• Drömmen om att bli mamma

Bilstol vilken ? hyra ?

Sitter och kikar runt lite på bilstolar och vill ha lite hjälp ang stol för 1åring och uppåt

Är det nån som hyr ? bra? dåligt ?
    Nån man INTE ska köpa ?
    Vad är "installation i bil med Isofixfästen "

Snälla hjälp mej !!!

• Svar på tråden Bilstol vilken ? hyra ?
  • lövet

VIlken bilstol som är bäst beror på vilken bil du har. Vissa bilstolar sitter bättre i vissa bilar än i andra. Gå in och prata i en bra butik så får du råd. 
    Här http://www.sakerhetsbutiken.se/kategori.php?id=208  och här http://www.ntf.se/konsument/ finns mycket bra info.
    Isofixfästen finns i många nyare bilar - det betyder att det finns en fast installation i bilen mellan rygg- och sitt dynan där man kan klicka i det speciella isofix-fästet. Om man inte har isofix så måste man fästa stolen med bilbältet samt extra remmar.
    En stol som jag gillar och som passar i många bilar är Britax Hi-way - smidig stol.

Hyra stol tror jag är ovanligt för en längre tid men jag har hyrt när jag t.ex. är på resa.

• Drömmen om att bli mamma

Ok tack för info ...
    Jag kikade på IF´s hemsida ang att hyra stol de atar ca 100kr/mån

• yes79

Det blir ju dyrare i längden att hyra om det kostar 100 kr/månad, en Britax Hi-way kan man få för ca 2000 kr vid kampanj och barnet ska ju sitta i den bakåt till allra minst 4 års ålder!

• yes79

Det bästa är att åka till en affär som säljer bilbarnstolar pch testa vilken som ditt barn sitter bra i och som sitter bra i din bil. I vår bil passade inte Britax Hi-way, stödbenet var för kort, annars hade jag köpt den till dottern vid ca 7-8 månader, istället köpte vi Maxi Cosi Mobi som vi är jättenöjda med, den kostade ca 2800 kr. Nu finns det en version av Hi-way med längre stödben så nu ska den nog passa nästan alla bilar.

• cicci85

Isofix är öglor baksätet som finns i många nyare bilar. Smidigt och lätt att montera. Nackdelen är att stolar med isofix bara är godkända till 18 kg och barn bör åka bakåtvända längre än så. Helst till 25 kg, annars tills stolen är urvuxen på längden, minst till 4-5 år såklart.
    Jag var missnöjd med Akta Graco Duoflex, den skulle jag inte rekommendera. Har haft tre olika Britaxstolar och varit nöjd med alla!
    För att veta vilken stol som passar er bäst måste ni prova i bilen. En av mina stolar, Britax secura, sitter stenhårt i min bil men är omöjlig att montera stadigt i en kompis bil.

Svar på tråden Bilstol vilken ? hyra ?