar att det bara är vi som bestämmer så svarar vi hemma
    Man får ansvar efter insats och mognad.
    Sitter man på sitt rum och häckar, släpper allt vad man har. så får man minimalt inflytande. Bidrar man efter förmåga så får man större inflytande.

Nu verkar du vara en skötsam tjej, så jag tror inte att det är det stora bekymret.
    Jag tycker du kan säga att det känns som att du behandlas som en 4-5-åring och inte som en 14-åring när de beter sig så.

Lite OT och lite stöd i framtiden när man skriver
    De/dem/dom
    Tänk så här:
    Använder jag "jag, du, vi" då skall du använda de eller dom
    Använder man "dig, mig, oss" då är det dem eller dom.
    Dem är objektformen, på samma sätt som dig, mig, oss etc

• KriKri

Dom kunde gjort det på ett snyggare sätt, ja.

Svar på tråden respektlöst eller vad?!