Nybliven mamma behöver tips och råd!
Nybliven förälder här! Helt underbart men skulle behöva lite tips
1. Vid blöjbyte börjar han oftast gråta vilket många gånger slutar i ren hysteri. När man sen tar upp honom slutar han ganska omdelebart. Men man måste ju byta! De ggr han ligger helt lugnt är efter natten när han fortfarande är trött och lite dåsig, ibland också om han är mätt och trött. Han bajsar ofta (är 8 dagar gammal) och amningen går bra, han äter flera ggr/dag och får i sig. Vad göra??
Han börjar bli lite röd och fått nån liten spricka i rumpan. Vi tvättar med tvättlappar/ vatten, vatten/olja och ibland med tvål men oftast utan tvål. Smörjer med bepanthen. Barnmorskorna på BB sa att bebisarna bara tycker det blir kallt och inte brukar njuta, att vi tvättar rätt osv. Vi har skötbädden i badrummet, där är det varmt och vi har en leksak hängande över men den tittar han inte på än.
2. Han bajsar ju många ggr/dag och nu börjar man känna lukten. Hur gör ni om ni känner att barnet bajsat men vill amma. Ammar ni först och byter sen eller tvärtom? Ofta somnar han ju efter amningen, känns inte så snällt att väcka han direkt då. Men byter vi innan amning blir han ju jätteledsen/arg.
3. Han pruttar massor vilket verkar "normalt" för på BB sa de inget och läkaren skrattade lite när han undersökte honom och han låg och fes Oftast är han oberörd men så ibland grimaserar hela ansiktet, han drar ihop kroppen och gnyr och så kommer en rejäl fis eller bajs. Kan han ha ont i magen ibland när han inte vet vad han vill? Ibland skriker han bara, suger några tag börjar sprattla med hela kroppen och gråter. Sen plötsligt är det bra igen. Jag helammar, men det kanske är jobbigt för magen ändå?
Åh det är så fint att vara förälder, man vill ju inget annat än att de ska va nöjda hela tiden haha. Men jag känner mig ändå väldigt lugn och han går att trösta, än så länge har vi inte blivit frustrerade. Vi förstår ju att han inte vet själv, men eftersom man byter på honom hela tiden vore det fint om han slapp bli så upprörd.