• Rödtott

Planerat KS med första, hur gick det med andra?

Fick planerat snitt med första pga sätesbjudning. Var inte helt missnöjd med det eftersom att jag är rädd för smärta. Nu är jag i v.25 och har börjat få ångest inför förlossningen.. Har läst på lite om Vbac och riskerna som finns. Tydligen är det bara ca 50% som lyckas föda vaginalt efter ett KS. 

Hur gick det för er som blev snittade med första?  

• Svar på tråden Planerat KS med första, hur gick det med andra?
  • lunkentuss

Det kan ju inte stämma, det beror ju på varför man snittades. Jag födde med planerat snitt pga att bebisens njure var förstorad o man var rädd att den skulle skadas. 2 år senare födde jag vaginalt utan problem o det var aldrig snack om annat =)

• Rödtott
    lunkentuss skrev 2011-03-04 10:21:24 följande:
    Det kan ju inte stämma, det beror ju på varför man snittades. Jag födde med planerat snitt pga att bebisens njure var förstorad o man var rädd att den skulle skadas. 2 år senare födde jag vaginalt utan problem o det var aldrig snack om annat =)
    Sant, den siffran gäller nog för alla - oavsett snittorsak. Chansen att klara det är säkert högre om komplikationen från första inte kvarstår. 
  • river

Jag blev snittad med första pga sätesbjudning och lite fostervatten.
    Nummer två föddes vaginalt och det var en bra förlossning. Vattnet gick och 4 timmar senare var han ute. Ända bedövningen var lustgas.
    Nu väntar jag trean och hoppas på en liknande förlossning som med nummer två.
    Jag tar hellre en vaginal förlossning än ett kejsarsnitt.

• Some

Jag tror att det blir väldigt olika siffror om man läser om hur det blir i svergie mot hur det blir i t.ex. usa där de är väldigt snittbenägna.
    De siffror jag har läst om sverige är att ca 70% föder vaginalt efter ett snitt. Och i dom 30% som inte gör det ingår ju alla som väljer att föda med snitt trots att de hade (rent medicinskt sett) kunnat föda vaginalt.

happy until proven otherwise
  • Rödtott

Det blev en vaginal förlossning helt utan komplikationer. Men jag skulle nog inte säga att det är bättre än ett snitt   (för mig)

Svar på tråden Planerat KS med första, hur gick det med andra?