Stödfamilj eller inte.. Hjälp mig.
Vet inte riktigt hur jag ska börja, men får väl berätta en bit tillbaka i tiden.
Jag har levt ihop med en kar i 6 år, men nu är de slut, han spöa mig o kränkte mig under 2 år. Både inför våra barn o när barnen inte var me, han har ett sjukt kontrollbehov, och är svartsjuk för minsta lilla.
Självklart blev ju polisen och sociala indragna i vårt förhållande, tack för de för utan alla myndigheters hjälp hade jag ännu vart kvar där, nu bor jag i min egen lägenhet med mina barn.
Jag har väl en ok relation med deras pappa som de ser ut just nu. men han drog iväg till en annan bostads ort och de finns ingen möjlighet för han att ha barnen där han bor nu. De gör ju att jag nu är ensam med dom 24 timmar om dygnet varje dag, vecka månad...
Jag har igentligen bara 15 timmars dagis, men med hjälp från soc har jag fått utökat till 20 timmar, känns som 20 tacksamma timmar så man iaf hinner med annat, som AF, möten, läkarbesök etc etc som man gärna gör utan barn med.
Men jag börjar bli trött nu, jag märker de, är mycket surare och svidigare, har inte alls samma tålamod som i början när vi flytta hit.
Jag blir ledsen över att jag inte får en ensam kväll, natt eller helg där man kan rå om sig själv.
Jag vet de låter kanske jätte löjligt i vissa öron men jag känner mig slutkörd. Har alltid varit den som tagit hand om allt, hus, hem, barn, möten, dagis etc. Och de blev ju inte mindre av de sen ja flytta iväg själv.
Min kontakt på socialen har frågat 2 gånger förut om jag inte vill ha en stödfamilj, och jag har ju tackat nej då, för jag har ju alltid dragit de tunga lasset så de har ju inte vart några problem för mig, de inget problem så för mig nu heller, men nu börjar ja längta till en kväll ute med kompisar, eller bara en ensam natt hemma, allt bara få göra nått själv någon gång.
Så hur fungerar stödfamilj?
Måste man ha ett visst antal dagar per månad vid en sådan eller är de hur man gör upp de med soc efter behov? För mig räcker de ju gott med 2-4 dagar per månad men de kanske för lite?
Finns de några negativa sidor av att ha stödfamilj? Kan man bli av med barnen helt?
De finns så jäkla många tankar ust nu, så vet inte hur ja ska formulera detta bättre just nu.