• linalotta

Ultraljud i v 18 - Hjälp. .saknades "något" som man ville se på det lilla hjärtat??

Hm försöker att inte oroa mig. Men det går inte. Var på ultraljud för ett par dagar sedan i v 18 plus 3.

Allt såg bra ut och allt var på rätt plats men när de kom till lilla hjärtat så såg man allt med auorta och så...men så sa hon att hon inte såg nåt kärl? Minns inte riktigt vad det var hon sa men jag fick för mig att det var fyra stycken som man skulle kunna se innan man kunde säga att det var ok.

Det kunde vara så att den var för liten fortfarande eller att ställningen var knasig så nu blir det ny koll om två veckor.

Är det någon fler som varit med om detta? Hur gick det sedan ? någon som vet bättre vad det var dom ville kolla efter?

Huga va två veckor kan vara lång tid.

tack tack

• Svar på tråden Ultraljud i v 18 - Hjälp. .saknades "något" som man ville se på det lilla hjärtat??
  • eileme84

du menar 4 st kammare?
    hon pratade väldigt mycket om dessa kammare på mitt ultraljud, såg till att alla 4 blinkade och kollade med någon inställning så att det blev i konstigt färg på dom små rummen osv..
    för mig såg hon dom hur bra som helst.
    gjorde ultraljudet  v18+6

hoppas det är okej med erat barn

-ÄLskar min Son Theo-
  • emelielj

Hej, va nyss på privat ultraljud men har mitt RUL på torsdag. Va konstigt, det har jag inte hört talas om förut?
    Lillen låg säkert bara i en konstig ställning eller liknande!
    Men förstår att 2 veckor är lång tid, jag har mått jättedåligt av all väntan, speciellt mellan vecka 6 till 13 då jag gjorde mitt VUL och visste inte om bebisen levde eller inte. Denna väntan alltså!

• linalotta

Ja fy....väntan väntan väntan....först gjorde vi fostervatten och jag var jättenervös för detta ultraljud och ville bara slappna av sen...men icket...ännu mer väntan.....
    Jag vet inte om det var kammare...jag har för mig att hon sa att dom var ok...har för mig att det var något som skulle vara fyra av ...och hon försökte övertyga mig att inte vara nervös och orolig. Det var många som fick komma på en till koll för hjärtat men jag har då aldrig hört talas om det. Hon sa att allt hon såg var bra men det var ju det...det var ju något hon inte såg!

Ja attans också...

hoppas det finns någon fler här inne som varit med om nåt liknande???

• yellow88

Jag var på ultraljud i vecka 16+0, då såg de inte alla fyra kammare så jag fick komma tillbaka efter en vecka.. Hann tänka väldigt mycket under den veckan, men när vi kom dit så såg allt bra ut.

• LiJo10

Hej!

Det finns fyra hålrum i ett hjärta: två kammare och två förmak. Din läkare ville säkert se att flödet mellan dem stämde, att klaffarna fungerar och att venerna och artärerna var kopplade på rätt plats.

Detta kan vara väldigt svårt att se på ett RUL i v. 18-20. Med vår son missade de helt att hans kroppspulsåder och lungpulsåder utgick från fel kammare. Hans hjärtfel upptäcktes inte förrän han var nästan fyra månader gammal. När jag väntade andra barnet fick jag därför gå på extra kontroller, däribland ett riktat ultraljud som gjordes runt v. 25. Idag lever äldste sonen ett fullkomligt normalt liv och ingen skulle kunna gissa att han opererats tre gånger för sitt hjärta!

Med detta vill jag säga att du trots din förståeliga oro nog ska vara "glad" (i brist på bättre ord!) att man uppmärksammat något som kan eller inte kan vara ett hjärtfel. Vet man om innan förlossningen att barnet har ett hjärtfel kan man vara beredd och ofta korrigera det omedelbart. Sverige ligger otroligt långt framme vad gäller hjärtsjukvård på barn. Man räknar med att ca tre barn om dagen föds med hjärtfel i Sverige, så det är långt ifrån ovanligt. 

Ja, detta var alltså menat som tröst och inte att spä på din oro. Hoppas allt går bra på ditt nästa UL och att det bara var så att barnet låg i ett knasigt läge! 

• linalotta

Yellow 88....åh skönt att höra...det känns lite lugnande och va skönt att det gick bra allting för er!

LiJo10: Tack för dina ord...du har helt rätt...jag försöker verkligen tänka att OM OM det är något som är på tok så kanske det är i en grad där man kan vara glad över att de sett det så tidigt och kan vara förberedd vid födseln istället...att veta är ju alltid bättre än att bli överraskad längre fram...det förstår jag...så jag förstår vad du menar och jag försöker tänka att det är ju massor av toppenfinaste små hjärtebarn som gått igenom massor som små och lever jättebra liv sedan där ingen kan ens ana vad de varit med om. Va skönt att höra att allting har gått så bra med er stora kille!!

tack för stöd!  :)

Svar på tråden Ultraljud i v 18 - Hjälp. .saknades "något" som man ville se på det lilla hjärtat??