• Probably the best    in the

    Vindkraft

    Undrar hur ni ställer er till vindkraft som energikälla.
    Är du positiv, även när det står ett 1000 m från ditt hus?
    Är du positiv bara det står nån annanstans?
    Är du emot och isåfall varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vindkraft
  • Probably the best    in the
    LuMa skrev 2011-03-05 14:57:16 följande:
    Ja men det stod inte specificerat i TS hurdana det var?
    Nä, frågan var generell och jag önskade en diskussion!
  • Boothwalker
    Probably the best in the skrev 2011-03-05 14:43:04 följande:
    De låter högt, och det finns forskning (inte läst själv) som visar på att folk som bor nära får sömnstörningar och annat. Dessutom kan det bli ljusreflektioner som kan störa rejält.
    Är det värre än att bo i en storstad?

    Om just min el kommer från vindkraftverket har jag den gärna nära för att få det närproducerat. Annars känner jag att jag har för kass koll för att uttala mig... =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Probably the best    in the
    Boothwalker skrev 2011-03-05 15:07:28 följande:
    Är det värre än att bo i en storstad?

    Om just min el kommer från vindkraftverket har jag den gärna nära för att få det närproducerat. Annars känner jag att jag har för kass koll för att uttala mig... =)
    Man kan ju ha flyttat ut på landet av en andledning Och fågelsången riskerar att dränkas av vindkraftsbrus...
  • Boothwalker
    Probably the best in the skrev 2011-03-05 19:52:32 följande:
    Man kan ju ha flyttat ut på landet av en andledning Och fågelsången riskerar att dränkas av vindkraftsbrus...
    Noll koll som sagt. Men man har säkert olika referensramar.

    Slipper jag grannarnas evinnerliga gitarrspelare kanske jag skulle stå ut med ljudet av ett vindkraftverk. Om det är ett sånt där ljud jag bara inte klarar (som dammsugare) så no way!
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Anton Chigurh

    Inte en chans att jag vill bo nära en dylik helvetesmaskin. Ren el, visst, men fan inte på min tomt, havet är stort !

    – Mest störande upplevdes de ljudkaraktärer som beskrev det aerodynamiska amplitudmodulerade ljudet, alltså det svischande, vinande och pulserande eller dunkande ljudet. Det är en typ av ljud som vårt hörselorgan lätt uppfattar.

    – Risken att störas av ljudet från vindkraftverk var större på landsbygden än i villaområden, där bakgrundsljud i större utsträckning maskerar en del av ljudet från anläggningen och där de boende inte förväntar sig att det ska vara helt tyst. Risken att bli störd av ljudet var också större om man kunde se verket från sin bostad.


    – Vindkraftverk är synliga objekt med en roterande rörelse som drar blicken till sig. Det visuella intrycket kan förstärka hörselintrycket.

    http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/?contentId=696985

     


     
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • bastardized

    Nej , vedervärdigt fult och störande, kärnkraft är melodin.

  • Mandel

    Det jag stör mig på är att sedan det kopplades på 3st vindkraftverk på vår ledning för några år sedan så har antalen strömavbrott rusta i höjden.
    Från att i princip inte ens ha ett strömavbrott när det är full storm, åskan rakt över osv. Utan kanske på sin höjd 1-2 avbrott per år har vi nu små avbrott varje vecka.
    Eftersom vi har en produktionslinje med tryckluft osv. så nollas allt och vi får gå och starta om allt. Det är en lokal utan fönster så gissa hur mörkt det blir när strömmen försvinner!
    Även all ventilation och kylanläggningar runt om i våra lager måste kollas efter varje avbrott.
    Det tar oss en massa onödig tid i anspråk och ingen kan ge ett vettigt svar på varför det har blivit så här.

    Och avbrotten kommer när man minst anar det! Det kan ha varit snöstorm och sedan svinkallt och strömmen har fungerat och så vips en dag när det är vindstilla och solen skiner, DÅ blir det avbrott...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anton Chigurh
    bastardized skrev 2011-03-07 14:49:47 följande:
    Nej , vedervärdigt fult och störande, kärnkraft är melodin.
    Precis, den 4:e generationens kärnkraftreaktorer är verkligen nåt att se fram emot, när dom väl är etablerade kan miljömupparna sälja sina jävla snurror på Tradera till högstbjudande.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • bastardized

    Instämmer, Hoppas att utveckligen skyndas på så att vi slipper vänta så länge som förutspåtts.


    Faktiskt är det förvånande att vi fortfarande satsar astronomiska summor på "skit" när vi har något så revulutionerande inför oss.

  • Mammamu101

    Köper du vindkraft el så åtar sig elbolaget att producera dina gröna eltimmar, men den el du får hem till dig är vilken som helst så ingen kan säga att de kör med grön el för de vet vi inte.

    Ett vindkraftverk ger så mycket CO2 utsläpp om ni tittar på hela livcykelannalysen.
    Det är stort, ger inte el på vintern när vi behöver el utan på sommaren när vi har ett överskott av el, buller, skuggbildningar, ljusblinkningar listan över vindkraftverkens negativa sidor är lååång.

    Vad händer med vindkraftverket när det är förbrukat? Vi kommer ha massa gammla avdankade vinkrafver i naturen eftersom ingen har anvar för dessa gigantiska maskiner som förbrukade.

    Okej de är värre att bo i stan... MEN du väljer ju själv om du vill bo i stan! Har du bosatt dig på landet ska ska du slippa väsen från ett (ofta flera) vindkraftverk.

    Enligt studier kan man bli allvarligt sjuk av att bo nära vindkraftverk, psykiskt lidande!

Svar på tråden Vindkraft