Aquavit skrev 2014-02-24 10:53:39 följande:
Jag vet att det är länge sen detta skrevs, men måste bara säga att jag blir galen, skulle faktiskt vilja säga hatar, när folk säger så här. Åh, du måste vara så stark som klarar detta, om det var jag hade jag dött. Jaha?
Nej, så är det inte. Jag är inte starkare än du. Men det går inte att lägga sig ner och dö. Tro inte att det inte funnits tillfällen när man har velat göra det. Men förr eller senare måste du stiga upp. Det tar bara längre tid för en del. Alla har olika sätt att bearbeta sorgen. För min del var vardagssysslorna en terapi, jag kunde inte bara sitta ner i soffan, eller ligga i sängen och glo. Klart jag gjorde det också.
Man kan tro att man vet hur man ska reagera. Men du som skrev detta ovan. Du skriver att du har tre barn. TRor du verkligen, på fullt allvar, att om du miste ett barn så skulle inte ens kärleken till dina två kvarvarande barn få dig att kliva upp. Kärleken och ansvaret och känslan av att barnen som är kvar behöver all din kärlek, ditt eget behov i sorgen att få ösa din kärlek över dina andra barn, att ta hand om dem än mer, känslan av att de är länken till livet, att deras skratt är din räddning.
Jag är inte starkare än nån annan, och jag hatar när folk säger det. Man gör det man måste. Man andas för att man måste, inte för att man vill. Man kliver upp, förr eller senare, för att man måste, inte för att man vill. Man går vidare, på något sätt, även om man inte tror det. Inte för att man vill. Man bara gör.
Med det sagt så dog min ängel för snart tre år sen. Han föddes med ett allvarligt hjärtfel, transposition av de stora kärlen, och läkarna kunde inte rädda honom. Han blev fyra timmar gammal. Graviditeten och förlossningen var helt normal och vi visste inget.
Vi hade en storebror redan, och efter det har vi fått en lillasyster som blir två år i år.
Håller med! Man har inget jävla val. Man måste ta sig upp även om man är som svagast. Vadå stark! Va fan vet de som sitter vid dukat bord med hela barnaskaran i behåll. Nä så svag som jag var när min dotter dog. Så svag har jag aldrig varit. Ändå hade folk mage till att säga att jag var stark och de kände sig svaga pga min dotters död. Ett jävla hån mot mig var det.