• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym (så här)

Så här sa soc till mig när jag behövde försörjningsstöd: Man ska inte under tiden man har försörjningsstöd ÖKA sina kostnader med att tex byta till dyrare lgh om inte särskilda skäl föreligger. Hur dyrt man får bo beror på vilken kommun man bor i. Om en 3:a kostar 4500 i ett 'normområde' ja då betalar de den summan, om en 3:a kostar 6000, ja då får man det.

Barnen ska få egna rum, de vuxna kan bo i vardagsrummet om inte särskilda skäl föreligger. Inte heller måste man flytta om man bor i en relativt billig 3:a redan innan man fick försörjningsstöd om man inte blir beroende av det länge och det finns tvåor tillgängliga till ett ganska så betydande billigare pris.

Min mans barn och hans mamma bor i en trea, men de har speciella behov båda två. Kan man prata för sig så kan man få en trea godkänt.

• Anonym (nae)

vilket man annars också skall tänka på är att om man har ett boende (exempel en 2:a för 5000) så ska man ha en väldigt snäll handläggare som beviljar en annan lägenhet (exempel 3:a för 5200) men hittar man en som är samma pris eller billigare så visst. Har du däremot 3:an från start och det ligger inom deras normer så kommer de troligtvis inte tvinga er flytta till mindre. men lycka till med att få flytta till dyrare än ni redan har.

Storleken i sig kvittar ju egentligen, men priset betyder mycket. samt kvadratmeter.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-01-12 19:47:53 följande:

Nej jag missunnar inte dom heller men samtidigt tycker jag att nått är fel i systemet när som tex jag som jobbar ( föräldraledig just nu ) inte har råd att bo större medans någon som går på socialen har råd till det !
    Ja om inte annat så kanske (en del) folk skulle sluta anse sig ha rätt till saker o ting som de ej har råd med...
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (så här) skrev 2014-01-12 20:36:13 följande:
    Så här sa soc till mig när jag behövde försörjningsstöd: Man ska inte under tiden man har försörjningsstöd ÖKA sina kostnader med att tex byta till dyrare lgh om inte särskilda skäl föreligger. Hur dyrt man får bo beror på vilken kommun man bor i. Om en 3:a kostar 4500 i ett 'normområde' ja då betalar de den summan, om en 3:a kostar 6000, ja då får man det.

Barnen ska få egna rum, de vuxna kan bo i vardagsrummet om inte särskilda skäl föreligger. Inte heller måste man flytta om man bor i en relativt billig 3:a redan innan man fick försörjningsstöd om man inte blir beroende av det länge och det finns tvåor tillgängliga till ett ganska så betydande billigare pris.

Min mans barn och hans mamma bor i en trea, men de har speciella behov båda två. Kan man prata för sig så kan man få en trea godkänt.
    Vad menar du med "barnen ska få egna rum"? 
    Enligt vem?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 21:46:37 följande:
    Ja om inte annat så kanske (en del) folk skulle sluta anse sig ha rätt till saker o ting som de ej har råd med...

Precis
  • Anonym (så här)
    Anonym (olika) skrev 2011-03-09 17:25:44 följande:
    Här tycker soc att det räcker bra med en trea för en ensamstående med ett heltidsboende barn och tre vv boende...barnen är mellan 10 och 17 år. Tycker det är lite väl litet för min kompis men hon kan inget göra.

Hon kan överklaga.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (olika) skrev 2011-03-09 17:25:44 följande:
    Här tycker soc att det räcker bra med en trea för en ensamstående med ett heltidsboende barn och tre vv boende...barnen är mellan 10 och 17 år. Tycker det är lite väl litet för min kompis men hon kan inget göra.

Jag bor med 5 barn på heltid i en 4a ( dock har jag ingen socialbidrag ) man får helt enkelt bo så stort/ litet man har råd med!
  • Anonym (så här)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 21:48:43 följande:
    Enligt vem?
    Jag uttryckte mig fel, barnens behov av eget rum tillgodoses, men förälderns behov av det tas inte samma hänmsyn till, föräldern kan bo i vardagsrummet tex.
    Detta är dock åldersrelaterat, ett litet barn anses inte ha samma behov av en egen vrå som ett lite större barn.
    Kommunerna resonerar också väldigt olika kring detta, men överklagar man och kan prata för sig får man ofta rätt att bo kvar. Särskilt om hyran inte är extremt hög eller det beräknas vara en kortare tid. Något som också spelar in, men det var inget de sa till mig, men jag märkte det, är hur aktiv man själv är på att hitta egen försörjning.

• Anonym (så här)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 21:48:43 följande:
    Enligt vem?
    Oj, skrev inte tydligt; Detta är infon jag fick av soc när jag var i behov av försörjningsstöd. Jag var i behov av det redan från början då jag bara hade timvikariat, så jag frågade vilken stl på lgh jag hade rätt att leta efter och fick svaret en 3:a, jag hade då två barn och då talade hon om att det var barnens behov av egen vrå som tillgodoseddes, jag fick sova i vardagsrummet alt låta barnen dela rum, men det var en 3:a som var aktuell då jag hade två barn, det var så de tänkte. (7 och 10 år)
  • Arbetsvegan
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 19:06:39 följande:
    Ja alltså jag missunnar inte dem som har socbidrag att ha en stor/normalstor lägenhet - men att anse att man har någon slags "rätt" till det tycker jag är befängt!!
    I mina ögon så bor man som sagt så pass stort som man har råd till, o det finns massor av familjer som frivilligt/ofrivilligt bor trångt - av olika anledningar!

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------

Att barn delar rum är inget jätteovanligt o heller inte att man delar av ett vardagsrum!
    Det får ju funka tills man har råd/tar sig råd/prioriterar att bo större helt enkelt!  

Men självklart är det så därför att det ingår i det som kallas för skälig levnadskostnad. Att alla "ska" ha varsitt rum (obs inkl vardagsrummet!) är en standard vi haft i Sverige sen 70-talet (tror jag), det betyder att är man fler räknas man som trångbodd.

Men visst har du en poäng, det är därför soc även maximerar hyran, så man kan inte flytta vart som helst bara för att bli mindre trångbodda. Anledningen till varför det måste vara såhär är för att annars kommer gränsen att ständigt krypa neråt. Risken uppenbar att folk kräver att de som går på understöd ska tränga ihop sig 10 pers i en etta, de har ju bevisligen inte råd med boende alls.

Det finns ganska gott om Mderater som helt vill avskaffa socialbidraget, som tycker att det gott duger för dem att sova i baracker och få en gratis tallrik soppa. Naturligtvis är de böckerna "försvunna"...
    Det borde göra det uppenbart varför man inte kan kräva att "man ska bo som man har råd till", även de som går på understöd har rätt till en viss miniminivå med andra ord...

• ferilmagic

Socialtjänsten (SoC) i Sverige kan tillhandahålla ekonomiskt stöd och bostadsbidrag till personer som har behov av det baserat på deras ekonomiska situation och levnadssituation. Beslut om stöd och bidrag görs individuellt och tar hänsyn till faktorer som inkomst, boendeförhållanden, familjesituation och andra relevanta omständigheter. Det finns ingen generell regel som säger att alla ensamstående mammor med ett barn automatiskt har rätt till en trea.

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?