• Anonym

Ang brist på lust

Jag är en kvinna på 35 år som har varit tillsammans med min man i många år. Vi har två barn som är i dagis-åldern. Vi jobbar båda heltid och det är ett pussel att få vardagslivet att fungera. Men det är ändå en trygghet och allt jag har upplevt i vuxen ålder har jag upplevt med min man. Men jag är inte attraherad av honom, och ställer mest upp på sex utan att egentligen vara sugen själv. Skulle önskat att situationen var annorlunda och vill gärna få det att fungera mellan oss men vet inte hur.
    För något år sedan träffade jag en kille på mitt jobb och var otrogen mot min man. Detta vet han om men vi ville ändå försöka gå vidare och fortsätta att vara tillsammans. Men det värsta är att då var det inte något fel på min lust. Hur kan jag veta om det helt enkelt är så att mina känslor för min man är mer på en kompisnivå ?

• Svar på tråden Ang brist på lust
  • sexologen

Hej!

Det är inte sällan par som varit tillsammans i många år får svackor och då även i sexlivet. Hur länge har du känt så här? Hur var ert sexliv i början av er relation? Vad attraherades du av hos din man då ni träffades? Varför ville du/ni gå vidare efter din realation med en annan man? Vad gör att du/ni stannar hos varandra?

Försök besvara de här frågorna så ärligt som möjligt och om svaret blir att du/ni vill leva med varandra och utvecklas sexuellt så finns det mycket ett par kan göra för att hitta tillbaka till varandra igen, även sexuellt. Många par som varit tillsammans många år hamnar i svackor som också gäller det sexuella.

Det du måste göra är att fundera ut hur du vill ha det. Otrohetsaffärer/parallella relationer är kravlösa och utan vardagens pusslande, lite av en fantasivärld. Vill du leva med din man och njuta tillsammans med honom bör du fundera ut vad som väcker din lust. Hur väcktes din lust med den andre mannen, vad gjorde han du ni tillsammans? Är det något du kan/vill  "översätta" till din nuvarande relation?

Hälsningar Sara

Svar på tråden Ang brist på lust