• Bonnie Tyler

Vilken framåtvänd bilstol rekommenderar ni?

Dottern börjar bli lång och växer ur sin Britax Two-way snart.
    Vill alltså inte diskutera bakåtvänt vs. framåtvänt åkande, utan nu gäller det enbart framåtvänt åkande.

Vilka stolar är bra? vad rekommenderar ni både med avseende på komfort och pris.,,

Den får gärna kosta en slant, men då ska den ju vara bra också! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 15:45
    Vi har "bara" två barn, så det ska inte få plats två stolar bredvid varandra...

• Svar på tråden Vilken framåtvänd bilstol rekommenderar ni?
  • Rymdblomma

eftersom britax to way plus är den största stolen och hon längsmässigt växt ur den så skulle jag köpa mig en bältes stol med ryggstöd som går att ta bort när hon blir äldre. Finns jättefina på tex barnens hus med bla prinsessor på även toy story och cars som barn uppskattar. Kostar runt 1300 kr om jag inte minns fel.

• cicci85

Jag har Britax KidPlus och KidFix. Är nöjd med den, sonen sover bra i den men den är rätt bred, får inte plats med två såna bältesstolar och en bakåtvänd stol i baksätet. Bältet glider lite då och då ur klämman. Det är lite knöligt att knäppa bältet pga hornen.
    Till nästa unge blir de nog en Be safe IziUp, den är mjukare att sitta på, utan horn men tyngre och en Britax Adventure, smidigare, lättare, utan horn.
    Min son är ganska stor och känns för bred för KidPlusen, han får böja fram axlarna lite för att få plats. Den passar nog bättre till barn av nättare modell.

• Kina79

Precis som med bakåtvända stolar så är det viktigt att den sitter bra i bilen och att dottern tycker den är bekväm. Sen är det bra om den har så djupa nackstöd som möjligt - det skyddar bätre vid en krock.

Fundera på var  ibilen ni vill kunna ha den och om ni vill ha ev. syskon intill - då är det bra om den är smal.

Britax Kid är väldigt populära. KidFix om man har ISofix, annars KidPlus.

Vi har en Britax Aventure (inte jättemjuk under rumpan, men dottern klagar inte, billig och den smalaste av dem alla) och en Akta Graco RallySport (näst smalast, men mer stoppad under rumpan och har horn vid höfterna) 

Vi gav 699 på rea för Adventuren och 1295 ord pris för Aktan 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • cicci85
    Rymdblomma skrev 2011-03-03 15:39:32 följande:
    . Finns jättefina på tex barnens hus med bla prinsessor på även toy story och cars som barn uppskattar. Kostar runt 1300 kr om jag inte minns fel.
    En sån skulle jag inte köpa! För det först tycker jag de är asfula. För det andra så bör de åka i bältesstol tills de är 10-12 år och hur kul är det då att ha en sån? Min 5-åring skulle inte ens vilja ha en :-P
    För det tredje så tycker jag AktaGraco, som gör den modellen, har för dåligt skydd runt huvudet.
  • Bonnie Tyler
    Rymdblomma skrev 2011-03-03 15:39:32 följande:
    ...med bla prinsessor på även toy story och cars som barn uppskattar. Kostar runt 1300 kr om jag inte minns fel.
    Alltså det är nog inte riktigt min grej. Vill nog ha en neutral stol...

Viktigast är att stolen är bra och bekväm för barnet. Och funktionsmässigt bra. 
  • Bonnie Tyler

Fler tips på framåtvänt?

• ELI 79

Vi har också en britax kidplus och vi är supernöjda!!! Dock som någon sa rätt smal så vi får nog ha någon annan till lillebror sen som är mkt rundare.

• Bonnie Tyler

Om det står mellan BeSafe IziUp och Britax KidFix, vilken ska man ta och varför?

• Cecci78
    Bonnie Tyler skrev 2011-03-04 14:01:01 följande:
    Om det står mellan BeSafe IziUp och Britax KidFix, vilken ska man ta och varför?
    jag hade tagit kid fix (om ni har isofix) för då sitter stolen fast i bilen
Svar på tråden Vilken framåtvänd bilstol rekommenderar ni?