• Linda A

perinealbristning grad 2

Hej, fick en så kallad perinealbristning grad 2 från förlossningen, och har fortfarande väldigt ont. Det har ifs bara gått 2v sen jag fick min son, men hört att de bara ska göra ont i 7-10dagar. Har absolut ingen aning om vad perinealbristning är dessutom, fick inte veta något på sjukhuset!

någon som vet lite mer?
    *ca hur många stygn är  de vid en grad 2 bristning?
    *Hur länge gör/gjorde de ont/ömt?
    *Och ska de verkligen klia massor, och göra ont vid klitoris?
    Berätta gärna så mycket ni vet :).

• Svar på tråden perinealbristning grad 2
  • Amazina

Det blev lite bråttom mot slutet av förlossningen så de var tvugna att klippa mig 4 cm i mellangården för att få ut dottern snabbt. Vet ej hur många stygn de sydde men efteråt tänkte jag bara "det här kommer jag ha besvär av resten av livet", typ. Jag var jättenoga med att bara sitta på en skinka den första tiden efter förlossningen och tvättade mig med duschen. Det läkte jättebra och efter 3 veckor gjorde det inte ont längre. Efter typ 4 veckor kände jag bara ett ärr.

Man kan ju få klåda i slemhinnan när bristningarna läker. Kan det vara det du känner??

• Tandis

Jag fick grad tre utan att muskeln sprack. Det kliade inte alls men gjorde ont ca tre fyra veckor. Sedan dess har jag inte haft några problem. I början hjälpte det mig att duscha varmt med handdusch när jag skulle göra nr två. Har fött ett barn efter det utan bekymmer. Och då sprack jag inte alls!

• Linda A
    Amazina skrev 2011-03-05 23:28:03 följande:
    Det blev lite bråttom mot slutet av förlossningen så de var tvugna att klippa mig 4 cm i mellangården för att få ut dottern snabbt. Vet ej hur många stygn de sydde men efteråt tänkte jag bara "det här kommer jag ha besvär av resten av livet", typ. Jag var jättenoga med att bara sitta på en skinka den första tiden efter förlossningen och tvättade mig med duschen. Det läkte jättebra och efter 3 veckor gjorde det inte ont längre. Efter typ 4 veckor kände jag bara ett ärr.

Man kan ju få klåda i slemhinnan när bristningarna läker. Kan det vara det du känner??

Ahh tack, nu känns de lite bätte ialf hehe :)

Nu kan jag sitta rätt så normalt igen, men är fortfarande öm å svider när jag kissar, och kliar såklart massor. Hoppas klådan går över snart. :)

• 201201232

Om du har stygn som ska försvinna av sig självt kan det vara idé att känna lite ifall de går att dra loss. Ibland sitter stygnen bara i yttersta hudlagret och irriterar. Tänkte främst på mellangården där man kommer åt, inte så mycket inne i vaginan. 

• jinxy

Ett tips är att titta med spegel, just för att se om det sitter stygn som sitter löst om man säger. Det hade jag som kliade och stack. Givetvis ska man inte dra hårt om det sitter fast!

Svar på tråden perinealbristning grad 2