• Äldre 5 Mar 23:27
    13433 visningar
    12 svar
    12
    13433

    Katten bara kräks och jag är orolig

    Förra måndagen så var vi till veterinär med kissen eftersom hon verkade ha UVI, Det konstaterades och hon fick antibiotika+metacam.

    Nu i början av veckan så började hon kräkas sin mat, och det har bara blivit värre. Sedan i torsdags så äter hon inte alls. Hon dricker dock självmant, men det känns som hon kräks upp det oxå. Allmäntillståndet är normalt, hon rör sig, är kelig osv dock något låg tem 37,5.

    När vi pratat med veterinären (torsdag, fredag och idag) så säger dom att det beror på antibiotikan, och att vi ska försöka få i henne vätska. Jag pratade nyss med agrias vetrinär, och dom tyckte att jag skulle testa något som hette canicur för att återställa bakteriefloran i magen.

    Någon som varit med om liknande?? Jag är så jäkla orolig för henne, och det känns inte som om vetrinärerna tar det på allvar.

  • Svar på tråden Katten bara kräks och jag är orolig
  • Äldre 6 Mar 00:01
    #1

    Ingen?

  • Äldre 6 Mar 00:23
    #2

    Byt veterinär. Sluta med metacamen. Köp pepcid på Apoteket (ej duo) ska bara innehålla famotidin. Ge en fjärdedels tabl morgon och kväll. Köp canicur PRO och ge (probiotika pasta) truga med supergod mat annars tvångsmata. Fortsätt med antibiotikan. En vettig veterinär kan ev byta till annan antibiotika + tar kanske Blodprov för att kolla kalium nivåerna eftersom hon kräkts. Förmodligen har hon magkatarr av metacamen och kanske även av antibiotikan. Pepcid och mat avhjälper detta. Lycka till. ( se gärna till att kissen äter mycket blötmat då det är bra för uvi, även viacutan på maten är bra eller cystease, fråga efter det)

  • Äldre 6 Mar 01:51
    #3
    Mrs Lilac skrev 2011-03-06 00:23:24 följande:
    Byt veterinär. Sluta med metacamen. Köp pepcid på Apoteket (ej duo) ska bara innehålla famotidin. Ge en fjärdedels tabl morgon och kväll. Köp canicur PRO och ge (probiotika pasta) truga med supergod mat annars tvångsmata. Fortsätt med antibiotikan. En vettig veterinär kan ev byta till annan antibiotika + tar kanske Blodprov för att kolla kalium nivåerna eftersom hon kräkts. Förmodligen har hon magkatarr av metacamen och kanske även av antibiotikan. Pepcid och mat avhjälper detta. Lycka till. ( se gärna till att kissen äter mycket blötmat då det är bra för uvi, även viacutan på maten är bra eller cystease, fråga efter det)
    Vi har slutat med både metacam och antibiotikan, i onsdags tror jag (efter i princip hela kuren och i samråd med vetrinären). Agria vetrinären tipsade ju oxå om canicur, men apoteket har ju stängt så det blir inte förren imorgon.

    Okej, jag inhandlar pepcid och canicur imorgon, och på måndag skaffar jag blötmat oxå.

    viacutan och cystease vad är det för något? Som jag förstod är det mot urinstenar eller nått liknade, vår kisse har dock problemet med bakterier i urinen/urinröret (e-coli+ nån till som jag inte mins namnet på) efter antibiotikakuren verkar hon dock helt fri från de besvären. Hon äter sedan tidigare specialfoder eftersom hon haft problem med urinstenar, men de är borta sedan länge.
  • Äldre 6 Mar 02:05
    #4
    +1

    Du har fått bra råd, men jag kan komplettera med en "huskur" som du kan komplettera med, nämligen låglaktosfil- eller yoghurt som både tillför vätska och är bra för magen.

    Vi ger alltid detta till våra kissar (har katteri) när de får antibiotika eller om de är dåliga i magen. Det verkar åtminstone göra en viss nytta. Det är också lättätet och till katter som inte äter själva kan man spruta det i munnen med milliliterspruta.

