• Drömmarmamman

Ska jag berätta att jag är gravid?

Jag ska på arbetsintervju imorgon.

Jag har sökt säkert 20 jobb den senaste månaden, och i alla utom de 5 sista ansökningarna så skrev jag i mitt CV att jag var gravid med beräknad datum och berättade varför jag sökte ändå.

Jag fick svar först från de jobb som inte fick veta att jag var gravid.

Nu ska jag som sagt på intervju imorgon, tjänsten tillgås 1 april om jag får den. Det är nattarbete på hemtjänst då jag åker runt med deras bil och svarar på larm och sköter nattarbete.

Nu kommer ju frågan! Jag är livrädd att inte få jobbet om jag berättar att jag är gravid i 14e veckan! Jag kommer förmodligen kunna arbeta åtskilliga månader framöver och jag är medlem i Kommunal, men jag är rädd att om de får reda på att jag är gravid och inte väljer mig, att en lång process måste starta ang diskriminering...

Ska jag berätta att jag är gravid eller inte? Troligtvis kommer inte så många se mig eftersom jag ska jobba natt själv, men någon gång blir det ju omöjligt att dölja, och vad säger man då? "Nej, jag berättade inte för jag var rädd att inte få jobbet"?

Hur göra?

• Svar på tråden Ska jag berätta att jag är gravid?
  • Småtokig

Du har ingen skyldighet att berätta.
    Den enda skyldigheten du har är att berätta minst 2 minader innan att du vill vara föräldraledig.

Gör det som känns bäst för dig.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • jennywi

hej!!

Svår sits:) tror att alla arbetsgivare tycker olika dom säger ju att det inte ska spela någon roll.
    Men så klart det gör det. Jag skulle inte sagt något, kanske fult men ärligt så tror jag inte att dom anställer någon som är gravid.

• Drömmarmamman
    jennywi skrev 2011-03-03 19:08:40 följande:
    hej!!

Svår sits:) tror att alla arbetsgivare tycker olika dom säger ju att det inte ska spela någon roll.
    Men så klart det gör det. Jag skulle inte sagt något, kanske fult men ärligt så tror jag inte att dom anställer någon som är gravid.
    Nej det är ju det jag inte heller tror! Och jag vill verkligen ha det här jobbet. Att dölja det kommer inte bli supersvårt tror jag, inte till en början i alla fall. Och har de sagt ja till mig för att jag sedan säga typ runt när jag börjar att jag är gravid, si och så långt gången, då kan de ju inte säga ifrån sig mig utan att det blir tydligt att det är pga graviditeten.

Men som Småtokig sa, tydligen har jag inte skyldighet att berätta förrän två månder innan jag ivll vara ledig, och jag planerar att vara ledig först en månad före BF. Och eftersom detta är en nattjänst kommer jag ju inte behöva ta ledigt för att gå på UL och såna saker.

Tror nog inte jag säger något faktiskt... Men jag hör gärna fler tankar!
  • Ensam8101

Jag kläckte det i v25, när provanställningen var över. Det var lite jobbigt att dölja:) framför allt när kollegorna är vana att se mig i kavaj och korta kjolal:)

• Drömmarmamman
    Ensam8101 skrev 2011-03-03 19:28:26 följande:
    Jag kläckte det i v25, när provanställningen var över. Det var lite jobbigt att dölja:) framför allt när kollegorna är vana att se mig i kavaj och korta kjolal:)
    Jag kommer i såna fall få en visstidsanställning, så de skulle kunna skylla på att det inte finns jobb längre då. Fast det känns lite lägligt om jag berättar och det sker i samma veva.

Om jag får tjänsten, går på 1 april, så tänkte jag berätta och då även förvarna för föräldraledighet senast 8 juni, det är exakt 2 månader innan jag vill bli föräldraledig.

Så jag väntar nog ett litet tag. Men svårt att dölja redan! Detta är mitt tredje på rätt kort tid och magen är enorm redan nu för att vara i v. 14
Svar på tråden Ska jag berätta att jag är gravid?