  • Äldre 6 Mar 11:23
    #5

    Bra att blåsan är bättre nu! Tror bara att du behöver "sparka igång" hennes mage som sagt. Pepciden hjälper mot det men viktigast är att hon får i sig mat. Hills a/d brukar de gilla och det är även ganska lätt att tvångsmata med. Viacutan är fettsyror som hjälper mot tex återkommande cystiter, tror cystease är samma. Pepcid är restat hos läkemedelsbolagen så hittar du inte det så kan du köpa ngt som enbart innehåller rantinidin. Sen får du själv räkna ut hur mycket hon ska ha genom att ta 2.5 *kattens vikt = antal mg hon ska ha. Altså väger hon 3 kg blir det 2,5*3= 7,5. är då tabletten på 10 mg så ska hon ha 2/4 delars tablett. Ge henne detta i ett par dagar.

  • Äldre 6 Mar 15:40
    #6
    Mrs Lilac skrev 2011-03-06 11:23:57 följande:
    Bra att blåsan är bättre nu! Tror bara att du behöver "sparka igång" hennes mage som sagt. Pepciden hjälper mot det men viktigast är att hon får i sig mat. Hills a/d brukar de gilla och det är även ganska lätt att tvångsmata med. Viacutan är fettsyror som hjälper mot tex återkommande cystiter, tror cystease är samma. Pepcid är restat hos läkemedelsbolagen så hittar du inte det så kan du köpa ngt som enbart innehåller rantinidin. Sen får du själv räkna ut hur mycket hon ska ha genom att ta 2.5 *kattens vikt = antal mg hon ska ha. Altså väger hon 3 kg blir det 2,5*3= 7,5. är då tabletten på 10 mg så ska hon ha 2/4 delars tablett. Ge henne detta i ett par dagar.
    tack för alla tips!

    Jag fick tag på pepcid, men Canikur var helt slut. Dock fick jag istället tag på zoolack, det står på den att den ska återställa bakteriebalansen.

    Vi ska försöka tvångsmata henne lite idag, och ge pepcid+zoolac, och hoppas på att hon mår lite bättre.
  • Äldre 6 Mar 15:48
    #7

    Det låter bra, ring veterinären igen om hon inte kommer igång och äta snart. Hoppas hon kryar på sig!

  • Äldre 6 Mar 15:55
    #8
    Mrs Lilac skrev 2011-03-06 15:48:22 följande:
    Det låter bra, ring veterinären igen om hon inte kommer igång och äta snart. Hoppas hon kryar på sig!
    Hur mycket pepcid ska jag ge henne? Hon väger 5 kg, och om jag räknar 2,5*5 så blir det ju mer än en tablett??
  • Äldre 6 Mar 16:01
    #9

    Ge henne en fjärdedels tablett. Det där med 2,5 gånger vikten var om du inte hade hittat pepcid utan varit tvungen att ta en annan sort. En fjärdedels tablett 2 grr om dagen. Men bara om det är vanlig pepcid 10 mg. Pepcid duo kan man inte ge.

  • Äldre 6 Mar 16:39
    #10
    Mrs Lilac skrev 2011-03-06 16:01:17 följande:
    Ge henne en fjärdedels tablett. Det där med 2,5 gånger vikten var om du inte hade hittat pepcid utan varit tvungen att ta en annan sort. En fjärdedels tablett 2 grr om dagen. Men bara om det är vanlig pepcid 10 mg. Pepcid duo kan man inte ge.
    Wohoo!!

    Nu har vi fått i henne pepcid+zoolac. Katten var riktigt förbannad och jag har för första gången i hennes liv blivit riven av henne. Men nu äter hon blötmaten självmant!!!

    Tack så jättemycket för hjälpen!!
  • Äldre 6 Mar 19:48
    #11
    Cornellia skrev 2011-03-06 16:39:53 följande:
    Wohoo!!

    Nu har vi fått i henne pepcid+zoolac. Katten var riktigt förbannad och jag har för första gången i hennes liv blivit riven av henne. Men nu äter hon blötmaten självmant!!!

    Tack så jättemycket för hjälpen!!
  • Fri 30 Sep 2022 22:22
    #12
    siamesia skrev 2011-03-06 02:05:01 följande:

    Du har fått bra råd, men jag kan komplettera med en "huskur" som du kan komplettera med, nämligen låglaktosfil- eller yoghurt som både tillför vätska och är bra för magen.

    Vi ger alltid detta till våra kissar (har katteri) när de får antibiotika eller om de är dåliga i magen. Det verkar åtminstone göra en viss nytta. Det är också lättätet och till katter som inte äter själva kan man spruta det i munnen med milliliterspruta.


    Jag tror du har just räddat vårt liv med detta råd. Tack så hemskt mycket!!
Svar på tråden Katten bara kräks och jag är orolig